Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-05, 15:02
  #1
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.nsd.se/sport/kvinnor-till...nm4932835.aspx

"Badmintonsporten har tagit ett steg mot ökad jämlikhet. Nu tillåts damer att spela seriematcher för herrar.

Beslutet togs vid Svenska badmintonförbundets årsmöte.

"Under föregående säsong har vi, efter förfrågningar från föreningar, tillåtit damer i herrklass. Försöket har varit framgångsrikt och mottagits positivt från flera håll. Därför är jag glad att förbundsmötet röstade för förslaget och gav oss förtroendet att utforma reglerna kring detta", säger Cecilia Lunell, styrelseledamot i Svenska badmintonförbundet, till förbundets hemsida.

Bakgrunden är att det blivit allt svårare för kvinnor att hitta bra tävlingar."

En seger för jämställdheten eller dåligt?
Citera
2018-10-05, 15:11
  #2
Medlem
Om tjejerna i fråga kan hålla samma tempo, styrka och talang som herrarna så är de välkomna. Till skillnad mot hästhoppning så tror jag att tjejerna inte kommer orka många säsonger.
Citera
2018-10-05, 15:11
  #3
Medlem
Skulle vara intressant att se dem försöka ta bort dam och herr klassificeringen i OS. Resultaten idag talar ju bara om hur de är när de tävlar inom sina egna kategorier, om alla blandats så hade vi haft svart på vitt vad för marginaler det finns i skillnad mellan damer och herrar.
Citera
2018-10-05, 15:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Skulle vara intressant att se dem försöka ta bort dam och herr klassificeringen i OS. Resultaten idag talar ju bara om hur de är när de tävlar inom sina egna kategorier, om alla blandats så hade vi haft svart på vitt vad för marginaler det finns i skillnad mellan damer och herrar.

Ja, det vore roligt. För jämställdhetens skull kan vi ta bort könsklassificeringen. Så kan vi se alla män springa i mål i 800m-loppet, för att sedan gå och köpa sig en varmkorv, och hinna tillbaka lagom tills dess att kvinnorna springer in i mål.

Vore det jämställt att endast se män på prispallarna framöver? Då blir det nog ett jäkla gnäll från kvinnohåll om att dom inte kan prestera på samma nivå som män i vissa avseenden. Jag är för jämställdhet, men man får vara försiktig för att dra det hela för långt. Om ni kvinnorna inom badminton klarar av att prestera i paritet med männen så ser jag i grunden inget problem till att könsblanda.
Citera
2018-10-05, 15:55
  #5
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Om damerna tillåts spela i herrtävlingar så skall väl även herrar tillåtas spela i damtävlingar.
I annat fall är det inte jämställt.
Citera
2018-10-05, 16:16
  #6
Medlem
Qusimotos avatar
Ska dom även duscha tillsammans? jag ser inget fel med att ha ett mixat lag med killar/tjejer
Citera
2018-10-05, 16:43
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ja, det vore roligt. För jämställdhetens skull kan vi ta bort könsklassificeringen. Så kan vi se alla män springa i mål i 800m-loppet, för att sedan gå och köpa sig en varmkorv, och hinna tillbaka lagom tills dess att kvinnorna springer in i mål.

Vore det jämställt att endast se män på prispallarna framöver? Då blir det nog ett jäkla gnäll från kvinnohåll om att dom inte kan prestera på samma nivå som män i vissa avseenden. Jag är för jämställdhet, men man får vara försiktig för att dra det hela för långt. Om ni kvinnorna inom badminton klarar av att prestera i paritet med männen så ser jag i grunden inget problem till att könsblanda.

Vafan har badminton med 800m lopp att göra? Va är det för jävla jämförelse.?

Då kan vi väl ta dig som du är och kasta in till tjejerna på högsta nivåerna i crossfit så får vi se hur jävla häftig du är efter det... haha tjejerna bollar dig som en liten hora nere på slagfältet 😂 haha
Citera
2018-10-05, 16:43
  #8
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om damerna tillåts spela i herrtävlingar så skall väl även herrar tillåtas spela i damtävlingar.
I annat fall är det inte jämställt.
Problemet är ju att det inte finns vettiga tävlingar på lite högre nivå för kvinnorna.....
Citera
2018-10-05, 16:50
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
Seriöst nu:

I just badminton; vad är det egentligen som skiljer mellan en kvinna och en man? En kvinna torde vara något långsammare i förflyttning över sin planhalva, men annars är det väl inte så stor skillnad? Eller?

I världseliten där marginalerna är smalare lär det bli utslagsgivande, men i Sverige där badminton är en liten sport lär det inte spela så stor roll.

Om inte annat borde Svenska damerna bli bättre på sikt av det här, när de får spela mot bättre motstånd.

Herrarna kanske blir sämre? Vad vet jag?
Citera
2018-10-05, 16:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Vafan har badminton med 800m lopp att göra? Va är det för jävla jämförelse.?

Då kan vi väl ta dig som du är och kasta in till tjejerna på högsta nivåerna i crossfit så får vi se hur jävla häftig du är efter det... haha tjejerna bollar dig som en liten hora nere på slagfältet 😂 haha

Det är ganska så stor skillnad på elit och motion, så vad är det för en jäkla jämförelse du gör? Släng in män elit mot dam elit i valfri idrott och se hur det går.

Då kan vi väl ha en jämställd fotbollsliga, där dam div 1 får spela mot herr div 3, dam 2:an mot herr:4an osv.
Citera
2018-10-05, 16:56
  #11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är ganska så stor skillnad på elit och motion, så vad är det för en jäkla jämförelse du gör? Släng in män elit mot dam elit i valfri idrott och se hur det går.

Då kan vi väl ha en jämställd fotbollsliga, där dam div 1 får spela mot herr div 3, dam 2:an mot herr:4an osv.

Ja men hur viktig är fysiken i badminton?

En kompis tjej lirade många år i elitserien i badminton och hon är fortfarande i bra form, så uppenbarligen är det ju ansträngande, men det behövs ju ingen styrka som sådan, bara acceleration och räckvidd.
Citera
2018-10-05, 16:58
  #12
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Problemet är ju att det inte finns vettiga tävlingar på lite högre nivå för kvinnorna.....

Varför är det så? Är det för få kvinnor som spelar?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback