Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-07, 09:39
  #1
Medlem
barreths avatar
Har ni den privat eller i AB:t?
Hur mycket kört ni (privat / i tjänst)?
Säger ni till skattmasen att ni kör privat?

Jag har bara en bil, och har alltid haft leasingbil i bolaget. Kör ganska lite, under 1k mil om året.
Har alltid haft som en förmånsbil.

Nu ska jag snart byta bil. Har tidigare haft lite mindre bilar. För runt 300k kr, men den nya bilen är en elbil och blir iaf dubbelt så dyr. Tänkte sondera lite denna gången, för att utröna vilket blir mest förmånligt skattemässigt

Min revisor ger inte alltid bra råd i dessa frågor. Även om dem säkert alltid är "korrekta"
Citera
2018-10-07, 10:08
  #2
Medlem
olasvenssons avatar
Jag använder firmabilen privat. Annars hade jag får äga två bilar, vilket är onödigt. Bilen står på företaget.

Tjänst 80%
Privat 20%

Nej, jag säger inte till skattemasen att jag kör privat.
__________________
Senast redigerad av olasvensson 2018-10-07 kl. 10:10.
Citera
2018-10-07, 10:25
  #3
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag använder firmabilen privat. Annars hade jag får äga två bilar, vilket är onödigt. Bilen står på företaget.

Tjänst 80%
Privat 20%

Nej, jag säger inte till skattemasen att jag kör privat.

Inga klagomål om detta? Brukar annars krävas att man har en till bil privat för att inte skatte ska anta att företagsbilen används även för privata resor. (Och därmed riskera förmånsbeskattning.) Kanske ses det olika på det beroende på företagsform.
Citera
2018-10-07, 10:39
  #4
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Inga klagomål om detta? Brukar annars krävas att man har en till bil privat för att inte skatte ska anta att företagsbilen används även för privata resor. (Och därmed riskera förmånsbeskattning.) Kanske ses det olika på det beroende på företagsform.

Det är omöjligt för skattemyndigheten att veta om jag kör i tjänst eller inte. Ibland handlar jag efter jobbet och är det egentligen privat.
Citera
2018-10-07, 11:13
  #5
Medlem
Kör förmånsbil, skattar förmånen och betalar drivmedel privat för att det känns enklare. (Tar ut skattefri milersättning om 6,50kr/mil).

Rätt skönt slippa däck, verkstad och värdetapp på privatkontot, blir en linjär kostnad privat och pucklarna med AB:ets slantar.

Lönsam? Hårfint skulle jag säga, skattmasen är inte dum.

Slirar man på reglerna så blir läget såklart annorlunda; sälj bilen till nära anhörig, köpa dyyyyra däck, avrunda milersättningen uppåt osv osv.

En elbil är väl rätt subventionerad förmånsmässigt så borde väl utan att ta fram excel gå rätt så bra räkna hem den på leasing vs privatköp.
Citera
2018-10-07, 11:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barreth
Har ni den privat eller i AB:t?
Hur mycket kört ni (privat / i tjänst)?
Säger ni till skattmasen att ni kör privat?

Jag har bara en bil, och har alltid haft leasingbil i bolaget. Kör ganska lite, under 1k mil om året.
Har alltid haft som en förmånsbil.

Nu ska jag snart byta bil. Har tidigare haft lite mindre bilar. För runt 300k kr, men den nya bilen är en elbil och blir iaf dubbelt så dyr. Tänkte sondera lite denna gången, för att utröna vilket blir mest förmånligt skattemässigt

Min revisor ger inte alltid bra råd i dessa frågor. Även om dem säkert alltid är "korrekta"

Förmånen för elbil är väl lägre har jag för mig? Du får ju även en "bonus" från staten på 60 000 till ditt AB så kostnaden bör gå ner (leasingkostnaden-bonusen). Sen att det kostar 1,50-2 kr/mil i bränsle/el är ju även oslagbart.

Är du ägare av AB:et samt tar ut lön från bolaget bör du göra ett nettolöneavdrag istället för förmånsbeskatta det då nettolöneavdraget räknas med i underlaget för lönebaserat utrymme i 3,12 reglerna medan förmånen inte gör det. (Så länge du har en lön över schablonen/0,5=338 250 kr/år)

Tycker dock att du ska göra rätt för dig då reglerna är hyfsat förmånliga ändå.

Edit: Och om du ska leasa så gör det i bolaget då du får ta halva momsen, sänker skattepliktigt resultat etc samt höjer utdelningsbara utrymmet om du gör nettolöneavdrag.
__________________
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2018-10-07 kl. 11:37.
Citera
2018-10-07, 12:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barreth
Har ni den privat eller i AB:t?
Hur mycket kört ni (privat / i tjänst)?
Säger ni till skattmasen att ni kör privat?

Jag har bara en bil, och har alltid haft leasingbil i bolaget. Kör ganska lite, under 1k mil om året.
Har alltid haft som en förmånsbil.

Nu ska jag snart byta bil. Har tidigare haft lite mindre bilar. För runt 300k kr, men den nya bilen är en elbil och blir iaf dubbelt så dyr. Tänkte sondera lite denna gången, för att utröna vilket blir mest förmånligt skattemässigt

Min revisor ger inte alltid bra råd i dessa frågor. Även om dem säkert alltid är "korrekta"
ÄR det en elbil bör den vara förmånsbil. Hur du räknar ut förmånen kan du se på Skatteverkets sida. Det går i princip ut på att förmånen baseras på motsvarande bil med konventionellt bränsle.

Var laddas bilen? Gör du det hemma skall du INTE ha bränsleförmån, du låter istället företaget betala milersättning för tjänstekörningen, detta går inte att göra om bilen är en renodlad firmabil. Anslut gärna en elektronisk körjournal, då blir det lättare att hålla reda på vad som är i tjänsten respektive privat.
Citera
2018-10-07, 12:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Inga klagomål om detta? Brukar annars krävas att man har en till bil privat för att inte skatte ska anta att företagsbilen används även för privata resor. (Och därmed riskera förmånsbeskattning.) Kanske ses det olika på det beroende på företagsform.
Har du ingen privat bil förväntas du använda företagets bil privat och får därmed betala skatt på förmånsvärdet. Om så ej görs kommer det förr eller senare en förfrågan där du får redogöra för hur bilen används.
Citera
2018-10-07, 12:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Förmånen för elbil är väl lägre har jag för mig? Du får ju även en "bonus" från staten på 60 000 till ditt AB så kostnaden bör gå ner (leasingkostnaden-bonusen). Sen att det kostar 1,50-2 kr/mil i bränsle/el är ju även oslagbart.

Är du ägare av AB:et samt tar ut lön från bolaget bör du göra ett nettolöneavdrag istället för förmånsbeskatta det då nettolöneavdraget räknas med i underlaget för lönebaserat utrymme i 3,12 reglerna medan förmånen inte gör det. (Så länge du har en lön över schablonen/0,5=338 250 kr/år)

Tycker dock att du ska göra rätt för dig då reglerna är hyfsat förmånliga ändå.

Edit: Och om du ska leasa så gör det i bolaget då du får ta halva momsen, sänker skattepliktigt resultat etc samt höjer utdelningsbara utrymmet om du gör nettolöneavdrag.
Ja så gör jag också.
Citera
2018-10-07, 14:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det är omöjligt för skattemyndigheten att veta om jag kör i tjänst eller inte. Ibland handlar jag efter jobbet och är det egentligen privat.
Resor till och från bostaden räknas väl som privata även om du har firmabilen stående hemma. Så om du inte ställer bilen på jobbet och sedan går hem med maten så är det väl att räkna som en privat resa? Därmed ska du förmånsbeskattas.
Citera
2018-10-07, 14:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag använder firmabilen privat. Annars hade jag får äga två bilar, vilket är onödigt. Bilen står på företaget.

Tjänst 80%
Privat 20%

Nej, jag säger inte till skattemasen att jag kör privat.
Det lär väl fungera till den dagen de gör en revision på ditt förtag och/eller dig. Sen kan de gräva baklänges i fem år till.
Citera
2018-10-07, 16:02
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Resor till och från bostaden räknas väl som privata även om du har firmabilen stående hemma. Så om du inte ställer bilen på jobbet och sedan går hem med maten så är det väl att räkna som en privat resa? Därmed ska du förmånsbeskattas.
Korrekt. Undantag finns som alltid - om du är anställd i bostaden, förekommer visst i vissa branscher där arbetsplatsens förläggning varierar, då är det en tjänsteresa redan hemifrån.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback