Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-06, 01:30
  #1
Medlem
Tjena alla backpackers och reseintresserade!

Har precis spenderat mina 8 veckor i Puerto Vallarta, Mexiko. Jag har haft en fantastisk tid här men nu är det dags att resa vidare. Har förlängt min vistelse med ett par dagar då jag ännu inte funnit min nästa destination. Har tänkt att stanna cirka 2 veckor på någon av följande destinationer. Anledningen till att jag inte besöker flera är att min resekassa är något begränsad och föredrar att spendera pengarna på extra aktiviteter istället för flygbiljetter.

De destinationer jag sitter och tänker på är följande:

1. Puerto Escondido, Mexiko där jag planerar att studera spanska och surfa (https://www.experienciamexico.mx/). Både stränderna och skolan lockar då jag enkelt kommer få kontakt med andra människor som befinner sig i samma situation som jag själv det vill säga reseintresserade som vill utforska världen och träffa nya människor.

2. Bahamas. Har alltid velat besöka Bahamas på grund av de magiska stränderna och många öarna.

3. Belize. Det som lockar främst är att det fortfarande är ett relativt okänt land som många inte känner till men har minst lika fina stränder som Karibien. Har dock inte forskat så mycket om det här lilla landet.

Det jag vill få ut av resan är att se nya exotiska platser, besöka stränder, äta god mat, utforska, göra olika aktiviteter utomhus och framförallt träffa nya människor. Jag gillar att ha mycket liv runtomkring mig däremot är jag ingen festmänniska.

Jag ser framemot att läsa vad ni har att skriva om ovanstående resemål eller om ni rekommenderar något helt annat för en ensamresande 21åring.

Tack på förhand!
Citera
2018-10-06, 04:16
  #2
Medlem
Bahamas kan du stryka. Du får mer Karibien i Miami Beach.
Citera
2018-10-06, 16:44
  #3
Medlem
Blev nyligen varmt rekommenderad att besöka San Juan, Puerto Rico. Någon som har erfarenheter från denna stad?
Citera
2018-10-07, 06:58
  #4
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriBs
Tjena alla backpackers och reseintresserade!

Har precis spenderat mina 8 veckor i Puerto Vallarta, Mexiko. Jag har haft en fantastisk tid här men nu är det dags att resa vidare. Har förlängt min vistelse med ett par dagar då jag ännu inte funnit min nästa destination. Har tänkt att stanna cirka 2 veckor på någon av följande destinationer. Anledningen till att jag inte besöker flera är att min resekassa är något begränsad och föredrar att spendera pengarna på extra aktiviteter istället för flygbiljetter.

De destinationer jag sitter och tänker på är följande:

1. Puerto Escondido, Mexiko där jag planerar att studera spanska och surfa (https://www.experienciamexico.mx/). Både stränderna och skolan lockar då jag enkelt kommer få kontakt med andra människor som befinner sig i samma situation som jag själv det vill säga reseintresserade som vill utforska världen och träffa nya människor.

2. Bahamas. Har alltid velat besöka Bahamas på grund av de magiska stränderna och många öarna.

3. Belize. Det som lockar främst är att det fortfarande är ett relativt okänt land som många inte känner till men har minst lika fina stränder som Karibien. Har dock inte forskat så mycket om det här lilla landet.

Det jag vill få ut av resan är att se nya exotiska platser, besöka stränder, äta god mat, utforska, göra olika aktiviteter utomhus och framförallt träffa nya människor. Jag gillar att ha mycket liv runtomkring mig däremot är jag ingen festmänniska.

Jag ser framemot att läsa vad ni har att skriva om ovanstående resemål eller om ni rekommenderar något helt annat för en ensamresande 21åring.

Tack på förhand!

Av dina tre alternativ skulle jag verkligen rekommendera Puerto Escondido, och då inte bara därför att det ligger närmast där du tydligen nu befinner dig, utan därför att det är en utmärkt plats för någon som vill studera spanska och surfa och som har en begränsad reskassa.
Bahamas är visserligen Bahamas, men det är inte lätt att hitta något där som passar en begränsad reskassa.
Och enligt min erfarenhet så finns det inget i Belize som du inte kan hitta i Mexiko, men någon annan som har varit där får gärna ge exempel på vad man kan hitta där som man inte kan hitta i Chetumal, Cancun eller Puerto Escondido (och Huatulco).
En annan fördel med alternativet Puerto Escondido är att du kan åka till staden Oaxaca, som verkligen är en riktig pärla. Någon gång hoppas jag kunna flytta dit igen ...
Citera
2018-10-07, 17:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Av dina tre alternativ skulle jag verkligen rekommendera Puerto Escondido, och då inte bara därför att det ligger närmast där du tydligen nu befinner dig, utan därför att det är en utmärkt plats för någon som vill studera spanska och surfa och som har en begränsad reskassa.
Bahamas är visserligen Bahamas, men det är inte lätt att hitta något där som passar en begränsad reskassa.
Och enligt min erfarenhet så finns det inget i Belize som du inte kan hitta i Mexiko, men någon annan som har varit där får gärna ge exempel på vad man kan hitta där som man inte kan hitta i Chetumal, Cancun eller Puerto Escondido (och Huatulco).
En annan fördel med alternativet Puerto Escondido är att du kan åka till staden Oaxaca, som verkligen är en riktig pärla. Någon gång hoppas jag kunna flytta dit igen ...
Tack för informationen! Antar att du själv besökt Puerto Escondido? Hur stor är staden? Finns det mycket aktiviteter där?

Ärligt har jag inte gjort särskilt mycket research om Belize men mitt intryck var att det verkligen är som Karibien och dessutom inte så välkänt än vilket gjorde det mer intressant i mina ögon.

Har väl uppemot 100 dollar om dagen i reskassa vilket ska inkludera boende, aktiviteter och mat! Kommer för det mesta laga hemma. Här i Puerto Vallarta kan jag leva rätt bra på den budgeten.
Citera
2018-10-10, 01:48
  #6
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriBs
Tjena alla backpackers och reseintresserade!


3. Belize. Det som lockar främst är att det fortfarande är ett relativt okänt land som många inte känner till men har minst lika fina stränder som Karibien. Har dock inte forskat så mycket om det här lilla landet.

Jag ser framemot att läsa vad ni har att skriva om ovanstående resemål eller om ni rekommenderar något helt annat för en ensamresande 21åring.

Tack på förhand!
Om du sticker till Puerto Escondido så kan du ta en tripp till Bahias de Huatulco, har för mig det ligger 15 mil bort österut.

Belize är riktigt öde och folktomt. Det är bara öarna som är värda, förutsatt att du gillar att dyka. Det var nog bland det häftigaste jag sett. Men det är ganska dyrt och kvalité på mat och boende tycker jag inte var värt priset, tyvärr. Så blir det när det är många turister från USA på plats.

Jag skulle hålla mig till Mexiko, det finns så många ställen att se, så mycket att göra. Och i Mexiko så kommer man längre på pengarna, bättre mat och boende. Guatemala har uruselt vägnät, dyra inrikesflyg och restaurangbesök är ofta dubbelt så dyra än i Mexiko.
Honduras är ju riktigt dodgy med lika rutten kvalité som Guatemala, det är bara ön Utila som jag gillade. Kan du inte Spanska så bra så är det bättre att vänta ett par år, om du reser ensam.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2982615

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback