Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-17, 13:43
  #253
Medlem
Sparandet. Jag är student och sparar undan alla pengar från extrajobb, så det skulle inte bli någon egentlig skillnad.
Citera
2024-03-17, 17:27
  #254
Medlem
Roidberts avatar
Har mindre än 7000kr i fasta utgifter och vissa utgifter kan sänkas, så vi skulle kunna klara oss på 11.500kr i månaden. Men jag skulle inte kunna spara ihop pengar alls, vilket skulle innebära att det blir omöjligt att träffa min yngsta dotter i utlandet och även små oförutsedda utgifter skulle bli svårare att hantera än vad de redan är.

Men om jag kunde säga upp lägenheten och ändå ha 11.500kr skulle jag kunna klara mig ganska bra. Har möjlighet att flytta in till mamma eller pappa med min äldsta dotter om jag vill. Med tanke på att detta brukar innebära att man förlorar bostadstillägg är det förmodligen inte något alternativ.
Citera
2024-03-17, 21:23
  #255
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Själv skulle jag fått en ökning på ett par 3 hundra. Har sjukersättning nämligen.

Det är inte så jättesvårt att klara sig på för mig som är sambo men det kanske skulle vara lite knivigt om jag var singel. Å andra sidan sett får man väl bostadstillägg då.
Det skrevs 2018 och var med bostadstillägg.
Sedan dess har mat och boendekostnader skenat, liksom priset på det mesta.
Men ingen skulle idag ha 11 papp kvar efter hyran som ensamstående pensionär.
Citera
2024-03-17, 22:35
  #256
Medlem
Inga problem alls.
Citera
2024-03-20, 13:09
  #257
Medlem
kyrkstockens avatar
Förutsättningen för tråden är felaktig. Utöver 11500 har fattigpensionären typ 90% av hyran i bostadstillägg.

Om det var med bostadstillägg 2018 så skulle väl vederbörande ha en hyra på 1500kr?

Och då skulle jag inte behöva avstå något. Men visst blev det en skruttbil.
Citera
2024-03-20, 15:17
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Jag skulle inte ens klara av att betala min hyra som ligger på drygt 12000 kr/månad.

Om du klarar av hyran nu, så är det inga problem. Men skulle du hamna i en situation där du får lägre inkomster (säg 11 500 kr totalt, som i trådstarten), så vore det väl en bra idé att antingen leta efter billigare boende och flytta eller ordna inneboende om situationen tillåter. Tex om man har ett extra rum som kan hyras ut. Rent teoretiskt.

Många som får minskade inkomster försöker göra så gott de kan för att minska utgifterna också. Boendekostnader kan vara en av de saker som man kan lösa i sådana fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback