Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-05, 05:19
  #13
Moderator
Psilosophers avatar
Föregående natt fortsatte på inslagen väg, har aldrig varit med om fler eller värre anfall.

Undrar varför? Vetenskapen står handfallen.

Ser inte fram emot att försöka sova.
Citera
2021-09-27, 23:00
  #14
Medlem
FETochFULs avatar
Får också detta och det känns ibland som en smäll IRL.. alltså att jag vaknar av att jag hör hur det smällde fast det var en sån kraftig stöt från kroppen /huvudet

Benet kan fara iväg av stötar också, precis innan jag håller på att somna.

Något jag inte hittar är att kroppen ( under fleraa års tid tydligen ) ligger och rycker i varje muskel medans jag sover ända tills jag vaknar igen.
Trodde det endast pågick när jag började med SSRI för massa år sedan, (slutade rätt snabbt med dem, fast pga andra komplikationer).
Kan det va en skada från dem ändå, eller vad är det??
__________________
Senast redigerad av FETochFUL 2021-09-27 kl. 23:03. Anledning: Tillägg
Citera
2021-09-27, 23:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FETochFUL
Får också detta och det känns ibland som en smäll IRL.. alltså att jag vaknar av att jag hör hur det smällde fast det var en sån kraftig stöt från kroppen /huvudet

Benet kan fara iväg av stötar också, precis innan jag håller på att somna.

Något jag inte hittar är att kroppen ( under fleraa års tid tydligen ) ligger och rycker i varje muskel medans jag sover ända tills jag vaknar igen.
Trodde det endast pågick när jag började med SSRI för massa år sedan. Kan det va en skada från det??

Tror det är ett vanligt fenomen.
Typ att ditt autonoma system gör motstånd när du håller på att somna.

Kan tidvis vara störande.
Citera
2021-09-27, 23:17
  #16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Föregående natt fortsatte på inslagen väg, har aldrig varit med om fler eller värre anfall.

Undrar varför? Vetenskapen står handfallen.

Ser inte fram emot att försöka sova.

Jag är allvarlig nu, tramsar inte även om det kanske kan upplevas så:
Använde i väldigt många år (mer än 20, kanske 30) nylontäcke inköpt på IKEA. Missade jag att använda sköljmedel i tvättmaskinen vid tvätt av täcket, så blev det elektriskt. Så elektriskt att det slog gnistor om det i ett mörkt rum! Gav alltså kännbara stötar så jag vaknade, speciellt under torr väderlek.

Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Tror det är ett vanligt fenomen.
Typ att ditt autonoma system gör motstånd när du håller på att somna.

Kan tidvis vara störande.

Ibland när jag håller på att somna/precis har somnat, vaknar jag också upp av ett "ryck". Tror inte det är någon "sjukdom", då det händer 1-2 gånger/år kanske. Speciellt om jag slår i armbågen i nattduksbordet under sömn, kallas väl för "änkestöt"?
Citera
2021-09-27, 23:56
  #17
Medlem
Började få sådana 'elstötsryck' i kroppen för ett tiotal år sedan.

För fyra år sedan fick jag göra ett par större undersökningar p g a diverse krämpor. Blev kollad för hjärtat, fick cykla under koll och ha en mätmackapär under 24 timmar. Undersökningar också på lungmedicin.
Frågade doktorerna om elrycken som dessutom nu börjat komma med en tvångsmässig kraftig inandning, som om jag hållit andan ett bra tag, vilket jag inte gjort.

Fick till svar att de hittat ett vanligt och ofarligt fel på mig, att hjärtat slår ett extra slag i sitt arbete där det normalt inte behövs. Att den okontrollerade inandningen hängde ihop med det. Att alltihop var ofarligt, men om jag kände mig påtagligt besvärad så kunde man försöka medicinera bort det med betablockerare.
Men de avrådde från det, då biverkningarna från betablockeraren kunde bli mera besvärande än ursprungsproblemet.
Citera
2021-09-27, 23:59
  #18
Medlem
Dödsryck.

Precis vid insomning kämpar kroppen emot och du får ryck i lemmen.(inte kuken, tror jag)
Citera
2021-09-28, 00:48
  #19
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag är allvarlig nu, tramsar inte även om det kanske kan upplevas så:
Använde i väldigt många år (mer än 20, kanske 30) nylontäcke inköpt på IKEA. Missade jag att använda sköljmedel i tvättmaskinen vid tvätt av täcket, så blev det elektriskt. Så elektriskt att det slog gnistor om det i ett mörkt rum! Gav alltså kännbara stötar så jag vaknade, speciellt under torr väderlek.
Nej inget sånt, mera som en 220-kyss i plytet, fast naturligtvis ingen elektricitet inblandad. Detta är vad jag lider av har jag lärt mig: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

Finns inget namn på svenska och få läkare känner till fenomenet. Tydligen ska magnesium hjälpa men jag lider ingen brist på det. Alkohol eller bensodiazepiner är det enda jag provat som hjälper, men det vill man ju inte ta varje kväll.
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ibland när jag håller på att somna/precis har somnat, vaknar jag också upp av ett "ryck". Tror inte det är någon "sjukdom", då det händer 1-2 gånger/år kanske. Speciellt om jag slår i armbågen i nattduksbordet under sömn, kallas väl för "änkestöt"?
Se ovan.
Citera
2021-09-28, 00:51
  #20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Nej inget sånt, mera som en 220-kyss i plytet, fast naturligtvis ingen elektricitet inblandad. Detta är vad jag lider av har jag lärt mig: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

Finns inget namn på svenska och få läkare känner till fenomenet. Tydligen ska magnesium hjälpa men jag lider ingen brist på det. Alkohol eller bensodiazepiner är det enda jag provat som hjälper, men det vill man ju inte ta varje kväll.

Se ovan.

Har du kollat elektrolytbalansen? (Dvs. eventuella störningar i kroppens salthalt).
Citera
2021-09-28, 00:53
  #21
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har du kollat elektrolytbalansen? (Dvs. eventuella störningar i kroppens salthalt).
Nej, om det inte ingår i standardprovtagningar vid hälsoundersökning? Vad ger det för övriga symtom?
Citera
2021-09-28, 00:58
  #22
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Nej, om det inte ingår i standardprovtagningar vid hälsoundersökning? Vad ger det för övriga symtom?

Salthalten i kroppen styr nervpulserna. Har du saltbrist, kan du få ryckningar etc. Gå till din läkare och begär ett blod (och urin-) prov som kollar dina elektrolyter. Kan vara en så löjligt enkel grej som det är fel på.
Citera
2021-09-28, 01:05
  #23
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Salthalten i kroppen styr nervpulserna. Har du saltbrist, kan du få ryckningar etc. Gå till din läkare och begär ett blod (och urin-) prov som kollar dina elektrolyter. Kan vara en så löjligt enkel grej som det är fel på.
Hypnic jerk sker endast vid insomning eller under sömn, annars hade man kunnat misstänka epilepsi. Nej, jag har inga ryckningar i vaket tillstånd.
Citera
2021-09-28, 01:16
  #24
Medlem
Ni kan googla på Brain sapz så hittar ni mer om det. Jag själv råkade ut för det varenda natt förr i tiden när jag var som mest aktiv i drogvärlden. Fick även mina 3 första och enda sömnparalyser under denna tiden som andra i tråden påpekat kan höra ihop. Nu har jag inte märkt av det på flera år. Men minns hur jobbigt det var att försöka somna och sedan få en puls på 130.

Dessa "elstötar" brukade också komma med något som lät som en smäll som gick av i huvudet typ som en flashbang. Ni kan googla på "exploding head syndrome" om detta är något ni känner igen också.
__________________
Senast redigerad av MDMArookien 2021-09-28 kl. 01:21.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback