Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-05, 21:55
  #1
Medlem
På söndag flyger jag hem till Sverige från Sankt Petersburg. Jag har hört att de är stenhårda vid incheckning mot utlänningar med Visum och att man riskerar att missa flyget trots att man är ute i god tid. Jag vill ta med mig hem lite mat som kryddor och spännande såser. Ser inte på transportstyrelsen att det ska vara olagligt men om de nu är så hårda vet jag inte om jag vågar. Är det någon som har erfarenhet av att resa från Ryssland?
Citera
2018-10-05, 23:13
  #2
Medlem
Förstår inte varför det skulle vara problem med att ta med mat från ryssland.

Min tjej tar ofta med nära 30 kg mat i en väska från thailand, och det är ingen svensk tull som har klagat hitentills.

Tror mest att det där med att ta med mat är ett problem när man skall resa till tropiska jordbruksnationer med kännslig natur, som Australien.

Här i sverige har vi inte samma problem med t.ex sällsynta sjukdomar som kan drabba stora bestånd med klonade plantor.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-10-05 kl. 23:22.
Citera
2018-10-06, 07:44
  #3
Medlem
Jaså, 30 kg. Det var som 17. Tack!
Citera
2018-10-06, 07:53
  #4
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Förstår inte varför det skulle vara problem med att ta med mat från ryssland.

Min tjej tar ofta med nära 30 kg mat i en väska från thailand, och det är ingen svensk tull som har klagat hitentills.

Tror mest att det där med att ta med mat är ett problem när man skall resa till tropiska jordbruksnationer med kännslig natur, som Australien.

Här i sverige har vi inte samma problem med t.ex sällsynta sjukdomar som kan drabba stora bestånd med klonade plantor.
Jepp det är en grej när man reser till öar eller liknande som har isolerade biosystem som kan vara känsliga för invasiva arter som Australien , Hawaii. Kommer man från Ryssland är mat inget de tittar på såvida det inte varit nåt larm på senaste att det varit utbrott. Mer problem är det om man skall transportera husdjur, boskap mm.
Citera
2018-10-20, 19:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle1010
På söndag flyger jag hem till Sverige från Sankt Petersburg. Jag har hört att de är stenhårda vid incheckning mot utlänningar med Visum och att man riskerar att missa flyget trots att man är ute i god tid. Jag vill ta med mig hem lite mat som kryddor och spännande såser. Ser inte på transportstyrelsen att det ska vara olagligt men om de nu är så hårda vet jag inte om jag vågar. Är det någon som har erfarenhet av att resa från Ryssland?


Ryssland själva har en del regler just för mat/livsmedel som är tuffare än i EU, och de verkar även gälla när man reser ut ur landet.

https://www.rbth.com/travel/326738-f...-russia-border
Citera
2018-10-21, 17:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle1010
På söndag flyger jag hem till Sverige från Sankt Petersburg. Jag har hört att de är stenhårda vid incheckning mot utlänningar med Visum och att man riskerar att missa flyget trots att man är ute i god tid. Jag vill ta med mig hem lite mat som kryddor och spännande såser. Ser inte på transportstyrelsen att det ska vara olagligt men om de nu är så hårda vet jag inte om jag vågar. Är det någon som har erfarenhet av att resa från Ryssland?

Flög hem till Sverige från St Petersburg en gång med 20+ limpor cigg i väskan och jag torskade inte på det..när jag landade på Arlanda var planet sent och fick springa till gaten för vidare färd norrut och då fick jag inte med mig väskan utan den skulle komma dagen efter så lite nervöst kanske det var hade inget lås heller på väskan..detta var en ca 8 år sedan
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2982578

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback