Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-30, 14:59
  #13
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Ju mindre du tjänar desto mindre stjäl de svenska socialdemokraterna av din inkomst, och om det inte hjälper dig så får du väl helt enkelt flytta till ett annat land.
Citera
2018-10-31, 13:04
  #14
Medlem
TredjeSolens avatar
Det finns både lagliga och olagliga sätt.
Det lagliga är att starta bolag i skatteparadis, och sen ta aktieutdelning därifrån till dig i Sverige,
du betalar då 0% i bolagsskatt, och sen betalar du för din personliga skatt på aktieutdelning i Sverige 30%.
Ring bara skatteverket först och fråga så de godkänner det landet du ämnar starta bolaget i, och va lite smidig när du för konversationen.
Citera
2018-12-07, 15:39
  #15
Medlem
TredjeSolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Tackar för svaret Awandela.

Skulle jag i princip kunnat be en av mina vänner på Malta fakturera bolaget i fråga?
Där är ju skatten i princip obefintlig (typ 6-7% tror jag) ge honom ett par procent.
Han ger mig ett VISA eller Mastercard som är kopplat till något av hans konton där nere och jag nyttjar kortet här hemma?

Skatten på malta kan bli 5% om man bygger strukturen rätt. Men det är nog inte värt pengarna och besväret om du är freelancer och tjänar 100kr i timmen, och kanske fakturerar 100 timmar per månad?
I det fallet behöver du först en mer lönsam verksamhet om det ska va värt att minska skatten lagligt.
Citera
2019-07-20, 22:55
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Kan jag starta en enskild firma (idag).
Fakturera Malta på säg X kronor.
Få in dessa X kronor till min enskilda firma.
Sen betala skatten i efterhand nu när detta ska göra (När är det förresten?)

Du kommer få skatta för hela beloppet X i Sverige då (men du kanske kommer kunna göra avdrag för dator och telefon och lite mer etc.). Men det måste ändå finnas bevis på att faktisk arbete utförs, att de fakturorna den enskilda firman skickar beskriver ett riktigt arbete, att det inte är bara luftfakturor... Det är alltså om skatteverket kollar upp det. För summor du beskriver så är det inte så stor chans iofs.

Men om du äger företaget på Malta kommer upp under CFC lagar också, och de kan visa att det företaget drivs från Sverige (om du är i Sverige och utför arbetet här) - då kommer du även skatta för hela beloppet som Maltaföretaget tjänar, inte bara för X.
Citera
2020-09-15, 18:27
  #17
Medlem
Hej!

Om en vill skatteplanera skatt på bostadsrätt vad är bästa sättet?

Skaffa ett postlådeföretag i Wyoming där skatten är 0% som man skänker bostadsrätten till?

Eller skaffa en organisation i Wyoming?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback