Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 10:18
  #1
Medlem
För några dagar sedan släckte telia ner kopparnätet här där jag bor och då fick vi en mobil lösning med en router från Huawei.

Problemet är att den inte är lika kraftig som modem routern vi hade innan (TP-Link TD-W8980)
Då blir lösningen en repeater från Netgear som jag använt innan.

Frågan eller problemet jag har är att jag vill bara ha EN trådlös anslutning, inte Wifi Uppe, Wifi Nere och Wifi extender, osv.

Hur löser man det? Går jag med mobilen så ska man inte behöva byta wifi hela tiden. Vill ha det som på hotell, den tar det som är starkast med samma namn.

Den gamla routern går inte köra som repeater så den får nog agera accesspunkt istället.
Citera
2018-10-07, 10:46
  #2
Medlem
Sätt samma ssid och kod på samtliga enheter.
Har du 3 st så använd kanal 1 6 11.

En bra feature som är bra är om man kan sätta en lägsta signalstyrka nivå som en enhet får ha för att få vara uppkopplad till repetern. Då flyttas man runt.

Kan man inte det på alla enheter så tycker jag det oftas inte funkar så bra. Kanske funkar bättre om man anävder samma tillverkare på all utrustning.
Citera
2018-10-07, 11:35
  #3
Medlem
Köp ett meshnätverk. Köp så många noder du behöver för att täcka in alla utrymmen.
Citera
2018-10-07, 14:07
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitaormen
Hur löser man det?

Stäng av wifi i Huawei, köp ett mesh-nätverk.

Repeaters skall aldrig någonsin användas. Inget bra kan någonsin komma från en sådan lösning.
Citera
2018-10-08, 07:16
  #5
Medlem
Läst lite om mesh nu och det verkar vara sjukt smidigt.
Det jag är lite orolig över är avstånden.
Verkar som att varje nod är så klen att den inte räcker till rummet bredvid? De flesta verkar bara klara cirka 10 meter?

Nästa fråga då, om man vill ha iväg nätverket till garaget som står fritt cirka 50-70 meter bort, hur löser man det? Är det bara kabel som funkar bra och sen accesspunkt?
Citera
2018-10-10, 11:31
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitaormen
Läst lite om mesh nu och det verkar vara sjukt smidigt.
Det jag är lite orolig över är avstånden.
Verkar som att varje nod är så klen att den inte räcker till rummet bredvid? De flesta verkar bara klara cirka 10 meter?

Nästa fråga då, om man vill ha iväg nätverket till garaget som står fritt cirka 50-70 meter bort, hur löser man det? Är det bara kabel som funkar bra och sen accesspunkt?

har du el dragen till garaget så använd homeplug. Bättre än WiFi men kanske lite sämre än kabel. Har du jordade uttag och väljer en Homeplug med AV2 standard så ska det gå undan.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...rk-via-elnatet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback