Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-06, 21:57
  #1
Medlem
Elpenors avatar
Det finns flera olika sajter där en genom att skicka in DNA-test kan ”få reda på sitt etniska ursprung”. Fråga: Är detta hokus pokus och bondfångeri? Eller är det tillförlitligt?
Citera
2018-10-06, 22:02
  #2
Medlem
Ser inte varför det inte skulle vara reko. Tekniken finns, dom jag vet som provat har ju fått rimliga svar.
Citera
2018-10-06, 22:03
  #3
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elpenor
Det finns flera olika sajter där en genom att skicka in DNA-test kan ”få reda på sitt etniska ursprung”. Fråga: Är detta hokus pokus och bondfångeri? Eller är det tillförlitligt?
Är väl bara att du provar, skicka in test till två olika företag, är svaret likvärdigt från båda stämmer nog dna testet, visar de däremot stor skillnad kan du nog ana att det är en bluff eller mycket osäker metod för ta reda på mer vart du härstammar från.
Citera
2018-10-06, 22:06
  #4
Medlem
Sooks avatar
Det ska nog fungera, tror det är rätt lätt att få fram resultaten och skulle nån fuska så skulle de avslöjas rätt fort då många redan vet ursprunget innan de testar.

Hur som helst känns det inte så intressant. Visst kunde det komma en kul överaskning. Kanske har någon av ens alla mammor vänstrat och där den riktiga pappan inte är den kyrkan antecknat men annars är det ju mest för skoj skull.

Men som sagt, det är nog inget hokus pokus. Men det kan ju alltid finnas bondfångare så man ska aldrig säga aldrig.
Citera
2018-10-07, 00:18
  #5
Medlem
EnLitenPalls avatar
Det är fungerande vetenskapliga tester, åtminstone bjässarna som 23andme, Ancestry o.s.v.

Men frågan är om du vill att globala företag ska ha ditt Genom? De sparar det och kan använda det i kommersiellt syfte eller brottsbekämpning(och vem vet vad mer i framtiden). Dina släktingar som delar ditt DNA kan också bli drabbade av ditt val. Det är ju det mest personliga du har, dina byggstenar, kan du komma på en större och mer symbolisk integritetskränkning än att ge bort den?
Citera
2018-10-07, 00:33
  #6
Medlem
Elpenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenPall
Men frågan är om du vill att globala företag ska ha ditt Genom? De sparar det och kan använda det i kommersiellt syfte eller brottsbekämpning(och vem vet vad mer i framtiden). Dina släktingar som delar ditt DNA kan också bli drabbade av ditt val. Det är ju det mest personliga du har, dina byggstenar, kan du komma på en större och mer symbolisk integritetskränkning än att ge bort den?

Jo, precis detta har jag tänkt mycket på. Det, samt att jag egentligen inte har ekonomiskt utrymme, är nog anledningar till att jag inte kommer göra det. Men annars hade det varit en kul grej! Jag tror att jag har både nordiskt, kinesiskt och romskt påbrå.
Citera
2018-10-07, 05:47
  #7
Medlem
Tagelbergs avatar
De DNA-tester som står till buds är väl mest användbar för släktforskare. Jag har själv tagit två tester - dels ett YDNA-test som säger hur min faderslinje går och ett sånt där "Family finder" eller vad de nu kallar dem. YDNA-testet avgjorde en tveksamhet runt min farfars fars ursprung.

Det andra testet - det som annonseras om att det ska visa ens etniska ursprung -är väl mer sådär. Det funkar för släktforskning på det sättet att man får matchningar till avlägsna släktingar som är typ fem-männingar eller liknande. Ett bra verktyg för att kolla om ens släktträd. Men det kräver en hel del kunskapsinhämtande för att man ska ha bra användning för det.

Men det stora numret verkar vara den där etnicitetsanalysen som ironiskt nog är den svagaste delen i sammanhanget. Man jämförs mot ett gäng referenspersoner som då antas representera ett område rent etniskt. Dels är det osäkert hur representativa referenspersonerna är och dels ärvs DNA lite slumpartat så exempelvis helsyskon kan för förbryllande olika resultat. Men i det stora hela stämmer det. Står det att man är t ex 80% Skandinav så är man det inom några procentenheter i alla fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback