Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-07, 14:50
  #1
Medlem
Bertil85s avatar
Vad är skillnaden respektive benämningen av hel- och halvfabrikat ?
Citera
2018-10-07, 14:55
  #2
Medlem
De först nämnda är en helt färdig rätt som bara behöver värmas, typ dafgårds koldolmar med potatis och grönsaker. Det sistnämnda är motsvarande bara koldolmar men du får fixa resten. Så har jag förstått det iaf.
Citera
2018-10-07, 14:57
  #3
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
De först nämnda är en helt färdig rätt som bara behöver värmas, typ dafgårds koldolmar med potatis och grönsaker. Det sistnämnda är motsvarande bara koldolmar men du får fixa resten. Så har jag förstått det iaf.

Nä, det är den vanliga missuppfattnningen.

Och Google säger mycket om detta.
Citera
2018-10-07, 15:00
  #4
Medlem
Köttfärs är halvfabrikat eftersom du själv måste tillaga den. Färdiga köttbullar är färdigmat/helfabrikat eftersom du kan äta dem som de är. Själva köttet i obearbetad form är råvara
Citera
2018-10-07, 15:05
  #5
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Köttfärs är halvfabrikat eftersom du själv måste tillaga den. Färdiga köttbullar är färdigmat/helfabrikat eftersom du kan äta dem som de är. Själva köttet i obearbetad form är råvara

Köttfärs är väl för tusan en råvara på samma sätt som en potatis ör det?
Citera
2018-10-07, 15:12
  #6
Medlem
Bertil85s avatar
Om någon kan förtydliga så vore det bra. Fattar inte.

Är helfabrikat typ pizza, hamburgare m.m. som köps tillagat; och sådant man värmer upp kallas halvfabrikat ?

Färdigrätter är de hel- eller halvfabrikat ? Frysta då.
Citera
2018-10-07, 15:31
  #7
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Köttfärs är väl för tusan en råvara på samma sätt som en potatis ör det?
Jag vet inte hur du köper köttfärs, men den köttfärs som finns i butik har bearbetats. Precis som med vetemjöl.
Citera
2018-10-07, 15:38
  #8
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag vet inte hur du köper köttfärs, men den köttfärs som finns i butik har bearbetats. Precis som med vetemjöl.

Då kan du inte köpa mycket i affären med de gränserna!? Salt o peppar är oxå bearbetat, fast jag skulle tro att de flesta anser de vara råvara!
Citera
2018-10-07, 15:58
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Då kan du inte köpa mycket i affären med de gränserna!? Salt o peppar är oxå bearbetat, fast jag skulle tro att de flesta anser de vara råvara!

Vi har råvara, halvfabrikat och helfabrikat. Det första och sista är enkelt. Råvara kommer direkt från naturen och helfabrikat går att äta direkt. Halvfabrikat kan definieras olika, men årocessat på något sätt är det hur som helst.

Problemet med begreppet råvara är att det fått annan allmän betydelse i och med t.ex. alla matlagningsprogram. "Det är viktigt att använda bra råvaror" ses som allt som man handlar eller som finns i ett skafferi, men det är ju långt ifrån så som är fallet.
Citera
2018-10-07, 16:02
  #10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Då kan du inte köpa mycket i affären med de gränserna!? Salt o peppar är oxå bearbetat, fast jag skulle tro att de flesta anser de vara råvara!
Vad du anser spelar ingen roll om du per definition har fel.
Citera
2018-10-07, 16:05
  #11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag vet inte hur du köper köttfärs, men den köttfärs som finns i butik har bearbetats. Precis som med vetemjöl.
Om det inte är gjort mer än att köttet malts så tycker jag nog att köttfärs kan kallas råvara. Det är ju egentligen ingen skillnad om köttet delats ner i mindre bitar med en kniv eller med en kvarn. Börjar man däremot tillsätta kryddor eller marinader till köttet så går det över gränsen till halvfabrikat.
Citera
2018-10-07, 16:07
  #12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om det inte är gjort mer än att köttet malts så tycker jag nog att köttfärs kan kallas råvara. Det är ju egentligen ingen skillnad om köttet delats ner i mindre bitar med en kniv eller med en kvarn. Börjar man däremot tillsätta kryddor eller marinader till köttet så går det över gränsen till halvfabrikat.
Fast vetemjöl är inte heller någon råvara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback