Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-08, 22:25
  #13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
men det är väldigt svårt att få hålet korrekt centrerat och rakt.
Sen finns människor med snudd på magiska krafter...

https://www.youtube.com/watch?v=hrWskHpk3oo
https://www.youtube.com/watch?v=lXmZB0vDxUI
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-10-08 kl. 23:03.
Citera
2018-10-08, 22:47
  #14
Medlem
Du kan borra med en sk. jigg, som är en hylsa som du sätter på om det finns något som sticker upp från bulten, annars borra rakt in med en bra borr och knacka in en stålhylsa som är rak i räfflorna, Biltema säljer en sån sats. Jag har personligen aldrig haft någon bra erfarenhet med sk. grispickar utan när de går in med sin vänstergänga så SPÄNNER de ut gängorna som du vill spara och sedan går de av med resultatet att du har en härdad stump i den bult du ville ta ut.

Mitt tips är att jag har använd Biltemas sats med borrar i en speciell storlek och splinsade tappar som man knackar in, och om de inte fungerar så borrar man med en kvalitetsborr rakt in och rensar gängorna eller vad som finns kvar med en sån där krok som tandläkaren skrapar med.

Sedan gängar man nya gängor.
Citera
2018-10-18, 01:49
  #15
Medlem
beaver_ses avatar
I mitt tidigare klipp i tråden visar han hur man skyddar gängorna när man borrar, börjar vid 2:30 in i klippet.
Citera
2018-10-18, 02:26
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns det gott om material kanske man kan skita i gängorna, borra upp och sätta i insatsgänga.
Citera
2018-10-27, 18:44
  #17
Medlem
Sätt en mutter över den avdragna skruven, och svetsa ihop muttern med skruven.

Dels gör värmen att materialet rör sug en del, vilket kan göra att den släpper, dela har man sen en ny skalle och kan lossa den med vanligt verktyg.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback