Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-10-12, 13:00
  #37
Avstängd
anonym-skribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microhard
TS, vad e de för grafikkort du har?

Jag har ett Nvidia. Om du går ut på skrivbordet, högerklickar så får jag fram Nvidias Kontrollpanel. Där inne kan jag styra vilka program som ska gå på vilket grafikkort dvs de sämsta eller bästa. Testa in där och se, kan vara så att ditt program körs med de integrerade kortet.

Skrivbord>högerklick>Nvidias kontrollpanel>hantera 3d inställningar

Ställ in ditt bästa grafikkort på globala inställningar och på programinställningar kan du ställa in manuellt.


OBS! Jag vet inte hur du kommer in på grafikkortets kontrollpanel om det inte är nvidias, då får du googla lite

Svar= "When the GT 650M's power is not required, the CPU-integrated Intel HD Graphics 4000 takes over rendering pictures thanks to Optimus technology." Så det är väl dom två. Dvs GT 650M & CPU-integrated Intel HD Graphics 4000. Men det var inte nån av dom du hade? Ska kolla när jag är vid datorn dina instruktioner, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Har 2st gaming-laptops och har aldrig problem att spela i batteri läge. Då sitter jag och kör BF4 och witcher 3 på max. Javisst batteriet tar slut efter 1 timme men under den tider så flyter allt på som det ska. Surfar jag bara eller skriver på word och sätter på energisparläge så kan jag hålla på i 3-4timmar innan det är dag att ladda.

För att komma med någon typ av lösningar på såna här problem så borde det vara ett krav att skriva ut vad man har för spec på grejorna.



Mina datorer är GT70 2PC Dominator och GT73VR 6RE Titan. GT70 börjar bli med åren men den driver fortfarande nya spelen hyfsat bra.

Aha verkar vara skillnad på olika folks erfarenheter från spel laptops här i tråden. Låter härligt med flexibelt gejmande. Men för att svara på din fråga. Datorn i fråga är en Dell Inspiron 17R-SE-7720 Notebook.

https://www.notebookcheck.net/Review...k.80063.0.html
Citera
2018-10-12, 13:15
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-skribent
Svar= "When the GT 650M's power is not required, the CPU-integrated Intel HD Graphics 4000 takes over rendering pictures thanks to Optimus technology." Så det är väl dom två. Dvs GT 650M & CPU-integrated Intel HD Graphics 4000. Men det var inte nån av dom du hade? Ska kolla när jag är vid datorn dina instruktioner, tack.



Aha verkar vara skillnad på olika folks erfarenheter från spel laptops här i tråden. Låter härligt med flexibelt gejmande. Men för att svara på din fråga. Datorn i fråga är en Dell Inspiron 17R-SE-7720 Notebook.

https://www.notebookcheck.net/Review...k.80063.0.html

Aha den var pass så gammal. Misstänker som tidigare att det är det integrerade grafikkortet som bråkar. Ska finnas någon inställning där du ändrar om att när du startar ett program så hoppar *riktiga* grafikkortet in.

Mer kan jag inte hjälpa för mina datorer är pass så nya så de känner själva av när man behöver mer kraft så de balanserar upp själva.
Citera
2018-10-12, 14:47
  #39
Avstängd
anonym-skribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Aha den var pass så gammal. Misstänker som tidigare att det är det integrerade grafikkortet som bråkar. Ska finnas någon inställning där du ändrar om att när du startar ett program så hoppar *riktiga* grafikkortet in.

Mer kan jag inte hjälpa för mina datorer är pass så nya så de känner själva av när man behöver mer kraft så de balanserar upp själva.

Yes har ju snackat en hel del med Dell Sverige så man tycker ju att dom borde ha klurat ut det men det kan jag inte påstå att dom direkt gjort (om det nu är möjligt).
Citera
2018-10-12, 16:33
  #40
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-skribent
Yes har ju snackat en hel del med Dell Sverige så man tycker ju att dom borde ha klurat ut det men det kan jag inte påstå att dom direkt gjort (om det nu är möjligt).

OK, som jag trodde så har du två grafikkretsar. En för varje behov.

Jag har kollat massor med manualer för laptops och det står inte ens i manualen hur man skiftar. De vill att batteriet ska räcka så länge som möjligt och tycker att datorn skall sköta det och inte ägaren.

Följande sätt har jag läst/hört om skiftningen:

Helt automatiskt.
Grafikinställningarna.
Ställa in i .exe filen.
Tangent/knapp på datorn med texten Turbo, Performance eller motsvarande.
Avkänning av batteridrift.
Inställning i spelet.

Det första och sista kräver att spelet får reda på av datorn vilket grafikkort som finns.
I vissa spel finns en script-fil där alla grafikkort är listade och där det står vilka inställningar som gäller för det kortet. Man ändrar t.ex upplösningen så att spelet överhuvudtaget blir spelbart.

Har varit med om att mitt grafikkort (stationär dator) inte fanns när den filen gjordes av speltillverkaren. Kan inte kortet hittas i listan då väljs default-inställningar.

I ett EA games spel finns t.ex två filer:
Lista med kort:
GraphicsCards.sgr
script program med inställningar:
GraphicsRules.sgr

Din laptop med i7 processor och Geforcekrets borde ju snurra på bra tycker jag.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-12 kl. 16:38.
Citera
2018-10-12, 18:50
  #41
Avstängd
anonym-skribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
OK, som jag trodde så har du två grafikkretsar. En för varje behov.

Jag har kollat massor med manualer för laptops och det står inte ens i manualen hur man skiftar. De vill att batteriet ska räcka så länge som möjligt och tycker att datorn skall sköta det och inte ägaren.

Följande sätt har jag läst/hört om skiftningen:

Helt automatiskt.
Grafikinställningarna.
Ställa in i .exe filen.
Tangent/knapp på datorn med texten Turbo, Performance eller motsvarande.
Avkänning av batteridrift.
Inställning i spelet.

Det första och sista kräver att spelet får reda på av datorn vilket grafikkort som finns.
I vissa spel finns en script-fil där alla grafikkort är listade och där det står vilka inställningar som gäller för det kortet. Man ändrar t.ex upplösningen så att spelet överhuvudtaget blir spelbart.

Har varit med om att mitt grafikkort (stationär dator) inte fanns när den filen gjordes av speltillverkaren. Kan inte kortet hittas i listan då väljs default-inställningar.

I ett EA games spel finns t.ex två filer:
Lista med kort:
GraphicsCards.sgr
script program med inställningar:
GraphicsRules.sgr

Din laptop med i7 processor och Geforcekrets borde ju snurra på bra tycker jag.

Oj jag har en hel del att bita i. Du verkar ha bättre koll än DELL Sverige

Tyvärr är datorn på annan adress nu men ska följa din lista.
Citera
2018-10-16, 22:31
  #42
Avstängd
anonym-skribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
OK, som jag trodde så har du två grafikkretsar. En för varje behov.

Jag har kollat massor med manualer för laptops och det står inte ens i manualen hur man skiftar. De vill att batteriet ska räcka så länge som möjligt och tycker att datorn skall sköta det och inte ägaren.

Följande sätt har jag läst/hört om skiftningen:

Helt automatiskt.
Grafikinställningarna.
Ställa in i .exe filen.
Tangent/knapp på datorn med texten Turbo, Performance eller motsvarande.
Avkänning av batteridrift.
Inställning i spelet.

Det första och sista kräver att spelet får reda på av datorn vilket grafikkort som finns.
I vissa spel finns en script-fil där alla grafikkort är listade och där det står vilka inställningar som gäller för det kortet. Man ändrar t.ex upplösningen så att spelet överhuvudtaget blir spelbart.

Har varit med om att mitt grafikkort (stationär dator) inte fanns när den filen gjordes av speltillverkaren. Kan inte kortet hittas i listan då väljs default-inställningar.

I ett EA games spel finns t.ex två filer:
Lista med kort:
GraphicsCards.sgr
script program med inställningar:
GraphicsRules.sgr

Din laptop med i7 processor och Geforcekrets borde ju snurra på bra tycker jag.

nja verkar kneppigt assa. I Fifa tex verkar man bara på spel instälningar kunna ändra renderings kvalite, msaa alternativ o bilduppdaterings frekvens.

Måste iaf va nått med att datorn kräver för mycket av batteriet vid vissa lir. Känns som orginal DELL bateri ej gjort nån skilnad (då han som hade en renodlad men strulande gaming PC väl hade sitt orginal batteri i).
Citera
2018-10-16, 23:46
  #43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-skribent
nja verkar kneppigt assa. I Fifa tex verkar man bara på spel instälningar kunna ändra renderings kvalite, msaa alternativ o bilduppdaterings frekvens.

Måste iaf va nått med att datorn kräver för mycket av batteriet vid vissa lir. Känns som orginal DELL bateri ej gjort nån skilnad (då han som hade en renodlad men strulande gaming PC väl hade sitt orginal batteri i).
Det kanske blev ett misstag av mig där.
Inställningar finns inte i spelinställningarna i det fallet utan du ska högerklicka på spelets .exe fil och se vad som går att ställa in där. Om du kollar Egenskaper på skrivbordsikonen så ser du vart den finns. Under Program någonstans.
Citera
2018-10-19, 21:08
  #44
Avstängd
anonym-skribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det kanske blev ett misstag av mig där.
Inställningar finns inte i spelinställningarna i det fallet utan du ska högerklicka på spelets .exe fil och se vad som går att ställa in där. Om du kollar Egenskaper på skrivbordsikonen så ser du vart den finns. Under Program någonstans.
Verkar ej finnas dom alternativen i WIN /7 tyvärr. För "Egenskaper" är väl "Properties" på engelska?
__________________
Senast redigerad av anonym-skribent 2018-10-19 kl. 21:23.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback