Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 12:49
  #1
Medlem
Har problem med en Mazda RX8 årsmodell 2004 men problemet jag vill ha svar på i nuläget behöver inte ha med bilmodellen i sig att göra utan hoppas att någon kanske kan hjälpa till med råd/kunskap/erfarenheter generellt.

Är mycket text här men för en kunnig så kanske det är bra med lite bakgrundshistoria


Kortfattat

Citat:
- Bara viss el som funkar
- Motorn försöker inte ens starta
- Startmotor/batteri bytt
- Ger bara el med startkablar
- Säkringar kollade (så gott jag kunnat)


Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med det här, hittills så har alla problemet i princip varit sådana som mekaniker inte trott på så släng iväg era tankar oavsett hur dumma de än må låta haha. Bilen kommer att säljas oavsett men med nuvarande problem så får jag säkert 30.000 mindre så tänker inte ge upp än.

Aldrig varit med om en krångligare bil och skulle inte rekommendera någon att köpa en RX8 om de inte är väldigt kunniga med wankel och har massa pengar över när/om problem uppstår..En jävligt rolig bil när de väl funkar men med alldeles för många typiska fel.
Citera
2018-10-07, 13:44
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Din roman har jag inte läst, men om jag fattar rätt startar bilen med startkablar men inte utan.

Då finns det två möjliga fel:
1. Batteriet är kasst.
2. Dålig jordfläta.
Citera
2018-10-07, 13:53
  #3
Medlem
Jag hade börjat med att mäta att jag har 12V vi startmotorn samt att det finns 12V på solenoiden då jag vrider nyckeln.

Startspärren brukar ju gå mot tändningen inte startmotorn.
Citera
2018-10-07, 13:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Din roman har jag inte läst, men om jag fattar rätt startar bilen med startkablar men inte utan.

Då finns det två möjliga fel:
1. Batteriet är kasst.
2. Dålig jordfläta.

Batteriet är bytt nyligen men kan såklart laddat ur eller blivit kasst i kylan senaste tiden
Citera
2018-10-07, 13:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Jag hade börjat med att mäta att jag har 12V vi startmotorn samt att det finns 12V på solenoiden då jag vrider nyckeln.

Startspärren brukar ju gå mot tändningen inte startmotorn.

Ja solenoiden har jag läst en del om och bör ju kollas då, kan väl ha blivit nåt fel när startmotorn monterades dit för nån månad sen. Får helt enkelt lämnas in ännu en gång
Citera
2018-10-07, 14:22
  #6
Medlem
elda upp skiten en lördagkväll i centrum.

ont så kanske har den skurit,
Citera
2018-10-07, 15:19
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okreativtnamn
Batteriet är bytt nyligen men kan såklart laddat ur eller blivit kasst i kylan senaste tiden
Börja med att kolla status på batteriet. Om det inte har laddning får du fundera på varför. Tar det inte laddning, laddas det inte i bilen eller är det något som drar ur det.
Citera
2018-10-07, 15:25
  #8
Medlem
Om du bytt batteri, men bilen inte startar ändå, men den startar med startkablar, så kan du ha någon strömtjuv i bilen som drar ur batteriet. Någon defekt komponent eller ärgad ledning. Givetvis kan generatorn ha gett upp också.

Pröva att ladda upp batteriet. Vore också bra att mäta spänningen både efter laddning och över tid och se om den sjunker. Alltså utan att du har kört bilen.

Du kan dra ur alla säkringar och sedan mäta mellan plus och jord. Vrid startnyckeln till trekvarts-läge, det vill säga så att belysningen tänds. Sedan sätter du (eller en kompis, svårt att nå och göra allt själv) i en säkring i taget och tittar på spänningen hela tiden. Om spänningen plötsligt sjunker är det fel i kretsen för den säkring ni just satte i.
__________________
Senast redigerad av SirDuke 2018-10-07 kl. 15:30.
Citera
2018-10-07, 21:02
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
2. Dålig jordfläta.

Det där tänkte jag slänga ur mig innan jag läste svaren, låter som att det mesta har att göra med dålig jord.

Mvh ej mekaniker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback