2018-10-06, 10:27
Jag vet inte om det beror på mig, eller om kvaliteten i bomull har förändrats under årens lopp.
Köper jag en skjorta på något lågprisställe, typ Dressmann eller KappAhl, så får jag en skjorta som jag inte står ut med. Det är något obehagligt med själva kvaliteten. Känner man på skjortan med handen så känns den ganska ok, men när jag haft den på mig några timmar så får jag spader och måste ta av mig den. Inte ens en flanellskjorta känns bra.

Jag läste på lite om långfibrig och kortfibrig bomull, och tänkte att jag skulle testa en skjorta i egyptisk bomull som tydligen är långfibrig och bra. Men det var samma sak där.

Jag hade inga problem med skjortor förut. Jag minns flanellskjortor som otroligt mjuka och sköna, men det är de inte längre.

Ska man behöva lägga ut tusenlappar för att få en schysst bomullsskjorta? Jag bryr mig inte om märkeskläder, utan vill bara ha en som känns skön. (och någorlunda snygg)

Är det bättre med linneskjorta om man bara tänker på hur den känns att ha på sig? Jag vet att linne är svårt att stryka och få snyggt, men det är mindre viktigt.
Citera
2018-10-06, 10:41
Linne är mer grovfibrig ön bomull, men samtidigt glattare, så det är från person till person om det passar.

Bomullskvaliten i billiga skjortor är inte lysande, jag gissar på att det förr var mer inblandad syntet, och i och med sjunkande tillverkningskostnader har H&M och liknande kunnat gå över till 100% bomull. Det gör dock skjortorna strävare, men luftigare.

"Egyptisk bomull" har blivit ett kvalitetstecken som många känner till, men det gäller då att det är just långfibrig bomull av högsta kvalitet, och inte sämre kvalitet, men från Egypten.

Satsa på en kvalitetskjorta på reorna, i alla fall svenska märken brukar reas ut till ganska bra priser då. Oscar tycker jag (på rea) håller ett bra pris gentemot kvalitet, Eton är ok med jag har flera gånger varit missnöjd med kragar/manschetter, Stenströms är också bra pris/kvalitet på rea.

Tillägg: skippa allt vad kontrastknappar/sömmar osv heter. Satsa på neutrala färger utan mönster så kan du rotera skjortorna oftare och de går inte ur mode lika snabbt. Ska du bara köpa ett fåtal, för att hålla nere kostnaden, så köp en vit och två ljusblå.
Senast redigerad av Bertolucci 2018-10-06 kl. 10:46.
Citera
2018-10-06, 10:47
Medlem
Drama-Llamas avatar
Jag utgår från att du tvättar skjortorna innan du har på dig dem en hel dag. När man köper dem är de fulla med impregneringsmedel som kan kännas väldigt otäckt mot huden. Innan man har tvättat ur det är det svårt att säga något om hur tyget känns mot huden.

Jag har hur som helst inte märkt av någon sådan skillnad i skjortkomforten över tid. Jag tror att du har blivit känsligare med åren.

Även linne kan för övrigt vara extremt strävt, i synnerhet om man inte stryker det, så mitt enda råd blir tyvärr att du får prova dig fram. Föregående talares tips om att kolla kvalitetsskjortor på rea är väldigt bra.
Citera
2018-10-06, 11:21
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Linne är mer grovfibrig ön bomull, men samtidigt glattare, så det är från person till person om det passar.

Bomullskvaliten i billiga skjortor är inte lysande, jag gissar på att det förr var mer inblandad syntet, och i och med sjunkande tillverkningskostnader har H&M och liknande kunnat gå över till 100% bomull. Det gör dock skjortorna strävare, men luftigare.

"Egyptisk bomull" har blivit ett kvalitetstecken som många känner till, men det gäller då att det är just långfibrig bomull av högsta kvalitet, och inte sämre kvalitet, men från Egypten.

Satsa på en kvalitetskjorta på reorna, i alla fall svenska märken brukar reas ut till ganska bra priser då. Oscar tycker jag (på rea) håller ett bra pris gentemot kvalitet, Eton är ok med jag har flera gånger varit missnöjd med kragar/manschetter, Stenströms är också bra pris/kvalitet på rea.

Tillägg: skippa allt vad kontrastknappar/sömmar osv heter. Satsa på neutrala färger utan mönster så kan du rotera skjortorna oftare och de går inte ur mode lika snabbt. Ska du bara köpa ett fåtal, för att hålla nere kostnaden, så köp en vit och två ljusblå.

"Strävare" är nog bästa beskrivningen.
Tack för tipsen. Jag ska hålla ett öga på de där sajterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag utgår från att du tvättar skjortorna innan du har på dig dem en hel dag. När man köper dem är de fulla med impregneringsmedel som kan kännas väldigt otäckt mot huden. Innan man har tvättat ur det är det svårt att säga något om hur tyget känns mot huden.

Ja, självklart tvättar jag dem det första jag gör.
Citera
2018-10-10, 11:29
Medlem
elektronikfreaks avatar
Du nämner flanellskjortor... de kanske inte klassas direkt som en finskjorta men jag brukar faktiskt köpa just flanellskjortor och använda som "vardagsskjorta" just för att de är så mjuka och fina. Ett märke som vanligtvis klassas som ett lågprismärke men som är väldigt mjuka är faktiskt JULA Blue Wear.

https://www.jula.se/catalog/klader-o...kjorta-907035/

Kolla in dom. Tror knappast att du blir besviken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in