• 1
  • 2
2018-10-06, 13:43
Medlem
Prova att köpa riktig högkvalitativ färs, jag betalar 189:- per kilo och tycker hundralappen extra mot tex ica färsen är väl värd, dels smaken, lukten och att man slipper steka ur mängder med vatten.

Men till ungarnas köttfärssås går såklart billig affärs nötfärs bra.
Citera
2018-10-11, 17:05
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag är inte säker på att jag förstår själva frågan, om nötfärsen är sämre. Menar du att en högre fetthalt gör nötfärsen sämre? På vilket sätt då? Är väl inte så stor skillnad på 8-10% fetthalt som det var förr, och 10-12% fetthalt som det är idag?

Vad har priset på nötfärsen med saken att göra? Samma sak med blandfärsen och fläskkött, om det är nötfärsen som du vill diskutera. Menar du att sådant påverkar nötfärsens kvalitet också?

För övrigt är inte standardpriset på nötfärs runt hundralappen här, och 69-79kr kilot när det är extrapris. Snarare är det så att standardpriset ligger på 69kr/79kr kilot.

För att bena ut lite:

Nej, kvaliten på köttfärsen (råvaran) är inte sämre, såklart, men sladdar den in på mer än ca tio procent blir den för smetig och fet för vissa rätter i mitt tycke.
Inte ovanligt att fetthalten ligger på 20 idag...
Problemet är väl främst att branschen ersätter köttråvara med fett och behåller priset.
Och ja, runt hundringen/kg är standardpris, iaf i Stockholm.
Citera
2018-10-11, 17:13
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Alla typer av färdigmald färs är en blandning av slaktavfall och ompackat för gammalt kött ..
När det passerar bäst föredatum i butikshyllan så slänger dom allt i en stor frys ..
Tinar efter hand och gör om till köttfärs/blandfärs/fläskfärs.. Frysta rester från butiksstyckningen mals också ner för att inget ska gå till spillo.. Fetthalten du ser är bara hittepå.
När du sen steker den är cellväggarna förstörda från frysningen, och du får vatten på hela plåten ..sen biffar som läcker ut fett i ett blomkålsmönster på plåten om du lyckas koka bort 1cm vatten

Sen när köttfärsen blir gammal så packas den om igen .. med ett nytt översta lager av röd färs. När du öppnar skiten hemma så luktar det illa och är brunt under det översta lagret .. hänt mig otaliga gånger(alla butiker är lika skyldiga som ica).

Den med lång hållbarhet kan rimligtvis innehålla ännumer vidrigheter då den kommer direkt från stora slaktanläggningar.

Konstigt att dom får hålla på..

Det stämmer inte.
Den butiksmalda färsen mars av färskt vaccat ”köttfärskött”, dvs tärnat kött av styckdetaljer som inte faller in som tex högrev, filé, rulle osv. Inget fel med det.
Problemet är att så få butiker idag mal sin egen färs.
Ofoget jag beskrev i min första post går hand i hand med att färsen kommer gasvaccad/packad (inget problem i sig) till butik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in