Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Svara
2018-10-07, 09:45
  #1
Medlem
Jag tänkte dela med mig av lite erfarenheter från kratom. Det är min första tripprapport, och avlägger den mest på kul. Det kanske kan vara kul för någon att läsa. Tar gärna emot kommentarer!

Man, 35 år, 180 cm, 75 kg. Tidigare erfarenheter av alkohol, nikotin, kokain, mdma, amfetamin, bensodiazepiner, opiater (i form av en smärtstillande tablett som jag fick av en vän som brutit armen, och sen dessutom min älskade Cocillana Etyfin). Jag lever dock nu ett lugnt liv som familjefar, och stoppar ytterst sällan i mig något annat än alkohol. Eller jo - jag har fått sömntabletter utskrivna för att klara av mina oregelbundna arbetstider bättre.

Dos. Kratomet var Red Maeng Da, införskaffat inrikes. Jag har ingen bra våg, så det är svårt att uppskatta exakt vikt. En vän berättade att han betraktar en löst packad matsked som en "standarddos", och går upp och ner från det enligt behov. Så jag gjorde samma sak. En matsked är väl kanske 4-5 gram eller så.

Ok. Så.

Lördag kväll: setting, druckit två IPA tidigare på kvällen och sitter uppkrupen i soffan och ska kolla ett avsnitt av the Affair och sen kanske herrsurfa när min fru gått och lagt sig. Intar en halv matsked i en kopp med varmt vatten.

Efter cirka 60 minuter känner jag fortfarande inte ett smack.

Skitdrog tänker jag men pressar mig ändå uppe. Precis när jag ska gå och lägga mig känner jag ändå, fan jag borde vara trött nu men är ändå rätt pigg. Går ändå bra att somna.

Ger det ett nytt försök kvällen efter.

Söndag kväll: intar vid 20:30 en rågad matsked med hett vatten. Tänker nu får det bära eller brista.

Efter 60 min återigen ingen effekt. Drar på ytterligare ett avsnitt Sopranos och då börjar samma pigghet dyka upp men nu betydligt kraftigare. Svårt att beskriva men börjar få lite svårt att hänga med i avsnittet.

Jag drabbas lite av den klassiska paniken "shit vad har jag startat nu". Märker dock ganska snabbt att om man ställer sig upp och går så försvinner de jobbiga känslorna. Jag har i grund och botten en ganska stor respekt för psykoaktiva substanser. Jag har aldrig riktigt förstått charmen med att totalt förlora kontrollen över sin tripp, så det faktum at man kan "gå av sig" kratom är ett stort plus i min bok.

Dessvärre har klockan hunnit bli 23 och det börjar bli läggdags. Tänker att det här kommer vara omöjligt att sova på. Den oron är allvarlig för mig. Som noterat så är alkohol mitt huvudsakliga medikament nu för tiden, men när jag studerade och ägnade mig åt diverse uppiggande preparat på helgerna så hade jag alltid svårt att sova. Att inte kunna sova var alltid den absolut värsta biverkningen för mig.

Stannar uppe en stund till men känner mig mest vaken samt att en del bisarra tankar dyker upp. Inget obehag utan mest positivt.

Men är mest ute efter den sedativa effekten. Prövar att gå och lägga mig vid 23:30. Klart påverkad men har svårt att sätta fingrarna på vad.

Dock när jag legat i sängen en stund kommer en mer mysig känsla. Liknande cocillana etyfin. Tänker att så här vill jag ha det men är för trött för att gå upp och fylla på med mer.

Somnar vid 00:00.

Vaknar vid 02:30 av att jag kliar mig frenetiskt på pungen och märker då att jag nog varit vaken sista halvtimmen och kliat mig över hela kroppen. Anledningen till att jag vaknat är att jag jobbat upp ett enormt stånd när kliandet nådde pungen. Känner mig fortfarande skön och behöver egentligen inte klia mig. Går upp och kissar och överväger att wanka men avstår.

Vaknar helt återställd efter en god natts sömn.

Betyg 3/5 av själva upplevelsen. Kan förmodligen vara lätt att spåra på med ett skört psyke som mitt. Men mycket bra substitut för alkohol.
Citera
2018-10-16, 11:33
  #2
Medlem
Låter som en sjukt tråkig drog. Hoppas det inte var dyrt.
Citera
2018-10-16, 19:47
  #3
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Kratom är en helt klart värdig substans då den är både laglig och lätt att få tag på. Måendet blir perfekt, lättare eufori som en låg dos opiater.
Citera
2018-10-16, 22:01
  #4
Medlem
Väldigt välskriven rapport, dock en väldigt mild drog som det verkar. Men jag diggar att du ville dela med dig, du är värd att leva ett fint liv.
Citera
2018-10-16, 23:36
  #5
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitrot

Betyg 3/5 av själva upplevelsen. Kan förmodligen vara lätt att spåra på med ett skört psyke som mitt. Men mycket bra substitut för alkohol.
Det var intressant att du även nämnde de negativa effekterna av kartom som t.ex. ångest. Kratom är ju besläktat med kaffeplantan så tror därför det kan vara lite stimulerande och ångestframkallande.
Citera
2018-10-20, 08:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kalkyr
Väldigt välskriven rapport, dock en väldigt mild drog som det verkar. Men jag diggar att du ville dela med dig, du är värd att leva ett fint liv.

Jag jag skrev den tillsammans med en vän, så det är lite som en hybrid mellan hans och mina upplevelser. Jag har njutit så mycket av andras tripprapporter här. Så jag tänkte jag skulle pröva att skriva en själv. Alltid roar man någon uttråkad läsare. Nästa gång jag petar i mig något annat medikament, något lite tyngre, så kanske jag kan skriva en rapport om det. Å andra sidan - min kratomupplevelse hade ju iaf fördelen att det var första gången jag tog det.

Du med! Angående det fina livet alltså.
Citera
2018-10-20, 08:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Det var intressant att du även nämnde de negativa effekterna av kartom som t.ex. ångest. Kratom är ju besläktat med kaffeplantan så tror därför det kan vara lite stimulerande och ångestframkallande.

Jag har nu lite mer erfarenhet av kratom. Det är ju ett lite speciellt medikament på det sättet att det har olika verkningar beroende på dos. En låg dos är milt uppiggande, typ som en kopp kaffe kanske. Men utan stissigheten och ibland ångesten som kaffe kan ge. Istället infinner sig en mjuk, lite luddig känsla. Bra att jobba på. En hög dos innebär tvärtom en lugnande effekt. Bra att ligga och läsa bok på, om man inte somnar.

Men ångest, hur som helst. Vissa preparat verkar framkalla ångest. För mig är stimulanter förknippade med ångest. Mer än för andra, tror jag. Jag får ångest av kaffe rätt ofta, vilket är vekt. Men jag tror att, ibland, så framkallas ångesten av faktumet att man tar ett preparat, inte av preparatet självt. Och min vibb är att det var det som hände (för mig) med kratomet. Jag tror kratom i sig inte är särskilt ångestframkallande.

Håller du med om ovan? Vad är din erfarenhet?
Citera
2018-10-20, 08:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashcrash
Låter som en sjukt tråkig drog. Hoppas det inte var dyrt.

Beror lite på vad du jämför med. En snabb överslagsräkning får mig att uppskatta det till typ 30 kr per kväll av användande.
Citera
2018-10-20, 08:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Kratom är en helt klart värdig substans då den är både laglig och lätt att få tag på. Måendet blir perfekt, lättare eufori som en låg dos opiater.

Jag gillar den också. En ganska pålitlig arbetshäst, kan man kanske säga. Stabil men inte så spektakulär. Du kommer inte att uppnå egoförlust, men i gengäld kommer du inte ha några problem att komma upp i tid till jobbet imorrn.
Citera
2018-10-20, 11:21
  #10
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitrot
Jag tror kratom i sig inte är särskilt ångestframkallande.

Håller du med om ovan? Vad är din erfarenhet?
Man vet att kratom, precis som kaffe, ökar adrenalin och kortisol. Det kanske inte är lika märkbart i början eftersom opiateffekten dämpar det något. Många långtids-missbrukare av kratom säger dock att de upplever ökad ångest jämfört med innan de började dricka kratom.

Sen kan opioid-toleransen även leda till problem med ångest och depression om man slutar efter en tids användande.

Så på kort sikt tror jag oftast det inte är särskilt ångestframkallande. Men på lång sikt kan det vara det.
__________________
Senast redigerad av Ranndall 2018-10-20 kl. 11:24.
Citera
2020-12-20, 10:13
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ranndall
Man vet att kratom, precis som kaffe, ökar adrenalin och kortisol. Det kanske inte är lika märkbart i början eftersom opiateffekten dämpar det något. Många långtids-missbrukare av kratom säger dock att de upplever ökad ångest jämfört med innan de började dricka kratom.

Sen kan opioid-toleransen även leda till problem med ångest och depression om man slutar efter en tids användande.

Så på kort sikt tror jag oftast det inte är särskilt ångestframkallande. Men på lång sikt kan det vara det.

Kan bara bekräfta att det du skriver stämmer, en längre tids bruk ökar definitivt på sömnstörningar och ångest. Boven i dramat heter 7-Hydroxymitragynine som är 10-15 gånger mer potent än morfin. Sen kan vem som helst räkna ut vad som händer i hjärnan vid en längre tids bruk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback