Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-05, 13:02
  #1
Medlem
Machiavellys avatar
MOD får flytta om tråden är placerad fel! Visste inte vart som passade bäst.

Tja FB,
Här kommer en för mig märklig historia som utspelade sig igår natt. Jag kör hem från jobbet ca 01.30 och strax innan jag ska svänga in till min infart slår klockan om till ca 01.40. Vägen jag kör på har högsta tillåtna hastighet på 40km/h och jag håller denna gräns.

Plötsligt passerar en polisbil mig, vilket inte är så konstigt då dom ofta patrullerar dessa vägar om nätterna. Det som däremot var konstigt var att polisbilen tvärbromsar och gör en u-sväng och slår på blåljusen. Allt detta på bara 10 sekunder efter att den passerar mig.

Jag stannar såklart och inväntar polismannen. Han kommer fram och följande konversation utspelar sig ungefär så här:

Polis: Hej. Körkort tack
Jag: (ger han det och får blåsa) - allt bra hittills.
Polis: Vet du varför jag stoppade dig?
Jag: Tja.. En kontroll antar jag. Det är sent om natten och så?
Polis: Jaså. Är det det du tror?
Jag: Ja? Eller gjorde jag nåt fel?
Polis: Ja. Gick det inte lite fort?
Jag: Fort? Menar du att jag körde för fort?
Polis: Ja, precis.
Jag: Min mätare visade 40.
Polis: Ska du ha den attityden?

Kommentar: Hittills fattar jag absolut ingenting. Vadå kört för fort? Vadå attityd? Jag kände att det här kommer sluta illa för denna polisman var fan inte på humör.

Jag: Jag har ingen attityd - jag körde i 40, jag vet inte riktigt vad du menar.
Polis: Ska du ha den attityden blir jag nästan sugen på att rapportera dig för fortkörning, istället för att du ska förstå vad jag säger till dig.
Jag: Jaha.. Okej. Hur snabbt körde jag då?
Polis: Minst det dubbla.
Jag: ’Haha’ - va?! Min mätare visade 40, finns inte en chans att jag låg det dubbla!

Polis: Okej men kliv ur bilen.
Jag: Jag gick ut och han kollade mina däck och allt var bra, kollade lite andra papper o så där.
Polis: Det blir inget mer av detta. Men nästa gång vill jag inte att du har den där attityden mot mig när jag frågar hur snabbt du körde.

Sjukt märkligt tyckte jag. ”Okej” sa jag och avledde diskussionen och körde därifrån.

Kan någon hjälpa mig tolka hela händelsen? Varför sa polisen att jag körde det dubbla? Varför sa han att han ville rapportera mig för fortkörning? Han vet ju inte ens hur snabbt jag körde helt uppenbart? Kan han rapportera mig fastän de inte mätt min hastighet och bara gissa?
__________________
Senast redigerad av Machiavelly 2018-10-05 kl. 13:05.
Citera
2018-10-05, 13:07
  #2
Medlem
SoCos avatar
Det är standard, det är en särsklid sort människor som blir poliser, dem blev ofta mobbade i skolan, och var mycket patetiska som yngre, han vill bara demonstrera att han har MAKT över dig.

Finns ingen lag mot "attityd" du får vara hur uppkäftig du vill, du får däremot inte förtala och förolämpa dem.

Sålänge du vet att du inte har brytit mot lagen behöver du inte låta dem behandla dig på det sättet. (personligen hade jag käftat tillbaka om han höll på som du beskrev)
Citera
2018-10-05, 13:11
  #3
Medlem
Neverdancessobers avatar
Snuten försökte sätta fast dig för fortkörning, dom ska väl lösa x antal brott om du hade gått med på vad han sa så mindre jobb för grisen och stålar till staten om du hade erkänt.
Citera
2018-10-05, 13:12
  #4
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Det är standard, det är en särsklid sort människor som blir poliser, dem blev ofta mobbade i skolan, och var mycket patetiska som yngre, han vill bara demonstrera att han har MAKT över dig.

Finns ingen lag mot "attityd" du får vara hur uppkäftig du vill, du får däremot inte förtala och förolämpa dem.

Sålänge du vet att du inte har brytit mot lagen behöver du inte låta dem behandla dig på det sättet. (personligen hade jag käftat tillbaka om han höll på som du beskrev)

Jo, jag förstår det. Men jag vågar inte käfta tillbaka eftersom att han & hans kollega kan hitta på vad som helst för att jävlas med mig. Hans kollega drog ur batongen ur fästet och höll den i handen medan dom pratade med mig. Jag vet inte om det var pga mig han gjorde det eller om det var något annat - men obekväm kände jag mig verkligen.
Citera
2018-10-05, 13:22
  #5
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly

Kommentar: Hittills fattar jag absolut ingenting. Vadå kört för fort? Vadå attityd? Jag kände att det här kommer sluta illa för denna polisman var fan inte på humör.



Detta stycke hjälper inte precis dig här...

Hur var det, körde du lite för fort? Blev du så överraskad av att polisen var där och stoppade dig, att minnet spelar dig ett spratt och du minns det som du vill? Brukar du köra för fort?

Är du invandrare? Jag bara ställer frågor, så vi kan vara öppna för alla möjligheter och orsaker.
Citera
2018-10-05, 13:31
  #6
Medlem
Förstår precis vad du menar. Har varit med om liknande händelser vid ett par tillfällen. Kan slå vad om att polisen var relativt nyutexaminerad, i 25-30 årsåldern och hade en kollega som satt i polisbilen och skrattade. Det talas om att det är brist på poliser, men sådana här exemplar är vi gärna utan.
Citera
2018-10-05, 13:32
  #7
Avstängd
de vill skrämmas lite , hade begärt polis legg och kvitto på att jag kört 80 , notera numret på patrullbilen också . dagen efter hade jag lämnat in en anmälan mot den patrullen på en annan polis station .

jo vet att detta går rakt ner i sopkorgen , men hoppas någon signal går fram till den patrullens överordnad .
Citera
2018-10-05, 13:43
  #8
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Detta stycke hjälper inte precis dig här...

Hur var det, körde du lite för fort? Blev du så överraskad av att polisen var där och stoppade dig, att minnet spelar dig ett spratt och du minns det som du vill? Brukar du köra för fort?

Är du invandrare? Jag bara ställer frågor, så vi kan vara öppna för alla möjligheter och orsaker.

Körde inte mer än 40 här. Har aldrig blivit stoppad förr nånsin. Är född i Sverige men med utländska föräldrar, så mitt namn är utländskt men till utseendet går det inte att se att jag inte är svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Förstår precis vad du menar. Har varit med om liknande händelser vid ett par tillfällen. Kan slå vad om att polisen var relativt nyutexaminerad, i 25-30 årsåldern och hade en kollega som satt i polisbilen och skrattade. Det talas om att det är brist på poliser, men sådana här exemplar är vi gärna utan.

Ja, de var ca 30 år båda två.

Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
de vill skrämmas lite , hade begärt polis legg och kvitto på att jag kört 80 , notera numret på patrullbilen också . dagen efter hade jag lämnat in en anmälan mot den patrullen på en annan polis station .

jo vet att detta går rakt ner i sopkorgen , men hoppas någon signal går fram till den patrullens överordnad .

Besparar mig nog tiden. Det kommer aldrig bli ens det minsta av detta. Möjligtvis en anmälan till JO, som kan dela ut varningar men tror inte att dom kommer tro på mig ändå.
Citera
2018-10-05, 13:45
  #9
Medlem
Ett par 3 saker kännetecknar såväl den enskilde polisen som hela kåren :

1. Maktutövande. Kan ske på lite olika sätt, t ex via olika former av härskarteknik
eller genom att köra bil på ett sätt som ingen annan får.

2. Klantighet. Givetvis måste det finnas begåvade utredare. Men är de kanske
civilanställda redan från början ? Alltså inte hämtade från den s k polishögskolan.

3. (Total avsaknad av) ödmjukhet. Fullständig ovilja att erkänna ens de grövsta
fel man begått. Inte heller är man benägen att tänka om när man väl har tänkt en
gång. Att göra så skulle kanske tyda på en viss grad av osäkerhet i maktutövningen.
Och dessutom skyddar man givetvis varandra i osedvanligt hög grad. Och, nej,
kvinnliga poliser är inte på något sätt bättre människor. Fast kanske p g a mindre
kroppskrafter samt det faktum att vi lever i ett tämligen patriarkalt samhälle lite
mindre benägna för viss typ av rent fysisk maktutövning.

Inte lätt att veta vad man skall göra när man blir ansatt. Jag tror ju att du gjorde
någorlunda rätt annars hade det nog hänt något mera. Men i vissa lägen är vad
man än tar sig för fel ...
__________________
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2018-10-05 kl. 13:56.
Citera
2018-10-05, 13:54
  #10
Moderator
Sun Rulers avatar
Kanske sammanfaller med detta:
Citat:
Polisens resultat dyker – cheferna beordrar ”pinnjakt”


Polisen är pressad. En färsk statlig rapport sågar verksamheten vid fotknölarna.
Utredningsresultaten i centrala Stockholm är sämre än förra året.
Cheferna beordrar nu så kallad ”pinnjakt” för att utreda fler ärenden snabbare:
”Stora ansträngningar ska göras för att öka antalet redovisade ärenden”, står det i ett internt mejl som Expressen tagit del av.
https://www.expressen.se/nyheter/bro...drar-pinnjakt/
Att de kanske ville testa dig och se om du föll till föga.
Citera
2018-10-05, 13:58
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Körde inte mer än 40 här. Har aldrig blivit stoppad förr nånsin. Är född i Sverige men med utländska föräldrar, så mitt namn är utländskt men till utseendet går det inte att se att jag inte är svensk.



Ja, de var ca 30 år båda två.



Besparar mig nog tiden. Det kommer aldrig bli ens det minsta av detta. Möjligtvis en anmälan till JO, som kan dela ut varningar men tror inte att dom kommer tro på mig ändå.

klart det är onödig tid , men om alla skiter i att anmäla polisen när de gör fel eller ställer till med hotfulla situationer , så blir det laglöst även i från deras sida
en polis ska inte ha frisedel

gäller att anmäla till rätt person inom kåren , knalla in på stationen och begär att få tala med den patrullens chef och släpp anmälan där , varför är så många så rädda för poliser ? de är människor
som alla andra
Citera
2018-10-05, 14:00
  #12
Medlem
Så funkar det ska du se Mot kaosblattar är snutarna livrädda och fega men mot oss svenskar är det andra bullar, mot oss tar dom ut aggressionerna de samlat på sig från förorterna.

De hotar och utpressar för att få fram erkännande på minsta skitsak. Pekade finger åt en kärringsnut engång och dom flög ur bilen och skulle bråka, det är jävligt kul att jävlas tillbaka när man har chansen. Att vara uppkäftig är självklart, hellst skulle man ta dom efter passet när de sitter och äter middag med sina barn, då är de inte lika tuffa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback