• 1
  • 2
2018-10-05, 17:48
Medlem
Så,
Jag har alltid förespråkat arbete och vikten av att alla måste arbeta. Alla är vi bara en enskild myra i en stor koloni, så alla måste dra sitt strå till stacken. Står fortsatt fast vid det, men en sak som är rätt vansinnig och som kanske inte alla tänker på är; vad kostar det att arbeta?

Nu menar jag inte rent själsligt, såsom förlorad fritid, ingen kreativitet eller ork utanför jobbet, förlorad tid i arbetsresor osv utan enbart rent ekonomiskt.

Själv har jag kommit fram till att med min nuvarande lön så om jag inte hade jobbat så hade jag sparat pengar ("tjänat" mer). Jag går alltså back varje månad på att jobba, jämfört med om jag hade legat hemma i sängen med A-kassa och inkomstförsäkring (visst, det kan man inte göra mer än ett år i sträck utan att få minskad ersättning, men ändå...).

Mina utgifter varje månad som är direkt kopplade till jobbet:

Parkering: 2000 kr
Mat (lunch): 2000 kr
Kaffe: 1000 kr
Vägtullar: 1000 kr
Drivmedel: 1500 kr

Så det KOSTAR mig 7500 kr i direkta kostnader för att få "äran" att jobba.

Visst, lunch och kaffe är ju ett FRIVILLIGT val, men faktum kvarstår, hade jag INTE jobbat så hade jag INTE spenderat dessa 3k per månad på kaffe och lunch, så det är ändå en direkt kostnad av att jobba.

Kanske har jag bara haft otur som inte fått en tjänstebil och gratis parkering via arbetet, men finns säkert fler i liknande sits.

Diskussion: Hur mycket kostar ert arbete er, och är det rimligt att det ska vara så dyrt att arbeta? Borde man ha arbetsavdrag, där alla direkta arbetskostnader är avdragsgilla?
Citera
2018-10-05, 17:50
Medlem
gör matlådor och cykla till jobbet som oss andra sossar
Citera
2018-10-05, 17:53
Medlem
fittslems avatar
Använder du bilen i jobbet? Isåfall så borde jobbet stå för den kostnaden, men jag antar att du inte använder bilen på jobbet så då borde du kunna åka kommunalt för att spara pengar?

Sedan luncherna, ta med matlåda?

Kaffe, ta med en termos hemifrån?

Du får helt enkelt börja leva som vanliga mellanmjölks-sosse-svenssons om du nu tycker att din lyxiga tillvaro är för dyr.

Själv jobbar jag hemifrån så jag slipper trängas med andra dödliga i kommunaltrafiken.
Senast redigerad av fittslem 2018-10-05 kl. 17:56.
Citera
2018-10-05, 17:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
gör matlådor och cykla till jobbet som oss andra sossar

Precis, 1000 spänn på kaffe måste vara ett skämt? Finns det ens någon arbetsgivare i Sverige år 2018 som inte har fritt kaffe?

Och 24000 om året för att parkera, inte hemma men på jobbet?
Citera
2018-10-05, 17:56
Medlem
note-its avatar
Det är upp till var och en att förhandla till sig en vettig lön.
Citera
2018-10-05, 17:58
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Se det positiva - du bidrar till välfärden. Betalar du 3000:- på mat och kaffe spridda över 22 arbetsdagar varje månad så utgår jag ifrån att maten och kaffet är till belåtenhet; det berikar sålunda ditt välmående och påverkar dig positivt själsligt.
Citera
2018-10-05, 17:58
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Precis, 1000 spänn på kaffe måste vara ett skämt? Finns det ens någon arbetsgivare i Sverige år 2018 som inte har fritt kaffe?

Tänkte på precis samma sak med. Om inte annat ta med sig termos och/eller kaffekokare och eget kaffe till jobbet?

Det där är ju för fan rena Lyxfällanfasonerna. Lägga 50 spänn om dagen på köpekaffe och 100 spänn om dagen på köpelunch - och sedan gnälla över att det är dyrt att jobba ger ju inget annat än en fet facepalm.
Citera
2018-10-05, 18:03
Medlem
Scapulas avatar
Så där dyrt blir det bara att jobba ifall man inte ser över sina kostnader. Nu förmodar jag att din tråd inte handlar om vad du kan göra för att sänka dessa kostnader, men jag bränner av detta inlägg ändå.

För att direkt gå på dina kostnader så kan du göra följande:

1. Flytta närmare jobbet, cykla, köp moped, åk kollektivt eller samåk med någon - Gå från 4500 kr i utgifter till som mest 1500 kr (eller vad det kan kosta att åka kollektivt). Rätt vad det är märker du kanske att du inte ens behöver en bil, då kommer du att spara ännu mer pengar.

2. Lunch och kaffe ska inte behöva kosta dig 3000 kr per månad. Om du går upp fem minuter tidigare varje morgon och brygger dig en kanna kaffe så kan du hälla det i en termos och ta med. Då kanske det går åt ett paket per månad - från 1000 kr till 30 kr.

Äter du mat två gånger om dagen när du är ledig eller har semester? Man behöver inte äta ett lagat mål mat till lunch, ta en banan och ett knäckebröd istället. Eller två bananer och två knäckebröd. Eller fem smörgåsar, eller en lunch där du aktivt sänkt kostnaderna för den (gör storkok på söndag). Hur du än bär dig åt så lär det inte bli några 2000 kr per månad.

Det är så fruktansvärt lätt att sänka sina kostnader som man har, men majoriteten av alla människor bara kör på och accepterar att det blir så jävla dyrt för att man inte vet bättre.
Citera
2018-10-05, 18:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Så,
Jag har alltid förespråkat arbete och vikten av att alla måste arbeta. Alla är vi bara en enskild myra i en stor koloni, så alla måste dra sitt strå till stacken. Står fortsatt fast vid det, men en sak som är rätt vansinnig och som kanske inte alla tänker på är; vad kostar det att arbeta?

Nu menar jag inte rent själsligt, såsom förlorad fritid, ingen kreativitet eller ork utanför jobbet, förlorad tid i arbetsresor osv utan enbart rent ekonomiskt.

Själv har jag kommit fram till att med min nuvarande lön så om jag inte hade jobbat så hade jag sparat pengar ("tjänat" mer). Jag går alltså back varje månad på att jobba, jämfört med om jag hade legat hemma i sängen med A-kassa och inkomstförsäkring (visst, det kan man inte göra mer än ett år i sträck utan att få minskad ersättning, men ändå...).

Mina utgifter varje månad som är direkt kopplade till jobbet:

Parkering: 2000 kr
Mat (lunch): 2000 kr
Kaffe: 1000 kr
Vägtullar: 1000 kr
Drivmedel: 1500 kr

Så det KOSTAR mig 7500 kr i direkta kostnader för att få "äran" att jobba.

Visst, lunch och kaffe är ju ett FRIVILLIGT val, men faktum kvarstår, hade jag INTE jobbat så hade jag INTE spenderat dessa 3k per månad på kaffe och lunch, så det är ändå en direkt kostnad av att jobba.

Kanske har jag bara haft otur som inte fått en tjänstebil och gratis parkering via arbetet, men finns säkert fler i liknande sits.

Diskussion: Hur mycket kostar ert arbete er, och är det rimligt att det ska vara så dyrt att arbeta? Borde man ha arbetsavdrag, där alla direkta arbetskostnader är avdragsgilla?

Kaffe för 1.000 kronor? Bönor av guld?
Sluta drick kaffe, så sparar du den tusenlappen. Vatten finns i kranen.

Gå eller cykla till jobb, så sparar du 4.500 kr. Men om inte det går, finns det buss och tåg.

Sen kan du göra matlådor, och på sätt spara pengar.

Jag tycker du verkar vara lite bakom flötet.

Själv gör jag matlådor. Vad kan det kosta mig? Runt 400 kr/månaden.
För övrigt den enda utgiften jag har när det gäller jobb.
Citera
2018-10-05, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Tänkte på precis samma sak med. Om inte annat ta med sig termos och/eller kaffekokare och eget kaffe till jobbet?

Det där är ju för fan rena Lyxfällanfasonerna. Lägga 50 spänn om dagen på köpekaffe och 100 spänn om dagen på köpelunch - och sedan gnälla över att det är dyrt att jobba ger ju inget annat än en fet facepalm.
Håller med delvis, men jag har även förståelse. Nu vet jag inte exakt hur allt ser ut för TS, men jag vet många som helt enkelt inte orkar laga mat efter åtta timmars arbete, och än värre när de måste lägga två-tre timmar per dag för att ta sig till och från jobbet.
Citera
2018-10-05, 18:27
Medlem
Denoms avatar
Varför köper du dyr lunch och kaffe varje dag om det är så besvärligt? Varför inte börja cykla till jobbet?
Citera
2018-10-05, 19:29
Medlem
2560ps avatar
Hur fan kan man spendera 1000 spänn på kaffe per månad??

Vad är det för jävla snålföretag du jobbar för, det låter ju helt sinnes att man ska behöva betala för kaffet själv. Det har alltid varit gratis på alla firmor jag jobbat för, likväl parkering.

Där jag jobbar nu får vi dessutom frukost, och fruktkorgar. Jag skulle spara ungefär en tusing i soppa på att inte behöva köra till/från jobbet, jag hade förlorat på att inte jobba trots att jag har inkomstförsäkring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in