Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-08, 20:21
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktrask1
Jag köpte en bil privat för några år sedan som jag sålde till mitt AB nyligen, justerade en bilfirmas värdering en aning så jag slapp ta värdeminskningen privat.


Eftersom min fasta arbetsplats är ute hos kund(långtidskonsult) så kan jag inte dra av resor till och från kund. Men kör väl cirka 100% privat om jag ska tolka min revisor rätt.

Förmånsbeskattas och betalar drivmedel privat.

100% privat körning, då får du inte heller dra av halva momsen har jag för mig.
Citera
2018-10-09, 14:55
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
100% privat körning, då får du inte heller dra av halva momsen har jag för mig.

Vilken moms skulle jag dra av? På bilköpet? Jag får ändå inte dra någon moms eftersom det är en personbil, hade jag leasat den hade jag fått dra 50%.
Citera
2018-10-09, 17:52
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slasktrask1
Vilken moms skulle jag dra av? På bilköpet? Jag får ändå inte dra någon moms eftersom det är en personbil, hade jag leasat den hade jag fått dra 50%.
Hade du leasat den hade du inte fått dra av halva leasingmomsen i och med att du kör 100% privatmil.
Citera
2018-10-09, 18:29
  #28
Medlem
S.Hawkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tizzenizze
Hade du leasat den hade du inte fått dra av halva leasingmomsen i och med att du kör 100% privatmil.

Jo vid företagsleasing är halva momsen avdragsgill. Är det en förmånsbil är det tillåtet att köra 100% privat, så länge det betalas in förmånsvärde.
Citera
2018-10-09, 18:35
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Hawking
Jo vid företagsleasing är halva momsen avdragsgill. Är det en förmånsbil är det tillåtet att köra 100% privat, så länge det betalas in förmånsvärde.
Privatkörning är ok. För att få dra momsen krävs dock minst 100 tjänstemil per år.
Citera
2018-10-09, 20:47
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Hawking
Jo vid företagsleasing är halva momsen avdragsgill. Är det en förmånsbil är det tillåtet att köra 100% privat, så länge det betalas in förmånsvärde.
Halva momsen kan lyftas vid leasing, ej vid köp. Förmånsbil, den betalas det skatt på förmånsvärdet, inget värde som i sig skall betalas in.
Ovanstående om moms gäller även om det är en företagsbil som inte är förmånsbil.
Citera
2018-10-09, 22:03
  #31
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De kör revision ofta på olika brancher där taxi ofta är en speciellt utvald. Så se om vad du gör innan det blir din tur att redovisa.
Revision skadar ej, vill de hitta fel får de göra det noggrant tills de inser att de är ett vitt företag. Konsult med 20 års erfarenhet som gör min redovisning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback