Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-06, 22:13
  #25
Medlem
arnbars avatar
Ah, Suzanne Vega - Tom's Diner... du har bra smak
Jag har egna filer på wav/mp3 sparade på en håddisk, alltså egen musik. Filerna/demona/whatever
som jag hade blev förstörda när min förra dator krashade. Därför behöver jag midi-filerna för att återskapa det jag tidigare hade och fortsätta mitt arbete med musiken som jag skrev. Varför du frågar MIG hur omvandlingen går till begriper jag inte
Jag försöker som jag skrev i mitt första inlägg att använda mig av diverse sajter på nätet för att omvandla wav/mp3 till midi filer men det fungerar inte och jag får inte ens ett felmeddelande. Och som jaq sagt tidigare så har gjort detta förut utan problem. Därför vänder jag mig till Flashback i förhoppning om att det eventuellt kan finnas någon här som kan hjälpa mig i detta avseende. Diskussioner kring något annat hade Jag inte tänkt mig.
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag förstår att en MIDI-fil är himla praktisk för en musikskapare, eftersom man kan leka med dess innehåll på ett helt annat sätt än om det vore en mp3:a. Men jag förstår fortfarande inte två saker:
- dels vad som hindrar dig nu att göra det du påstår att du lyckats med tidigare. Du har egentligen bara skrivit att det inte funkar för dig längre, utan att gå närmare in på detaljerna vi kan behöva för att hjälpa dig.
- dels hur omvandlingen från samplat till MIDI-format skall gå till. Jag är inte på något vis utbildad inom musik, men jag har koll på vad en MIDI-fil används till, och jag vet att MIDI och samplat ljud (WAV/mp3:a) går enkelt att omvandla åt ena hållet: från MIDI till WAV/mp3:a.
Ett exempel på en fil som jag tycker är i alla avseenden omöjlig att göra om från samplat ljud (mp3:a) till MIDI-fil är den sång som kallas "mp3rnas moder". Men du får gärna bevisa att jag har fel.
Citera
2018-10-06, 22:49
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Ah, Suzanne Vega - Tom's Diner... du har bra smak
Jag har egna filer på wav/mp3 sparade på en håddisk, alltså egen musik. Filerna/demona/whatever
som jag hade blev förstörda när min förra dator krashade. Därför behöver jag midi-filerna för att återskapa det jag tidigare hade och fortsätta mitt arbete med musiken som jag skrev. Varför du frågar MIG hur omvandlingen går till begriper jag inte
Jag försöker som jag skrev i mitt första inlägg att använda mig av diverse sajter på nätet för att omvandla wav/mp3 till midi filer men det fungerar inte och jag får inte ens ett felmeddelande. Och som jaq sagt tidigare så har gjort detta förut utan problem. Därför vänder jag mig till Flashback i förhoppning om att det eventuellt kan finnas någon här som kan hjälpa mig i detta avseende. Diskussioner kring något annat hade Jag inte tänkt mig.

Jag frågar dig egentligen inte hur omvandlingen skall gå till, jag påpekar att jag inte förstår hur det skulle gå till, på ett tekniskt plan. Visst kan man beskriva det som "Man laddar upp en fil till sidan på internet, och efter en minut eller två så kan man klicka på en länk och ladda hem MIDI-filen" men för någon som har 35+ års erfarenhet av datorer och tre terminer matte på universitet så är det ett uselt svar. Jag är mer intresserad av vad servern "på internet" gör. Och om skillnaden mellan två olika filtyper är så stor som skillnaden mellan MIDI och WAV/mp3:a så blir jag lagd åt att tro att det antingen inte går eller kräver brutalt mycket datorkraft.

Och det tål att påpekas: i detta sammanhang betyder "brutalt mycket datorkraft" att en typisk dator som man har hemma skulle behöva stå och inte göra något annat än tugga på din mp3/WAV-fil i kanske så mycket som en vecka för att omvandla den till MIDI.

Men åter till ditt problem: vilka sajter har du använt tidigare? Och med vilka filer? Vad har dessa filer innehållit?
Citera
2018-10-07, 08:55
  #27
Medlem
arnbars avatar
Jag har bla använt sajterna som inlägg #18 nämner, men det finns även andra. Ja det är ju mp3 o wav filer med oftast klassisk musik. Jag tycker för övrigt inte att denna process är märkligare än något annat som har med ljud och bild att göra. Tex. fundera kring hur man kan tala med och se en person på andra sidan klotet i realtid, det är märkligt på riktigt
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag frågar dig egentligen inte hur omvandlingen skall gå till, jag påpekar att jag inte förstår hur det skulle gå till, på ett tekniskt plan. Visst kan man beskriva det som "Man laddar upp en fil till sidan på internet, och efter en minut eller två så kan man klicka på en länk och ladda hem MIDI-filen" men för någon som har 35+ års erfarenhet av datorer och tre terminer matte på universitet så är det ett uselt svar. Jag är mer intresserad av vad servern "på internet" gör. Och om skillnaden mellan två olika filtyper är så stor som skillnaden mellan MIDI och WAV/mp3:a så blir jag lagd åt att tro att det antingen inte går eller kräver brutalt mycket datorkraft.

Och det tål att påpekas: i detta sammanhang betyder "brutalt mycket datorkraft" att en typisk dator som man har hemma skulle behöva stå och inte göra något annat än tugga på din mp3/WAV-fil i kanske så mycket som en vecka för att omvandla den till MIDI.

Men åter till ditt problem: vilka sajter har du använt tidigare? Och med vilka filer? Vad har dessa filer innehållit?
__________________
Senast redigerad av arnbar 2018-10-07 kl. 08:58.
Citera
2018-10-07, 22:28
  #28
Medlem
arnbars avatar
Läste nya inlägg av andra användare på sajterna som erbjuder gratis omvandling till midi, och alla har samma problem som jag...så uppenbarligen har något hänt ! Troligtvis typ skivbolag eller likn som har satt käppar i hjulen...
Citera
2018-10-08, 22:30
  #29
Medlem
PeterNosters avatar
För er som inte vet vad MIDI är och varför alla i tråden utom TS vet varför det inte går att konvertera en mp3-låt och få den uppspelad i en synt.

En MIDI-fil skapar man genom att spela musiken på ett keyboard eller mata in grafiskt med notskrift.
Ett keyboard har anslagskänsliga tangenter. När man slår an en tangent skickas ett meddelande:
Start not - nothöjd- anslagsfart (attack)
...när man släpper:
Stopp not - nothöjd - släppfart (decay)

Man matar in ett spår åt gången och varje spår kan kopplas till ett instrumentljud i synten vid uppspelning.

Vad TS är ute efter är detta:
https://www.youtube.com/watch?v=c1Zkznqs-f8

Det kallar jag för "ljud till MIDI". Man har ju redan delat upp ljuden i olika kanaler som man sen kan spela upp på var sitt instrument.

Vad vi andra tyckte var omöjligt var att ur ett musikstycke kunna dela upp de olika instrumenten i låten i olika kanaler. Det kan bara TS i sin fantasi.
Citera
2018-10-08, 22:56
  #30
Medlem
arnbars avatar
Eeeh, vad yrar du om ?
Ditt inlägg bekräftar att du inte läst vad jag skrivit.
Jag har inte yttrat en bokstav av det du påstår att jag sagt.
Begriper inte varför nötter som du inte blir avstängda.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För er som inte vet vad MIDI är och varför alla i tråden utom TS vet varför det inte går att konvertera en mp3-låt och få den uppspelad i en synt.

En MIDI-fil skapar man genom att spela musiken på ett keyboard eller mata in grafiskt med notskrift.
Ett keyboard har anslagskänsliga tangenter. När man slår an en tangent skickas ett meddelande:
Start not - nothöjd- anslagsfart (attack)
...när man släpper:
Stopp not - nothöjd - släppfart (decay)

Man matar in ett spår åt gången och varje spår kan kopplas till ett instrumentljud i synten vid uppspelning.

Vad TS är ute efter är detta:
https://www.youtube.com/watch?v=c1Zkznqs-f8

Det kallar jag för "ljud till MIDI". Man har ju redan delat upp ljuden i olika kanaler som man sen kan spela upp på var sitt instrument.

Vad vi andra tyckte var omöjligt var att ur ett musikstycke kunna dela upp de olika instrumenten i låten i olika kanaler. Det kan bara TS i sin fantasi.
__________________
Senast redigerad av arnbar 2018-10-08 kl. 22:58.
Citera
2018-10-09, 05:50
  #31
Medlem
arnbars avatar
Nu fungerar bear converter igen, och resultatet är lika uselt som det alltid har varit, och det spelar heller ingen roll då kvalite inte är poängen för oss som använder denna teknik, det är grunden/strukturen/helheten vi är ute efter för vårt musikskapande.
Citera
2018-10-09, 09:26
  #32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Eeeh, vad yrar du om ?
Ditt inlägg bekräftar att du inte läst vad jag skrivit.
Jag har inte yttrat en bokstav av det du påstår att jag sagt.
Begriper inte varför nötter som du inte blir avstängda.

Talking to me?
Citera
2018-10-23, 20:38
  #33
Medlem
W.Irvings avatar
Övriga nätverksdiskussioner --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback