Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-24, 12:02
  #25
Medlem
Fenjal888s avatar
Rättegångsbalk (1942:740)
1 kap §1

"Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen skall anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.

För husrannsakan hos den misstänkte får inte i något fall åberopas hans eller hennes samtycke, om inte den misstänkte själv har begärt att åtgärden skall vidtas. SFS 2008:376
28 kap. 2 §
För eftersökand"
__________________
Senast redigerad av Fenjal888 2018-10-24 kl. 12:15.
Citera
2018-10-24, 13:36
  #26
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Rättegångsbalk (1942:740)
1 kap §1

"Om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa, får husrannsakan företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken.

Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får husrannsakan dock företas bara om brottet har begåtts hos honom eller henne eller om den misstänkte har gripits där eller om det annars finns synnerlig anledning att det vid rannsakningen skall anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att annan utredning om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken kan vinnas.

För husrannsakan hos den misstänkte får inte i något fall åberopas hans eller hennes samtycke, om inte den misstänkte själv har begärt att åtgärden skall vidtas. SFS 2008:376
28 kap. 2 §
För eftersökand"

Citat:

Därutöver måste alltid 28 kap. 3 a § RB beaktas. Av bestämmelsen framgår att husrannsakan får beslutas endast om skälen för åtgärden uppväger det intrång eller men i övrigt som åtgärden innebär för den misstänkte. Med andra ord måste en proportionalitetsbedömning göras.

Uttrycket "anledning att anta" anses allmänt uttrycka den lägsta nivån på vilken bevisning som krävs. Det är svårt att lägga fram några mer bestämda riktlinjer, utan bedömningen för göras från fall till fall. Justitieombudsmannen (JO) har uttalat (se t.ex. 2006/07 s. 81) att enbart den omständigheten att polisen på annan plats än bostaden, t.ex. på ett torg, påträffar en person som skäligen kan misstänkas för ringa narkotikabrott genom eget brukande, inte i sig kan läggas till grund för ett beslut om husrannsakan i bostaden. I förevarande fall verkar det emellertid som att personen har antytt för polisen att narkotika förvaras i bostaden, något som tveklöst skulle kunna utgöra tillräckliga skäl för polisen att företa en husrannsakan.

.
Citera
2018-10-26, 20:38
  #27
Medlem
AlfredLundqvists avatar
Kan passa på att uppdatera även om INGET hänt än så länge. Jag kommer att hålla tråden uppdaterad hur det går, om något händer och vad det blir för påföljder etc.

Nu har det gått exakt 3 veckor sen jag blev stoppad och har inte fått hem något brev/resultat än och ingen husrannsakan heller. Jag har dock emellanåt sovit extremt dåligt pga ångest över att det kan knacka på dörren närsomhelst och kliva in ett par snutar som vänder hela lägenheten uppochner. Den känslan är fan inte rolig asså, ändå är man hundra procent sugen på att starta en kur när den här skiten är över. Det säger väl en del över hur mycket man brinner för den här livsstilen. Jag hoppas verkligen det inte blir någon husis, men det kan fortfarande ske antar jag.
Citera
2018-10-30, 11:22
  #28
Medlem
Hencuckens avatar
Har sympati med dig TS. Tyvärr så har de svenska medborgarna väldigt svaga rättigheter gentemot staten om man jämför med andra länder.

Jag minns ett gammalt fall där en byggare av den större typen blev stoppad i en poliskontroll. Eftersom att han var en extremt motiverad byggare så var han också stor. Detta räckte för misstanke om doping och han blev intagen på provtagning. Nu visade detta negativt men ändå beslutades det om att göra en husrannsakan hemma hos honom. Polisen hittade inget där i heller. Ändå så blev det inget straff för dessa poliser. Det blev lite kritik för husrannsakan. Det var det enda. Helt sjukt att en medborgares frihet kan kränkas så grovt utan repressalier!

Ser fram emot din uppdatering om hur det har gått för dig TS.
Citera
2018-10-30, 14:08
  #29
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredLundqvist
Kan passa på att uppdatera även om INGET hänt än så länge. Jag kommer att hålla tråden uppdaterad hur det går, om något händer och vad det blir för påföljder etc.

Nu har det gått exakt 3 veckor sen jag blev stoppad och har inte fått hem något brev/resultat än och ingen husrannsakan heller. Jag har dock emellanåt sovit extremt dåligt pga ångest över att det kan knacka på dörren närsomhelst och kliva in ett par snutar som vänder hela lägenheten uppochner. Den känslan är fan inte rolig asså, ändå är man hundra procent sugen på att starta en kur när den här skiten är över. Det säger väl en del över hur mycket man brinner för den här livsstilen. Jag hoppas verkligen det inte blir någon husis, men det kan fortfarande ske antar jag.

Det finns en liten liten chans att du visar rent, då olika människor har olika halveringstid på samma preparat. Men som sagt, väldigt liten chans. Jag skulle absolut inte räkna med det.

Jag kan dock nästan garantera att polisen inte kommer göra husis hos dig. De gör det direkt eller inte alls, såvida du inte är gängledare med omfattande heroinsmuggling vid sidan av ditt preppande. Polisen slösar inte resurser på sådant som du antagligen redan städat bort.

Börja din kur med gott samvete, men håll dig till korta estrar. Det finns nämligen en risk att om du döms för dopingsmissbruk att Transportstyrelsen vill att du pissar (antagligen 3 gånger över 6 månader). Mellan fallen dom och att Transportstyrelsen tar kontakt med dig, eller snarare tills första testet är det ungefär 6 månader så du hinner gott och väl bli ren här. Även med långa estrar men man vill ju vara väldigt safe här då du vill ligga på den goda sidan med dessa herrar för att inte riskera förlängd observation på dig. För du finansierar dessa testerna själv nämligen, kostnad ungefär 10.000 SEK.

Jag själv körde testo gel mellan testerna, pissade rent varje gång. Man får en notis tre dagar innan varje test.
Citera
2018-10-30, 16:37
  #30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av isnisn
.

Yes exakt det jag sa, men snuten gör väl lite som dom vill och skiter fullständigt i att det inte är tillräckligt med bevis ibland.
I vilket fall att någon är stor är inte tillräckligt för en husis i lagens mening, sen finns de dom som erkänner bruk då är det en annan sak.
__________________
Senast redigerad av Manbat 2018-10-30 kl. 16:41.
Citera
2019-01-13, 15:23
  #31
Medlem
Hajlajfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredLundqvist
Kan passa på att uppdatera även om INGET hänt än så länge. Jag kommer att hålla tråden uppdaterad hur det går, om något händer och vad det blir för påföljder etc.

Nu har det gått exakt 3 veckor sen jag blev stoppad och har inte fått hem något brev/resultat än och ingen husrannsakan heller.


Nå vad har hänt då?
Hur gick det med dopingprovet fick du nån husis?
Undrar lite om hur det gick till när civilaren tog dig.
Vill du dela med dig om vilken stad/gym det hände på (kan ta det över pm annars)
Fick du lämna urin eller blod?
Är du muskulös?
Tränade du i linne?

Tack för hjälpen
Citera
2019-01-13, 18:12
  #32
Medlem
Zebrauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfredLundqvist
Kan passa på att uppdatera även om INGET hänt än så länge. Jag kommer att hålla tråden uppdaterad hur det går, om något händer och vad det blir för påföljder etc.

Nu har det gått exakt 3 veckor sen jag blev stoppad och har inte fått hem något brev/resultat än och ingen husrannsakan heller. Jag har dock emellanåt sovit extremt dåligt pga ångest över att det kan knacka på dörren närsomhelst och kliva in ett par snutar som vänder hela lägenheten uppochner. Den känslan är fan inte rolig asså, ändå är man hundra procent sugen på att starta en kur när den här skiten är över. Det säger väl en del över hur mycket man brinner för den här livsstilen. Jag hoppas verkligen det inte blir någon husis, men det kan fortfarande ske antar jag.

Don't do the crime, if you can't do the time. 😁
Det är inte hela världen att torska, men det är ju alltid nice att slippa sånt. Du borde tänka efter då du verkar få ångest av tanken på en husis.

Om man har familj osv så är det inte bara Du som drabbas så att säga.
__________________
Senast redigerad av Zebraut 2019-01-13 kl. 18:15.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback