2018-10-07, 16:27
Medlem
strokies avatar
Tjena,

Jag har för tillfället ca 4miljoner investerat i börsen, samt 1mille likvida medel.
Skulle vilja svänga om en del av pengarna och investera i annat än börsen.

Har tidigare ägt 3 lägenheter samtidigt så investera i lägenheter/hus är inte längre intressant iom den redan höga värderingen av bostäder.

Kan ni på FB komma med förslag på smarta investeringar som kan ge avkast på 5-15% per år med en risk liknande den man får på börsen eller bättre?

Kom med förslag!
Citera
2018-10-07, 17:18
Medlem
Pudersockers avatar
Lendify/Brocc?
Konst, antikviteter, smycken, frimärken, veteranbilar? (ja vet riskfyllt och kräver kunskaper)
Skog?
Citera
2018-10-07, 17:40
Medlem
SoSolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strokie
Tjena,

Jag har för tillfället ca 4miljoner investerat i börsen, samt 1mille likvida medel.
Skulle vilja svänga om en del av pengarna och investera i annat än börsen.

Har tidigare ägt 3 lägenheter samtidigt så investera i lägenheter/hus är inte längre intressant iom den redan höga värderingen av bostäder.

Kan ni på FB komma med förslag på smarta investeringar som kan ge avkast på 5-15% per år med en risk liknande den man får på börsen eller bättre?

Kom med förslag!
Här har vi alltså en person, vilken kan antas tjänat miljoner på aktier och lägenhetet men däremot saknar kapacitet och tankeförmåga att se andra potentiella investeringar. Vad sägs om att investera i en utbildning? Eller varför inte en penisförminskning? I äkta Flashback-anda.
Citera
2018-10-07, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoSold
Här har vi alltså en person, vilken kan antas tjänat miljoner på aktier och lägenhetet men däremot saknar kapacitet och tankeförmåga att se andra potentiella investeringar. Vad sägs om att investera i en utbildning? Eller varför inte en penisförminskning? I äkta Flashback-anda.
Såja, lugna ner dig. TS har säkert rätt bra koll på bostads- och aktiemarknaden men vill lära sig mer om andra områden. Tycker att frågeställningen är intressant även för andra. Jag har likt TS inte så god koll på övriga typer av investeringar. Tror att det är många som inte har kunskap om investeringar i andra tillgångsslag. Eftersom du uppenbarligen är så duktig så vore jag tacksam om du delar med dig av din kunskap.
Citera
2018-10-07, 18:59
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Såja, lugna ner dig. TS har säkert rätt bra koll på bostads- och aktiemarknaden men vill lära sig mer om andra områden. Tycker att frågeställningen är intressant även för andra. Jag har likt TS inte så god koll på övriga typer av investeringar. Tror att det är många som inte har kunskap om investeringar i andra tillgångsslag. Eftersom du uppenbarligen är så duktig så vore jag tacksam om du delar med dig av din kunskap.

Precis, ämnet är av allmänintresse tror jag, diversifiering utanför börserna i världen skadar aldrig.

Om jag skall bidra med något så tänker jag att Jan Bolmeson verkar vara något på spåret med https://www.jointrine.com/
Citera
2018-10-07, 19:52
Medlem
SoSolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Mark, skog, ädelmetaller, affärsverksamheter, antikviteter, veteranbilar. Frågeställningen i sig är helt intetsägande då personen ej presenterar vilka intressen eller snarare kunskaper denne besitter sedan tidigare.

Vet du hur du utnyttjar marken du köpt för avkastning? Har du tidigare erfarenheter av skogsbruk? Förstår du hur ädelmetaller värderas och varför? Kan du identifiera dessa med säkerhet? Finns kunskap att bedriva affärsverksamhet - tidigare erfarenheter? Samma sak gäller naturligtvis antikviteter och veteranbilar.

Att ha en kontinuerlig avkastning på 5-15% per år och kasta ur sig en summa pengar säger som sagt inget. Tidshorisont totalt? Benägenhet att ta risker? Under hur lång tid och vilken typ av värdepapper genererade de första miljonerna?
Citera
2018-10-07, 22:23
Medlem
strokies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Lendify/Brocc?
Konst, antikviteter, smycken, frimärken, veteranbilar? (ja vet riskfyllt och kräver kunskaper)
Skog?

Ledify och Brocc har jag vart i kontakt med, och det verkar ev intressant för en del av mina pengar, tex 500k +-150k

Citat:

Är du helt efterbliven eller? Vad har du sj åstadkommit rent ekonomiskt??

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Precis, ämnet är av allmänintresse tror jag, diversifiering utanför börserna i världen skadar aldrig.

Om jag skall bidra med något så tänker jag att Jan Bolmeson verkar vara något på spåret med https://www.jointrine.com/

Dåligt med infå på deras site. vad är avkastningen tex. Du kanske har bättre koll?
Har du sj investerat i dom?

Citat:
Mark, skog, ädelmetaller, affärsverksamheter, antikviteter, veteranbilar. Frågeställningen i sig är helt intetsägande då personen ej presenterar vilka intressen eller snarare kunskaper denne besitter sedan tidigare.

Vet du hur du utnyttjar marken du köpt för avkastning? Har du tidigare erfarenheter av skogsbruk? Förstår du hur ädelmetaller värderas och varför? Kan du identifiera dessa med säkerhet? Finns kunskap att bedriva affärsverksamhet - tidigare erfarenheter? Samma sak gäller naturligtvis antikviteter och veteranbilar.

Att ha en kontinuerlig avkastning på 5-15% per år och kasta ur sig en summa pengar säger som sagt inget. Tidshorisont totalt? Benägenhet att ta risker? Under hur lång tid och vilken typ av värdepapper genererade de första miljonerna?

Guld har jag också investerat i, har drygt 1kg guld, och ca 16kg silver. Ligger och vilar och väntar på ev global börskrash då jag tänkt växla in det mot diverse investmentbolag.

Veteranbilar hade vart kul, men går bort då jag inte har plats i mitt garage med ytterligare ett fordon..

Skog och mark har jag ingen koll på, samma med antikviteter. Affärsverksamheter skulle ev kunna vara något, tex att bli delägare inom någon kul branch. har sj bakgrund som flygtekniker, även om jag inte jobbar som det längre. Hade kunnat vara kul att driva ngt på deltid. Har dock ingen koll på var jag får sådana kontakter.. :/ Du kanske vet?
Citera
2018-10-07, 22:29
Medlem
Christopher.s avatar
Investerade för ett par sedan i en skogsfastighet med en årlig avkastning på ca 10%. Går att göra klipp som slår aktiemarknaden om man vet vad man sysslar med.
Citera
2018-10-07, 22:37
Medlem
Personligen hade jag börjat kikat utomlands. Hade köpt en schysst strandlägenhet där jag själv trivs och hyra ut om man nu vill ha avkastning. En vän köpte en lägenhet i Florida 2013 när en $ låg under 7kr. Har bott gratis sedan dess och ska säljas i år med fin vinst. Nu kan man fynda i Turkiet, men jag har inte kikat så noga på det då jag inte själv är intresserad av det landet.
Citera
2018-10-08, 18:25
Medlem
strokies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-And
Personligen hade jag börjat kikat utomlands. Hade köpt en schysst strandlägenhet där jag själv trivs och hyra ut om man nu vill ha avkastning. En vän köpte en lägenhet i Florida 2013 när en $ låg under 7kr. Har bott gratis sedan dess och ska säljas i år med fin vinst. Nu kan man fynda i Turkiet, men jag har inte kikat så noga på det då jag inte själv är intresserad av det landet.

Känns lite ör bökigt för min del.. men hade vart nice med en lägenhet som man kan bo billigt i och samtidigt hyra ut när man inte använder den.
Turkiet säger du?

Förutom blocket, var hittar man annonser?
Citera
2018-10-08, 21:34
Medlem
Det är bökigt precis som du säger. Hitta en bra mäklare etcetera. Har kikat lite på USA och efter ett antal resor dit så har jag kollat condo(ägarlägenhet) på trulia.com

Turkiet har jag inte själv kollat upp. Priserna är dock i € så hur marknaden är kontra liran har jag inte satt mig in i.

https://www.antalyahomes.se/lyxiga-l...anya-mahmutlar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in