Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-05, 13:59
  #1
Medlem
Jag har kört googlemaps på Android-telefonen tidigare, men den har lite för liten skärm. Så jag tänkte att jag kanske skulle kunna ta med mig en ipad (eller Android-surfplatta), och koppla upp den med wifi mot mobilen.

Men hur får man ipaden att veta var man är? Mobilen har ju koll på sin position, men det har väl inte ipaden?
Citera
2018-10-05, 15:09
  #2
Medlem
Det går att ansluta en extern en GPS GNS 5870 alltså en GPS med bluetooth
http://www.dagensbatliv.se/navigator...gps-mottagning

Det går också att mjukvarumässigt komma åt GPSen i telefonen
https://blog.francis-fustier.fr/sv/u...ur-ipad-wi-fi/

Jag har ingen erfarenhet av något, men via ett nätverk bör man kunna överföra positionen mellan enheter, så gör alla moderna system.

Jag har däremot erfarenhet av att ansluta en GPS puck till en laptop.

På sjön använder vi NMEA 2000 och detta borde man kunna simulera rätt eller fel ?
Citera
2018-10-05, 15:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Det går att ansluta en extern en GPS GNS 5870 alltså en GPS med bluetooth
http://www.dagensbatliv.se/navigator...gps-mottagning

Det går också att mjukvarumässigt komma åt GPSen i telefonen
https://blog.francis-fustier.fr/sv/u...ur-ipad-wi-fi/

Jag har ingen erfarenhet av något, men via ett nätverk bör man kunna överföra positionen mellan enheter, så gör alla moderna system.

Jag har däremot erfarenhet av att ansluta en GPS puck till en laptop.

På sjön använder vi NMEA 2000 och detta borde man kunna simulera rätt eller fel ?

"GPS puck till en laptop" skulle ju kunna vara ett alternativ. Vilken programvara kör man då, googlemaps eller något mer riktigt?

Jag behöver inget avancerat, utan vill bara veta ungefär var jag är.
Citera
2018-10-05, 18:57
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Nog har väl alla plattor en inbyggd GPS precis som telefoner?

Jag funderar på samma sak till mina finseglingar på Mälaren. Är ju bara att köra en sjökortsapp på plattan.

Största bekymret är att skydda den mot vatten. Någon som har tips om det? (Förlåt att jag kapar tråden...)
Citera
2018-10-05, 21:06
  #5
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nog har väl alla plattor en inbyggd GPS precis som telefoner?

Jag funderar på samma sak till mina finseglingar på Mälaren. Är ju bara att köra en sjökortsapp på plattan.

Största bekymret är att skydda den mot vatten. Någon som har tips om det? (Förlåt att jag kapar tråden...)

På iPad-sidan var det förr endast plattor med 3g-koppling (sim-kortmöjlighet) som hade gps-mottagning.
De enklare som bara hade wifi-koppling hade inte gps-mottagning. Men där kunde man ansluta till gps-puck eller båtens gps, via wifi, eller bluetooth.
Hur dagens iPads funkar har jag inte kollat upp.

Lifeproof är ett bra skal till plattor. Både skydd mot stötar och vatten. Pekskärmen är "naken" och har en tätslutande gummilist runt skärmen istället.

Seapilot är en bra navigeringsapp till plattor, svenskt företag.

//Brute
Citera
2018-10-06, 08:28
  #6
Medlem
MrRos avatar
Jag kör med min iPad mini som plotter. Se till att ha ett vattentätt skal typ lifeproof så funkar det bra. För sjökort kör Eniro på sjön. Gratisapp med alla sjökort.
Citera
2018-10-06, 20:41
  #7
Medlem
Kör också med en ipad mini med 4G och lifeproof skal. (skulle dock valt en vanlig ipad med 4G idag)

Seapilot är nog min favorit app för navigering, men kört transas isailor i år som fungerar utmärkt.
Citera
2018-10-09, 10:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrRo
Jag kör med min iPad mini som plotter. Se till att ha ett vattentätt skal typ lifeproof så funkar det bra. För sjökort kör Eniro på sjön. Gratisapp med alla sjökort.
Ska testa Eniro-appen!

Gratis är aldrig fel. Tack för tipset.
Citera
2018-10-09, 12:19
  #9
Medlem
Eniro på sjön fungerar bara så länge du har internet kontakt.
I betalversionen kan du ladda ner sjökorten.
I hemmaviken kanske det fungerar men sedan då ?????

Pang ?????
Citera
2018-10-09, 12:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123mb
"GPS puck till en laptop" skulle ju kunna vara ett alternativ. Vilken programvara kör man då, googlemaps eller något mer riktigt?

Jag behöver inget avancerat, utan vill bara veta ungefär var jag är.

Man kan köra opencpn
Citera
2018-10-10, 09:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Eniro på sjön fungerar bara så länge du har internet kontakt.
I betalversionen kan du ladda ner sjökorten.
I hemmaviken kanske det fungerar men sedan då ?????

Pang ?????
Jag kommer inte ge mig ut utan backup-system. Ipaden är bara ett behändigt komplement. (Jag har tidigare kört med android-telefonens googlemaps!)

Sedan får jag se hur det fungerar och känns. Kanske blir ipaden huvudsakliga verktyget efter ett tag.
Citera
2018-10-13, 11:51
  #12
Medlem
Försökt navigera med padda flera gånger, skiten fryser ju alltid
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback