Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-09-28, 13:09
  #25
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Ni kan googla på Brain sapz så hittar ni mer om det. Jag själv råkade ut för det varenda natt förr i tiden när jag var som mest aktiv i drogvärlden. Fick även mina 3 första och enda sömnparalyser under denna tiden som andra i tråden påpekat kan höra ihop. Nu har jag inte märkt av det på flera år. Men minns hur jobbigt det var att försöka somna och sedan få en puls på 130.

Dessa "elstötar" brukade också komma med något som lät som en smäll som gick av i huvudet typ som en flashbang. Ni kan googla på "exploding head syndrome" om detta är något ni känner igen också.
Jag fick min första zaps/jerks efter att ha använt serotonerga psykedelier, men tillfälligt och övergående, för länge sedan. Mina nuvarande och betydligt värre problem kom efter jag avslutade SSRI-medicinering (en tiomånaders kur lågdos Sertralin endast) för fyra år sedan.

Verkar ha med serotoninsystemet att göra alltså.
Citera
2021-09-29, 18:08
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag fick min första zaps/jerks efter att ha använt serotonerga psykedelier, men tillfälligt och övergående, för länge sedan. Mina nuvarande och betydligt värre problem kom efter jag avslutade SSRI-medicinering (en tiomånaders kur lågdos Sertralin endast) för fyra år sedan.

Verkar ha med serotoninsystemet att göra alltså.

Jag tror du är något på spåret, när det var som värst hade jag tömt hela mitt serotoninsystem med råge, nu är det nog helt återställt och märker inte av det alls.
Citera
2021-09-29, 18:27
  #27
Medlem
constants avatar
Får dessa stötar när jag ska somna. Har fått för mig att det är en biverkan av att ha ätit ssri.

En lite kul sak som ni andra med stötar gärna får testa. Jag kan framkalla stötar genom att ligga lugnt i sängen och med pek- och långfinger ta pulsen på halsen. Ibland fungerar det även vid andra tillfällen, som när jag sitter vid datorn.

Men i sängen fungerar det nästan alltid.
Citera
2021-10-24, 22:58
  #28
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Jag får i stort sett varje natt något som liknar elektriska stötar i olika delar av kroppen, det har jag fått i många år nu. Det känns som att någon står och fyrar av något slags pulsvapen mot min kropp, vilket det naturligtvis inte gör.
Jag kan väckas bryskt av att jag helt plötsligt får en stöt i benet eller armen som rycker till ordentligt så att jag nära nog ramlar ur sängen/soffan.

I bland får jag även stötar i hjärnan vilket orsakar en ihållande smärta av migräntyp i huvudet och det känns som att någonting rör sig runt i hjärnan.
Vid ett tillfälle fick jag en sådan stöt i hjärnan och när jag öppnade ögonen var synen kraftigt försämrad, den återgick dock till det normala efter 3-4 timmar.

Är det någon som drabbats av något liknande?

Hjärnan och kroppen producerar elektricetet.Du kanske producerar en jäkla massa mer än normalt?
Citera
2021-10-24, 22:59
  #29
Medlem
4-4-2s avatar
Nervryck är väl vanligt när kroppen är trött. Vet inte om det är det du menar dock.
Citera
2021-10-26, 14:04
  #30
Medlem
RollonHomies avatar
Brukar få dessa ryckningar med jämna mellanrum. När jag var liten så minns jag att jag trodde att jag ryckte till av en hög smäll. Men med tiden så insåg jag att det bara var inbillning. Det har aldrig känts onaturligt på något sätt, så jag har aldrig reflekterat så mycket över det.

Nu när jag är äldre så har jag märkt att jag kan få riktigt kraftiga ryckningar ibland. Jag minns en rolig video på en hund som ligger på köksgolvet och sover och får såna där ryckningar. De är så kraftiga att alla fyra tassar rycker till ordentligt. Det ser nästan ut som att han tar ett språng i sömnen. Hunden vaknar upp av rycket och blir så skraj att han rusar rätt in i väggen med huvudet.

Såna kraftiga ryck kan jag få idag. Inte ofta, men lite då och då. Jag tar samma språng med både armar och ben och det känns som att jag nästan flyger upp i luften fast jag fortfarande ligger på sidan.

Jag äter inga mediciner, missbrukar inget, dricker ytterst sällan. Jag tränar mycket så jag sköter kosten och vitaminer. Jag tror det bara händer när jag hamnar i ovanligt djup sömn.
Citera
2021-10-26, 14:11
  #31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Brukar få dessa ryckningar med jämna mellanrum. När jag var liten så minns jag att jag trodde att jag ryckte till av en hög smäll. Men med tiden så insåg jag att det bara var inbillning. Det har aldrig känts onaturligt på något sätt, så jag har aldrig reflekterat så mycket över det.

Nu när jag är äldre så har jag märkt att jag kan få riktigt kraftiga ryckningar ibland. Jag minns en rolig video på en hund som ligger på köksgolvet och sover och får såna där ryckningar. De är så kraftiga att alla fyra tassar rycker till ordentligt. Det ser nästan ut som att han tar ett språng i sömnen. Hunden vaknar upp av rycket och blir så skraj att han rusar rätt in i väggen med huvudet.

Såna kraftiga ryck kan jag få idag. Inte ofta, men lite då och då. Jag tar samma språng med både armar och ben och det känns som att jag nästan flyger upp i luften fast jag fortfarande ligger på sidan.

Jag äter inga mediciner, missbrukar inget, dricker ytterst sällan. Jag tränar mycket så jag sköter kosten och vitaminer. Jag tror det bara händer när jag hamnar i ovanligt djup sömn.
Har du testat att framkalla stötarna som jag beskrev? Det är tjugo år sedan jag åt ssri: (FB) Elektriska stötar i sömnen
Citera
2021-10-26, 14:12
  #32
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har du testat att framkalla stötarna som jag beskrev? Det är tjugo år sedan jag åt ssri: (FB) Elektriska stötar i sömnen
Haha, jag ska testa ikväll och se om det funkar.
Citera
2022-12-12, 02:00
  #33
Medlem
Akvavitaes avatar
Har haft problem ett tag med fallande känslor innan jag somnar in. Nu för en vecka sedan så har jag börjat få stöttar också, ben, armar och skrev.

Först så trodde jag att jag hade sömnapné eftersom jag vaknade upp i panik. Men nu blixtrar det och jag får också en kylig känsla i ansiktet och tror jag är påväg att dö.

Många skriver att de tagit SSRI nyligen och det har jag oxå. Jävla skitmedicin!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback