Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-06, 01:23
  #1
Medlem
Domyojis avatar
Japan ar ju tyvarr kant for att vara ett himmelrike for att importera slavar som saknar mojlighet att gora sin situation battre (japan har en grundlag som forbjuder det men den har de bara for att usa sa sa har jag hort? lol)

Iaf, tjejer som tvingas salja sina kroppar och man som kanske inte har det lika illa som i Qatar men nast intill pa olika 'factories' runt om i landet. (jobbar i sa pass stora mangder att kropp o sjal gar sonder. tom vanliga japaner gor det ''frivilligt'' sa... ja, oklart om de reagerar men.)

Eller de som bara fallit offer for en av manga hustrumisshandlare (eller husbandmisshandlare) och ja... (tanker gor en avstickare o diskutera den socialpsykologiska beteendegrunden hos GM baserad pa Kumabjorns forskning i ett annat kapitel)

iaf, offren i detta fall, som antagligen levt under hot etc, de kanske alla kan fly, lamna allt, och kanske saker loser sig, kanske de inte ar under 24/7 surveillance eller isolerade sa pass... men, vad ska du gora? vart ska man ga? kan man lita pa att man far hjalp? menar, prova fly en gang o bli ifattsprungen o helvete vantar antagligen.

Och aven om man lyckas, da blir det till att lamna japan utan att ha aning om vad som hander, ovisshet, ja, nastan sa man forstar varfor folk skulle kanna sig tvungna att stanna? Iaf till de far PUT....

Japan latsas som att de bryr sig om bada tva, men gor egentligen inte mkt for att hjalpa... da har shelters o hotlines for folk som rakar illa ut i aktenskap (inte forhallanden lol) och pa immigrationsverket fanns en poster som sa att de onskar att folk ska rapportera in om man sett ngt som skulle kunna vara ''human trafficking''... fragan e om de vill det for manniskornas skull eller for sin egen?

(lagger upp bild pa postern i nasta inlagg)

[...] jag later mitt inlagg stanna har, eventuella fel och svartydliga delar beklagas.

Nagra fragestallningar; personlig asikt? mojlig atgarder? om en svensk hade spelat huvudrollen borde svenska ambassaden bli informerad? borde svenska ambassaden gora ngt? skulle det kunna fa diplomatiska konsekvsen likt kina/sverige-problemen just nu? bor det ses som ett stort elr litet problem? och sist; finns det argument for att tala emot att detta inte bryter mot manskliga rattigheter?
Citera
2018-10-06, 12:52
  #2
Medlem
Har du nån källa till det där, eller är det bara allmänt svamel som du häver ur dig?
Citera
2018-10-06, 14:45
  #3
Moderator
Elrosss avatar
Tråden verkar inte ha så mycket med resandet i sig att göra så vi testar ett annat delforum. /Mod

Japan --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2018-10-06, 16:48
  #4
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Har du nån källa till det där, eller är det bara allmänt svamel som du häver ur dig?

Fragar du av ren nyfikenhet? Vilken del ska vi fortydliga... ska gora mitt basta!

https://www.gov-online.go.jp/useful/.../201111/3.html

Fast det blir ju lite samma for landet i sig, de kan ju inte riktigt veta vad o gora heller. Finns manga darar.

Undrar oxa vad Japan onskar ska handa nar man hor av sig till polis elr immigration o pastar sig vara offer for vad som skulle falla under trafficking, menar, aven om definitionen inte ar vag sa ar ju liksom 'uppfattningen' av det mojligtvis det.

Moderatorer: Kan vi byta namn pa rubriken till nagot med accurate som innefattar Japan?

Klurigt dock, ar ju som sagt sa pass vanligt i olika former inte bara for utlanningar utan for japaner ocksa att det blir knappt... kanns som att utsatta manniskor inte skulle bli trodda pa for att de 'fatt for sig att de ar tvingade att jobba' etc.

Om nagon har nagot betraffande tvangsarbete overhuvudtaget att bidra med ar det kul! Eller om denna trad borde placeras i en redan existerande?
Citera
2018-10-06, 17:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Fragar du av ren nyfikenhet? Vilken del ska vi fortydliga... ska gora mitt basta!

https://www.gov-online.go.jp/useful/.../201111/3.html

Fast det blir ju lite samma for landet i sig, de kan ju inte riktigt veta vad o gora heller. Finns manga darar.

Undrar oxa vad Japan onskar ska handa nar man hor av sig till polis elr immigration o pastar sig vara offer for vad som skulle falla under trafficking, menar, aven om definitionen inte ar vag sa ar ju liksom 'uppfattningen' av det mojligtvis det.

Moderatorer: Kan vi byta namn pa rubriken till nagot med accurate som innefattar Japan?

Klurigt dock, ar ju som sagt sa pass vanligt i olika former inte bara for utlanningar utan for japaner ocksa att det blir knappt... kanns som att utsatta manniskor inte skulle bli trodda pa for att de 'fatt for sig att de ar tvingade att jobba' etc.

Om nagon har nagot betraffande tvangsarbete overhuvudtaget att bidra med ar det kul! Eller om denna trad borde placeras i en redan existerande?


Sorry, jag läser inte japanska. Försök igen.
Citera
2018-10-06, 23:35
  #6
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Sorry, jag läser inte japanska. Försök igen.

Google Translate? Lol

Och nope, behover inte prove myself nanting for dig sa hoppar det Kul att du vill fa dina behov att lata viktigare an att se losningar pa problemet btw... laskigt.

Som sagt, japan gor sa lite at priblemet forutom att tysta ner det... och ar det sa finns det ju inte en sjo av internationella artiklar eller forskning pa amnet.

Skulle jag vilja saga... men det finns mkt fakta oxa.

Beror pa vad du vill veta. Som sagt.

Edit, forstar mig verkligen inte pa din attityd... later inte som ngn som ar hungrig pa att lara sig saker ut snarare bara saga att emot for att ens verklighet ser annorlunda ut bara for att han blivit told so? Kan inte radda folk som inte vill bli raddade...
__________________
Senast redigerad av Domyoji 2018-10-06 kl. 23:49.
Citera
2018-10-07, 04:50
  #7
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domyoji
Moderatorer: Kan vi byta namn pa rubriken till nagot med accurate som innefattar Japan?

Rubrik ändras från
Obefintliga skyddsnät? Domestic violence, tvångsarbete
till
Japan: Tvångsarbete för unga kvinnor utan skyddsnät med misshandel?

/Mod
Citera
2018-10-07, 05:46
  #8
Medlem
Domyojis avatar
Thanks.

Ganska fascinerande amne faktiskt, laskig verklighet bakom fasaden av det fantastiska landet.

Iaf, svart o diskutera om man inte ar insatt sa trist att traden flyttades fran Japan-forumet, kanns som de flesta insatta kmr missa mojligheten att svara nu. Oh, well.

Invantar bevisning fran killen ovan pa att detta inte ar existerande fenomen in the meanwhile.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Rubrik ändras från
Obefintliga skyddsnät? Domestic violence, tvångsarbete
till
Japan: Tvångsarbete för unga kvinnor utan skyddsnät med misshandel?

/Mod
Citera
2018-10-07, 10:05
  #9
Medlem
Vet inte om jag tycker Japan har en fasad av att vara ett fantatiskt land. Jag älskar japan men Det finns mängder av sociala problem.

I åratal har man tagit in gästarbetare från både filip. och numera vietnam. Självklart kommer det även dyka upp trafficking i och med detta. Det finns ju hela områden med vietnamesiska invånare numera.

Skulle säga att deras skyddsnät är lika kasst som sverige har till utländska trafficing-offer. Ett extremt tungdrivet system som låter mycket gå ut över offret.

Precis som i många länder så är matching med kvinnor från fattigare länder ett sätt för många att träffa sin fru. Det finns många mindre tätbefolkade ställen i japan där dom inte kan hitta någon flickvän. Att vara bonde, fiskare eller dyligt ses dessutom inte som speciellt attraktivt hos många japanskor. Att dom skulle vara kvinnomisshandlare mer än vad det är i ursprungslandet är jag mycket tveksam till. Merparten är nog faktiskt lyckliga och nöjda.

Däremot är sexindustrin en svart fläck i Japan. Tyvärr är det så mycket pengar inblandade att det aldrig kommer försvinna. Men nya generationer Japaner har lite bättre syn. Men det går riktigt trögt.

Kan även tillägga att i många fall så är det byrån i respektive land som lurar dit arbetare i hopp mot en bättre framtid. Dom får låna pengar, arbeta och även studera i Japan.

Det är inte bara gästarbetare som är utsatta i Japan. Alla med psykisk ohälsa, alla som inte är 100% arbetsdugliga, sjuka och handikappade. Alla har det tufft i Japan om man inte föds i en rik familj.
Citera
2018-10-08, 00:56
  #10
Medlem
Domyojis avatar
Tack for ett nagot informativt inlagg (imponerad att du kan sa mkt, det tar laaaang tid for utlanningar o se whats going on 6 feet under the surface in Japan for att vara arlig, 10 ar i manga fall.) - men inte mkt till forslag personligen sadar pa vad som skulle kunna forbattras elr ngn annan synpunkt?

Om vi skulle bolla med ideen att (knock on wood) att en svensk tjej blir lurad till giftemal o sexhandel, eller nagon svensk kille hamnat i tvangsarbete... ja, vaf skulle du se att VI kunde gora at det? (att u-lander skiter fullstandigt i sina egna ar... ja.. svart o gora ngt at tyvarr. men iofs, aven dar har VI som medmanniskor en uppgift tycker jag.)

Citat:
Ursprungligen postat av johan184
Vet inte om jag tycker Japan har en fasad av att vara ett fantatiskt land. Jag älskar japan men Det finns mängder av sociala problem.

I åratal har man tagit in gästarbetare från både filip. och numera vietnam. Självklart kommer det även dyka upp trafficking i och med detta. Det finns ju hela områden med vietnamesiska invånare numera.

Skulle säga att deras skyddsnät är lika kasst som sverige har till utländska trafficing-offer. Ett extremt tungdrivet system som låter mycket gå ut över offret.

Precis som i många länder så är matching med kvinnor från fattigare länder ett sätt för många att träffa sin fru. Det finns många mindre tätbefolkade ställen i japan där dom inte kan hitta någon flickvän. Att vara bonde, fiskare eller dyligt ses dessutom inte som speciellt attraktivt hos många japanskor. Att dom skulle vara kvinnomisshandlare mer än vad det är i ursprungslandet är jag mycket tveksam till. Merparten är nog faktiskt lyckliga och nöjda.

Däremot är sexindustrin en svart fläck i Japan. Tyvärr är det så mycket pengar inblandade att det aldrig kommer försvinna. Men nya generationer Japaner har lite bättre syn. Men det går riktigt trögt.

Kan även tillägga att i många fall så är det byrån i respektive land som lurar dit arbetare i hopp mot en bättre framtid. Dom får låna pengar, arbeta och även studera i Japan.

Det är inte bara gästarbetare som är utsatta i Japan. Alla med psykisk ohälsa, alla som inte är 100% arbetsdugliga, sjuka och handikappade. Alla har det tufft i Japan om man inte föds i en rik familj.
Citera
2018-10-08, 01:00
  #11
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Har du nån källa till det där, eller är det bara allmänt svamel som du häver ur dig?

Tjena kompis, haha, fan vad pinsam du ar haha googlade human trafficking in Japan och se pa tusan det fanns tom wikipedia pa amnet - har inte kikat vidare eftersom att det inte ar jag som saknar kunskap pa amnet.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Huma...cking_in_Japan

Citat:
According to the United States' State Department, Japan is a major destination, source, and transit country for men and women subjected to forced labor and sex trafficking. Victims of human trafficking include male and female migrant workers, women and children lured to Japan by fraudulent marriages and forced into prostitution, as well as Japanese nationals, "particularly runaway teenage girls and foreign-born children of Japanese citizens who acquired nationality." According to the 2014 U.S. State Department's Trafficking in Persons Report, "The Government of Japan does not fully comply with the minimum standards for the elimination of trafficking; however, it is making significant efforts to do so."[4]

Igen, kallkritik o motargument ar valkomna, och ar det nagot du inte forstar sa fraga, sa sluta vara otrevlig och aven respektlos mot alla som fallit offer for det.

Hor av dig
MVH
DIN BROR D
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback