Citat:
Ursprungligen postat av
falurouge
Är det öht möjligt utan en sensor som mäter avstånd?
Kameran vet ju inte om det är en leksaksbil eller riktig
Men appen skulle kunna anta att det är en riktig bil och uppskatta hastighet
Det går ju ändå inte - för även riktiga bilar är ju olika höga och breda osv. Dom möjligheter som finns med en vanlig kamera är ju att antingen filma när bilen kör mellan 2 punkter med känt avstånd mellan (då använda kameran bara för tidtagning). Eller så står man ta reda på kamerans exakta bildvinkel och sen ställa sig på ett exakt känt avstånd från vägen och filma med 90° vinkel mot vägen. Sen ser man hur fort bilarna rör sig genom bild. Finns säkert appar som har den funktionen.
Dock har man ju problemet att man måste verkligen veta avståndet mellan kameran och bilarna i sidled exakt för att få bra noggrannhet - så även om man tar hänsyn till vilken fil bilarna ligger i så kommer man få en viss variation för att dom ligger olika i körfälten. Men det duger för ungefärliga mätningar på kanske +/- 3%
Den enklaste är nog att ställa sig en bit ovanför vägen och sen filma och ta tiden mellan filstrecken
- dom är normalt sett 3 m långa med 9 m mellan. På många vägar med 50-60 km/h gräns och lägre brukar dom istället va målade med 3 m långa med 3 m mellan. Det är dom 2 standarder som normalt används (och det är ju lätt att se vilken som gäller på den väg man tänker kolla). Fördel om man har en kamera med hög FPS - minst 60 iaf. Då får man exaktare tidtagning.
Eller så bygger man sig en riktig radar - som jag gjort:
https://www.youtube.com/watch?v=Gc7IJN7gBYk
Sådär ser det ofta ut på 80-motorvägarna här i Stockholm kvällstid
Jag blev förvånad första gångerna jag var ute och mätte - för jag gillar ju att gasa själv och det känns ju oftast som man är nästan ensam fortkörare och alla andra kör skitlångsamt. Men det beror ju på att man kan ju bara observera dom som befinner sig närmast en själv - och ju mer hastigheten för andra bilar skiljer, desto oftare ser man dom.
Om jag ligger snittar t ex 160 km/h på en sträcka och har en annan bil som kör lika fort men befinner sig 2 km framför mig, så kommer jag ju ofta komma fram till destinationen utan att ens veta om att han varit där - medans en som står bredvid vägen kommer se 2 bilar som passerar i 160 med bara 45 sekunder mellan.
Samma fenomen har jag märkt här när man t ex diskuterar oskicket att ligga och sega förbi andra bilar 2 km/h fortare på motorvägen (inte sällan lata jävlar med farthållare). Dom som kör lagligt tycker man gnäller på ett problem som knappt existerar - medans andra som kör fort direkt fattar vad man menar. Det är ju för att dom som ligger och blockerar, kör ju samma fart som dom som kör lagligt. Därmed ser dom aldrig beteendet om det inte händer alldeles nära dom (vilket inte är så ofta).
Så det är intressant att mäta bredvid vägen - då får man ju en mycket mer korrekt bild av hur fort andra verkligen kör. Annars påverkar ju ens egen körning asmycket hur man upplever det.