Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 16:45
  #1
Medlem
Jag tänkte köpa en begagnad prisvärd bärbar tunn dator, ca 12-13 tums skärm, och behöver gärna köpråd:

Som sagt, den ska vara

* Begagnad

* Tunn

* Lätt (just att den väger lite är i o f inte lika viktigt, men tunn måste den vara)

* Svenskt tangentbord

* Från Taiwan (jag vill inte ha USAs/EUs/Japans/Sydkoreas <Japan och Sydkorea kontrolleras av USA> övervakningsteknologi inbyggd i datorns chip och annan hårdvara osv. Jag vet inte om det finns fler länder än Taiwan som inte ingår i den sionistiska maktsfären? Gör Ryssland datorer, dvs där chipen även tillverkas i Ryssland. Svårt att få tag i, i Sverige dock i så fall i vilket fall?

* Jag vill INTE ha en hårddisk av äldre modell som "snurrar", utan en sådan där modern snabbare variant av hårddisk, som inte har några rörliga delar alls. Jag tror det heter SSD-hårddisk?

* Tyst som fan

* Jag har för mig att jag nu på min nuvarande har 4 Gb RAM, vilket verkar räcka. Jag surfar, skriver, kollar på film, kollar på bilder, lyssnar på musik. MEN, jag ska börja redigera ljud (podcast) och även video (webtv), och då är frågan om 4 GB räcker? Sedan undrar jag vad för typ av processor (typ och snabbhet, och ev antal? Nu har jag en Intel R Core TM på 1.5 Ghz) jag bör ha? Egentligen spelar det för mig mindre roll om jag får vänta 30 min eller 4 tim, på när någon videofil ska bearbetas, så länge det sker i bakgrunden, dvs att jag kan göra annat under tiden med datorn.

* Jag vet inte om det spelar någon roll hårdvarumässigt, men jag vill gärna ha så hög säkerhet som möjligt i datorn, i form av kryptering. Krypteringen sker väl dock mjukvarumässigt antar jag?


Vad bör jag köpa? Pris jag bör betala?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback