Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-07, 20:01
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalEssence
Man hindrar sig från att göra saker man egentligen skulle vilja och missar mycket av sitt liv pg.a att man oroar sig över saker som kanske inte kommer hända. Man behöver väl inte va naiv men om man konstant tänker på allt som kan gå fel kommer man nog inte dö nöjd med sitt liv.

Brukade själv tänka så men när jag tvingade mig själv gång på gång att göra sakerna jag ville ändå märkte jag att jag bara larvade mig när jag oroade mig så mycket.
Fan va sant. Så är mitt liv. Kan inte etablera mig i livet utan att känna att det inte är en idé när samhället är påväg åt helvete. Vill känna att jag kan ta bakvägen ut lindrigt och därför inte flyttar hemifrån eller breder ut mig i livet, skaffar barn och så. Mår bajs rakt igenom, vill bara ta svamp och glömma världen med alla fittor i den. Jävla trött på att vara ensam och sjlv och varför ska jag då bygga upp mitt liv när jag inte tror på en framtid. Lida gör jag redan men jag vill inte tvingas att lida under tvång i ett ekorrhjul och riskera att dö i det. Man skulle vilja veta vilken begynnande atom som var starten till den här ensamma livet. Imorgon får man frågan vad man gjort i helgen, kollat i taket, varit deprimerad, ont i magen, sängliggande 20 timmar, gått på en promenad men ångrat halvvägs för var fan ska jag. Tjejer är ena fittskallarna.
Citera
2018-10-07, 23:06
  #26
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noll.con.troll
Fel. Om du tror, eller vet, att någon är ute efter dig kan du bli gravt paranoid. Det hände mig. Hoppade till vid minsta ljud, vågade inte gå nära svartklädda personer osv.

Jag var paranoid. Jag fick t om psykos. Men det var ingen inbillad rädsla utan jag hade all anledning att tro att jag skulle råka illa ut.

Är det rätt att kalla det för en psykisk sjukdom? Vanföreställningar? Är det rätt att försöka tvinga en person till livslång medicinering för att personen har lagt näsan i blöt i känsliga affärer och blivit extremt jävla rädd? Mitt svar på den frågan är solklart nej.

En enkel översättning av paranoid är en akut rädsla att bli skadad av någon eller något, på något sätt. Det kan vara 100 % inbillning eller 100% verklighetsförankrat. Och allt däremellan.

En brist hos människan är vårt ständiga behov av att förenkla och kategorisera olika fenomen. Det är ju lättare att tänka svart/vitt än att se nyanser.

Det du säger är korrekt. Ledsen men mina åsikter har färgats av att folk använder ord som "paranoia" och "foliehatt" som ett skällsord numera.
Citera
2018-10-08, 13:29
  #27
Medlem
jag har en del invandrare på ena arbetsplatsen och jag tycker att det är obehagligt när dom pratar om sitt svenska prov som mest verkar handla om att säga vad dom känner eller tycker om olika omständigheter, tex om dom vill bo i stan eller om dom föredrar att bo på landet och så ska de väl beskriva varför dom vill det.
Eller när dom vill ha hjälp med att fylla i papper om sina barn där dom ska svara på om vad barnet tycker om eller vad dom är bra på eller vad dom inte är bra på,
eller om dom har problem som kan tyda på någon diagnos eller om dom väger förmycket eller förlite.

folk verkar gå med på att lämna ut väldigt mycket information om sig nuförtiden, jag vägrar nämna mina arbeten om folk frågar och jag avskyr att svara på frågor om mig, men jag är inte helt förvånad om vissa känner sig lite paranoida när dom ser hur mycket information andra visar på facebook eller liknande sidor. Alla måste väl inte veta allting om dig.
Citera
2018-10-08, 18:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Fan va sant. Så är mitt liv. Kan inte etablera mig i livet utan att känna att det inte är en idé när samhället är påväg åt helvete. Vill känna att jag kan ta bakvägen ut lindrigt och därför inte flyttar hemifrån eller breder ut mig i livet, skaffar barn och så. Mår bajs rakt igenom, vill bara ta svamp och glömma världen med alla fittor i den. Jävla trött på att vara ensam och sjlv och varför ska jag då bygga upp mitt liv när jag inte tror på en framtid. Lida gör jag redan men jag vill inte tvingas att lida under tvång i ett ekorrhjul och riskera att dö i det. Man skulle vilja veta vilken begynnande atom som var starten till den här ensamma livet. Imorgon får man frågan vad man gjort i helgen, kollat i taket, varit deprimerad, ont i magen, sängliggande 20 timmar, gått på en promenad men ångrat halvvägs för var fan ska jag. Tjejer är ena fittskallarna.
Varför just SVAMP? Är en öl eller joint för fittigt?
Citera
2018-10-08, 18:50
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePOP
Varför just SVAMP? Är en öl eller joint för fittigt?
Svamp är naturliga och extremt kraftfulla saker som kan hjälpa en att komma på fötter, den kan ändra personligheter och skapa helt nya egenskaper hos en samt bota massa olika sjukdomstillstånd. Alkohol är bara skit. Finns inget bra med det men det brukar vara så. Allt dåligt är lagligt. Flugsvampar är både farliga eller direkt dödliga men andra svampar som ger positiva effekter är förbjudna. Varför förbjuder de inte flugsvampar.
Citera
2018-10-09, 14:59
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoFB
Tycker det är smart att förutse riskerna i förväg innan man ger sig in i något, dvs paranoia.

Nej, att vara paranoid är att tro att saker händer som inte händer. Det har inget med förutseende att göra.
Citera
2018-10-09, 16:01
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Fan va sant. Så är mitt liv. Kan inte etablera mig i livet utan att känna att det inte är en idé när samhället är påväg åt helvete. Vill känna att jag kan ta bakvägen ut lindrigt och därför inte flyttar hemifrån eller breder ut mig i livet, skaffar barn och så. Mår bajs rakt igenom, vill bara ta svamp och glömma världen med alla fittor i den. Jävla trött på att vara ensam och sjlv och varför ska jag då bygga upp mitt liv när jag inte tror på en framtid. Lida gör jag redan men jag vill inte tvingas att lida under tvång i ett ekorrhjul och riskera att dö i det. Man skulle vilja veta vilken begynnande atom som var starten till den här ensamma livet. Imorgon får man frågan vad man gjort i helgen, kollat i taket, varit deprimerad, ont i magen, sängliggande 20 timmar, gått på en promenad men ångrat halvvägs för var fan ska jag. Tjejer är ena fittskallarna.
Jag hittade denna i går. Tyckte den var bra å jobbar nu på att hitta mitt syfte. https://www.youtube.com/watch?v=sfiToT6S0j8
Citera
2018-10-09, 16:05
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoFB
Paranoia betyder till stor del att man vill minimera riskerna så långt det går, hur kan det vara negativt? Det är som att någon vill stämpla någon som psykisk sjuk/galen bara för att man vill minimera riskerna? Ja, det kräver energi och tid... Än sen då?

Kan tycka det är friskt att vara paranoid, då förstår man hur utsatt man är som person och i slutändan hamnar man på friskare tankar.

Vad är grejen? Varför får man inte vara paranoid i det moderna samhället? Tycker det är smart att förutse riskerna i förväg innan man ger sig in i något, dvs paranoia.

Jag håller med! Det kan vara bra. Men ibland kommer man på sig själv. Ibland går man på stan och det känns som att folk kollar på en pratar om en. Vilket bara är stört antagligen.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback