Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-05, 10:28
  #1
Medlem
Hej!
Jag ska köpa en ny snöskoter och är nybörjare. Hur ska man tänka om man vill ha en driftsäker och lättlastad och enkel skoter. Det behöver inte vara den snabbaste och flashigaste.
Citera
2018-10-05, 10:32
  #2
Medlem
possums avatar
”Jag ska köpa bil, vilken ska jag ha?”

Det finns flera sorters skotrar, allt från rena lekmaskiner till regelrätta arbetsfordon. Vad ska du ha skotern till?
Citera
2018-10-05, 10:40
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Budget?

Det viktigaste när man ska köpa nåt fordon och man inte har bestämt sig för att man bara måste ha ditten och datten är att se vilket märke som har bra och tillgänglig service på den orten man bor.

Det är ett helvete att behöva åka till grannkommunen för att få hjälp med saker och ting.

Annars, om du vill ha ett konkret tips: ska du inte ha en bergsklättrar eller renskötarmaskin, köp en med fyrtaktsmotor.
Citera
2018-10-05, 14:09
  #4
Medlem
Knucklehugss avatar
Köp en äldre modell, typ polaris widetrak då dagens skotrar ser ut som ufon med noll lastmöjligheter.
Citera
2018-10-05, 16:10
  #5
Avstängd
Plaguetongues avatar
Vad ska du ha skotern till och vad har du för budget?

En touringmaskin om du ska åka långt efter led så är dom väldigt bekväma. Men är klumpiga att åka offtrack.

En arbetsskoter typ bearcat om du ska dra tungt etc. men dom kan också vara tunga och går inte så fort.

En mountainmaskin typ Summit eller liknande om du mest ska åka utanför lederna i djup snö, väldigt bra framkomlighet men väldigt obekväma att köra efter hårda skoterleder med.

Eller en vanlig kortbandare typ MXZ om du ska köra mest efter leder och leka, dom är snabba och väldigt roliga att köra men har ingen vidare framkomlighet och är värdelösa att dra slädar och pulkor.

några tips, den finns det givetvis hybrider till allt. typ: MXZ -> Renegade -> Summit och så vidare. det beror helt och hållet på var/hur du vill använda din skoter.
Citera
2018-11-05, 04:05
  #6
Medlem
snabelts avatar
Köp en Viking. Yamaha sviker aldrig.
Citera
2018-11-07, 11:44
  #7
Medlem
Bullmajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snabelt
Köp en Viking. Yamaha sviker aldrig.

Köp en Viking så måste du ringa en bilbärgare varje gång du kör fast vilket du gör varje gång skotern ser snö ;p


Köpte min första skoter i vintras och hade många som hjälpte mig i val av skoter. Ville ha något driftsäkert som funkar bra både på och utanför leden. Blev då en Arctic Cat Crossfire 700 från 2006 och är helnöjd med den. Har högre kammar än original + variatorkit så skottar riktigt bra, sjukt rolig att köra. Suzukimotorerna som sitter på Arctic från 04? är skottsäkra tillskillnad från (Sk)rotax.

Men, negativt med de äldre CF är de inte har någon back.

Vad ska du använda den till? Familjeutflukter eller burkning i djupsnö?
Citera
2019-04-18, 08:24
  #8
Medlem
Nestor Xs avatar
Varför kallar man numera snöskoter för bara skoter? En äkta skoter eller på engelska scooter är ju ett helt annat typ av fordon. En inklädd motorcykel med mindre hjul som inte duger särskilt bra till att framföra i snöterräng.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback