Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-06, 10:32
  #1
Medlem
Sonens skola har radikalt ändrat meny. Knappt nåt kött, möjligen kyckling, till förmån för grönsaksbiffar, kycklingkorv mm. Nu gillar ju jag mat med grönsaker. Men detta är högstadieelever. Resultatet har blivit att de äter mackor om de kan gå hem på lunchen, eller McDonalds. Även lärarna klagar på maten. Svar från kommunen är att de vill satsa på klimatsmart mat. Men det viktigaste med skolmaten bör väl vara att barnen äter en balanserad kost och blir mätta, eller?
Citera
2018-10-06, 10:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Sonens skola har radikalt ändrat meny. Knappt nåt kött, möjligen kyckling, till förmån för grönsaksbiffar, kycklingkorv mm. Nu gillar ju jag mat med grönsaker. Men detta är högstadieelever. Resultatet har blivit att de äter mackor om de kan gå hem på lunchen, eller McDonalds. Även lärarna klagar på maten. Svar från kommunen är att de vill satsa på klimatsmart mat. Men det viktigaste med skolmaten bör väl vara att barnen äter en balanserad kost och blir mätta, eller?

Det har du helt rätt i! Men kan man lyckas med att få dom både en balanserad kost och mätta, samtidigt som det är klimat smart så är ju det ännu bättre så skyller nog mest på just den skolans kock i det här läget, vegetariskt kan smaka underbart och lite mindre kött på luncherna spelar nog inte in så mycket då man ändå äter kött till middag i dom flesta familjer.

Mvh
Citera
2018-10-06, 10:53
  #3
Medlem
Det verkar inte lyckas så bra...tänker att det kanske varit bättre att smyga in förändringen med nån klimatsmart lunch per vecka istället för denna ambitiösa totalförändring...
Citera
2018-10-06, 11:20
  #4
Medlem
Var får barnen pengar till McDonald’s ifrån? Snacka om bortskämda om dom inte klarar av att äta skolmaten.
Citera
2018-10-06, 11:30
  #5
Medlem
Inte så jättebortskämda faktiskt men allt är ju relativt
Citera
2018-10-06, 11:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Inte så jättebortskämda faktiskt men allt är ju relativt
Du svarade inte hur stålarna till donken kom fram.
Citera
2018-10-06, 12:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Det verkar inte lyckas så bra...tänker att det kanske varit bättre att smyga in förändringen med nån klimatsmart lunch per vecka istället för denna ambitiösa totalförändring...

Kan vara så, men om dom har en kock som vet vad "hen" (hatar det ordet men här passade det faktiskt ganska bra att ha här) håller på med, så kan dom äta god och väl balanserad kost 5 dagar i veckan utan problem.

Det är det ända jag påpekar.

När jag var yngre och mindre "smart/begåvad" så hamnade jag/dömdes till en viss tid på ett "hem" (LSU), och när jag jobbade i köket där så bytte dom ut "mat tanten" till en ny som bara gjorde i ordning halvfabrikat eftersom det var enklare för henne.

Inte ens när jag tog fram en meny som både kostade mindre och var nyttigare samt bra mycket godare (har arbetat som kock innan jag åkte in den gången) så vägrade hemmet/anstalten göra så eftersom hon tyckte det blev för mycket jobb.

Och tror helt enkelt att det kan vara anledningen, lathet+kunskapslös. Titta bara på när Jamie Oliver testade detta i skolmatsalarna, han fick det både billigare, godare och fan så mycket nyttigare direkt. Men dom som arbetade på dom skolorna var inte nöjda alls.

Antar att köks personalen inte anser att dom ska behöva jobba sina 8 timmar per dag utan istället bara kasta in saker på pannor i ugnen så dom kan sitta runt och inte göra något. Eller för den delen behöva jobba i en viss takt för att få det gjort.

Och deras argument var att det skulle kosta mer vilket var fel, så i slutet så erkännde dom till och med att dom tyckte det blev för mycket/hårt jobb.

(Någon sa till och med upp sig för att dom skulle testa att ha det så i ett par (2) månader.)


(Och säg inte att det är för lite personal, är alltid 4-5 st som arbetar i skolköken och kan jag och en till kock servera 350 personer under en lunch så kan dom servera 700 som är ganska maximalt av vad det är på en skola nu för tiden. Och ändå ha 1 som endast sköter disken. Och då behöver dom inte ens servera det på tallrik utan bara ställa ut en form som folk kan ta utav. Låter kanske som ingenting men att lägga upp mat på ett presentabelt sätt tar faktisk iaf 10 sek per tallrik.)

Känner bara att det finns en liten röd tråd varför sånt här kommer upp stup i kvarten.

(Kommentarer som "du är ju varken smart eller begåvad nu heller" är välkomna 😁 MEN endast i PM så dom inte "papperskorgar" hela tråden för trams/OT. Är ett ämne som det borde diskuteras tycker jag)

Mvh apan
__________________
Senast redigerad av Apan2017 2018-10-06 kl. 13:00.
Citera
2018-10-06, 13:01
  #8
Medlem
Det blir bara väldigt påtagligt att maten inte uppskattas, om man har en son som haft 0 klagomål på skolmaten och ätit jättebra i alla år och sedan blir det tvärtom så fort den klimatsmarta maten infördes. Och då inte bara klagomål från barn, utan även från lärare. Nåt är fel.
Och kära filantrop- tonåringar har viss egen budget, de behöver inte ringa mamma för varje litet inköp.
Citera
2018-10-06, 13:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Det blir bara väldigt påtagligt att maten inte uppskattas, om man har en son som haft 0 klagomål på skolmaten och ätit jättebra i alla år och sedan blir det tvärtom så fort den klimatsmarta maten infördes. Och då inte bara klagomål från barn, utan även från lärare. Nåt är fel.
Och kära filantrop- tonåringar har viss egen budget, de behöver inte ringa mamma för varje litet inköp.

Ja, det är något som är fel. Men att maten är klimat smart är nog inte anledningen, det är iaf vad jag tror. Min åskit/tanke är precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Kan man laga mat så går det mesta (surströmming är omöjligt i min mening :P) få att smaka gott.

Men vem vet, dom kanske bara behöver lite tid på sig att lära sig dom nya ingredienserna och hur dom ska tillaga det. Ivf så tror jag det är bristande kunskap och engagemang som är boven ändå. Eller möjligtvis en strikt skolledning som inte ger sina kockar friheten att ändra i menyn som dom vill. Det har ju hänt på både restauranger och skolor tidigare bara för att ingen ska vara oersättlig (har inte hört en gång det har slutat med bra resultat genom den teorin).

Mvh apan
Citera
2018-10-06, 13:58
  #10
Medlem
Mkt möjligt att de lär sig med tiden😊håller tummarna för nästa termin...
Citera
2018-10-06, 14:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Mkt möjligt att de lär sig med tiden😊håller tummarna för nästa termin...

Jag håller tummarna för människor som du som påpekar saker som detta, och kanske på något sätt inte låter det hamna i skymundan.

Ligg på lite om det och prata med andra föräldrar, personal samt elever. I värsta fall påbörja en namninsamling så det blir något gehör.

Men sen håller jag även tummarna för höjda löner för skolbespisnings personalen så man kan få in kompetenta människor som annars tar andra restaurang jobb pga lön (som är låg även på dom mest eftertraktade restaurang jobben) och merit.

Och håller både tummarna OCH stårtårna för högre anställningskrav. All skolpersonal ska vara människor som är VÄLDIGT duktiga på det dom gör och vara otroligt bra förebilder. Men det är ju bara min åsikt och förhoppning.

Mvh apan
Citera
2018-10-07, 08:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Sonens skola har radikalt ändrat meny. Knappt nåt kött, möjligen kyckling, till förmån för grönsaksbiffar, kycklingkorv mm. Nu gillar ju jag mat med grönsaker. Men detta är högstadieelever. Resultatet har blivit att de äter mackor om de kan gå hem på lunchen, eller McDonalds. Även lärarna klagar på maten. Svar från kommunen är att de vill satsa på klimatsmart mat. Men det viktigaste med skolmaten bör väl vara att barnen äter en balanserad kost och blir mätta, eller?


Oh jösses, vad har livsmedelsverket ställt till med nu? Går man nu från en stadig välbalanserad kost till enbart en kolhydratkost?
Det finns inget som heter "klimatsmart" om man vet hur dessa livsmedel transporteras...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback