• 1
  • 2
2018-10-05, 09:17
Medlem
Finns det någon app till Androidtelefonen som kan kolla hastighet på andra bilar? Så mobilen blir en fartkamera?
Så man kan stå vid vägkanten och se hur lagliga folk är egentligen.
Citera
2018-10-05, 09:35
Medlem
kodsnickrarns avatar
Hm intressant.
Antar att man skulle kunna använda kameran och objektidentifiering (opencv kanske) för att med hjälp av ett igenkänt objekts (bil) skenbara storleksförändring över tid kunna få fram ett mått på hastigheten...

Bara att sätta igång och labba lite :-)

Edit: vi har ju halvljuslag i sverige, det är nog den bästa att gå på tror jag: använd opencv för att hitta två billampor framifrån, börja "tracka" dem och mät sen kontinuerligt avståndet mellan dem

/K
Senast redigerad av kodsnickrarn 2018-10-05 kl. 09:38.
Citera
2018-10-05, 09:44
Medlem
kodsnickrarns avatar
Såg att det finns massor med "speed gun" / "radar gun" -appar för både iOS och droid.
Men, de verkar alla funka så att man måste ange avståndet till två kända punkter och sedan
följa med med kameran när bilen kör mellan dessa punkter, alltså egentligen en simpel tidtagning.
Citera
2018-10-05, 09:52
Medlem
constants avatar
Vissa mobilkameror har laser för avståndsmätning. Men de kanske inte är tillräckligt noggranna?
Citera
2018-10-05, 09:55
Medlem
Är det öht möjligt utan en sensor som mäter avstånd?

Kameran vet ju inte om det är en leksaksbil eller riktig
Men appen skulle kunna anta att det är en riktig bil och uppskatta hastighet
Citera
2018-10-05, 10:10
Medlem
kodsnickrarns avatar
Det spelar egentligen ingen roll hur "stor" bilen är, appen skulle bara mäta den relativa "storleksökningen" över tid.
Det blir såklart problem om bilen samtidigt som den närmar sig dessutom ökar i storlek (eller flyttar på halvljusen), men det torde vara ganska ovanligt :-)

/K
Citera
2018-10-05, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Är det öht möjligt utan en sensor som mäter avstånd?

Kameran vet ju inte om det är en leksaksbil eller riktig
Men appen skulle kunna anta att det är en riktig bil och uppskatta hastighet

Det går ju ändå inte - för även riktiga bilar är ju olika höga och breda osv. Dom möjligheter som finns med en vanlig kamera är ju att antingen filma när bilen kör mellan 2 punkter med känt avstånd mellan (då använda kameran bara för tidtagning). Eller så står man ta reda på kamerans exakta bildvinkel och sen ställa sig på ett exakt känt avstånd från vägen och filma med 90° vinkel mot vägen. Sen ser man hur fort bilarna rör sig genom bild. Finns säkert appar som har den funktionen.
Dock har man ju problemet att man måste verkligen veta avståndet mellan kameran och bilarna i sidled exakt för att få bra noggrannhet - så även om man tar hänsyn till vilken fil bilarna ligger i så kommer man få en viss variation för att dom ligger olika i körfälten. Men det duger för ungefärliga mätningar på kanske +/- 3%

Den enklaste är nog att ställa sig en bit ovanför vägen och sen filma och ta tiden mellan filstrecken
- dom är normalt sett 3 m långa med 9 m mellan. På många vägar med 50-60 km/h gräns och lägre brukar dom istället va målade med 3 m långa med 3 m mellan. Det är dom 2 standarder som normalt används (och det är ju lätt att se vilken som gäller på den väg man tänker kolla). Fördel om man har en kamera med hög FPS - minst 60 iaf. Då får man exaktare tidtagning.

Eller så bygger man sig en riktig radar - som jag gjort:
https://www.youtube.com/watch?v=Gc7IJN7gBYk

Sådär ser det ofta ut på 80-motorvägarna här i Stockholm kvällstid
Jag blev förvånad första gångerna jag var ute och mätte - för jag gillar ju att gasa själv och det känns ju oftast som man är nästan ensam fortkörare och alla andra kör skitlångsamt. Men det beror ju på att man kan ju bara observera dom som befinner sig närmast en själv - och ju mer hastigheten för andra bilar skiljer, desto oftare ser man dom.
Om jag ligger snittar t ex 160 km/h på en sträcka och har en annan bil som kör lika fort men befinner sig 2 km framför mig, så kommer jag ju ofta komma fram till destinationen utan att ens veta om att han varit där - medans en som står bredvid vägen kommer se 2 bilar som passerar i 160 med bara 45 sekunder mellan.
Samma fenomen har jag märkt här när man t ex diskuterar oskicket att ligga och sega förbi andra bilar 2 km/h fortare på motorvägen (inte sällan lata jävlar med farthållare). Dom som kör lagligt tycker man gnäller på ett problem som knappt existerar - medans andra som kör fort direkt fattar vad man menar. Det är ju för att dom som ligger och blockerar, kör ju samma fart som dom som kör lagligt. Därmed ser dom aldrig beteendet om det inte händer alldeles nära dom (vilket inte är så ofta).

Så det är intressant att mäta bredvid vägen - då får man ju en mycket mer korrekt bild av hur fort andra verkligen kör. Annars påverkar ju ens egen körning asmycket hur man upplever det.
Citera
2018-10-15, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pasis
jag vet ingen specifik app! men bäst o gratis annars är Waze! sorry om någon redan tipsat dig! men Waze är överlägsen!

Jo, för att få varning om snuten så, samt se sin egen fart (mäts med GPS). Men antar TS ville kunna mäta farten på andra fordon än dom han själv åker i.
Då behövs en radar eller lasermätare om man vill ha exakta mätningar och inte nöjer sig med enkel tidtagning bara - radar är ju det enkelt och billigt ifall man har lite kunskap att bygga själv. Fördelen är att man lan logga med en ljudinspelare och få alla fordon som passerar. Lasermätare finns visst också för någon 1000-lapp. Den ska visst kunna mäta farter upp till 300 km/h (om man kollar i manualen).

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...ledInformation

Snutens mätare kostar ju "hur mycket som helst" bara för dom ska gå igenom en massa certifieringar mm - även fast dom inte presterar bättre än betydligt billigare mätare egentligen... Tänk då bara på att gömma dig bra, för folk är uppmärksamma (nästan alla som kör för fort och ser en kommer tro man är snut). Jag har själv råkat paja några mätningar genom att stå för synlig. Plötsligt ser man att det inte kommer en ända fortkörare

Förresten så har jag även uppgraderat min GPS-mätare lite grann till en Qstarz 818xt gps-dongel som sänder GPS-data via bluetooth. Den går sen att använda med mobilen med appar för hastighetsmätning, samt för navigation och Wase mm också - precis som den inbyggda GPSen i telefonerna. Skillnaden är bara att den här är grymt mycket bättre, med uppdatering 10 ggr i sekunden eller 5 ggr/sekund med DGPS som ger högsta noggrannhet på positionen.

Vid hastighetsmätning är det som mätaren i bilen, med skillnaden att den visar rätt hastighet
- reagerar på en gång vid hastighetsförändringar och inte alls lika könslig för störningar som telefonernas inbyggda GPS. Dessutom tar den oftast inte mer än 5-10 sekunder att starta upp med AGPS-funktionen. Så den kommer man ju ha stor nytta av både för Wase, samt slippa bilarnas dåliga mätare
Senast redigerad av C20 2018-10-15 kl. 17:53.
Citera
2018-10-15, 17:51
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Då behövs en radar eller lasermätare...
Tog upp att vissa mobiler har laser till kameran, men ingen kommenterade det.

Skulle man inte kunna använda den funktionen?
Citera
2018-10-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tog upp att vissa mobiler har laser till kameran, men ingen kommenterade det.

Skulle man inte kunna använda den funktionen?

Ok, vad är det för typ av laser? Mäter den avstånd eller är det bara nån form av "sikte". Annars måste man ju också ha ganska lång räckvidd när man ska mäta bilar - inte minst p g a den s k cosinuseffekten. Oftast kan man ju inte stå närmare körfältet än några meter. Då bör man ju kunna mäta på minst 100 m avstånd iallafall - för att inte vinkeln mellan riktningen man mäter och fordonens färdriktning ska bli för stor.
Citera
2018-10-15, 18:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ok, vad är det för typ av laser? Mäter den avstånd eller är det bara nån form av "sikte". Annars måste man ju också ha ganska lång räckvidd när man ska mäta bilar - inte minst p g a den s k cosinuseffekten. Oftast kan man ju inte stå närmare körfältet än några meter. Då bör man ju kunna mäta på minst 100 m avstånd iallafall - för att inte vinkeln mellan riktningen man mäter och fordonens färdriktning ska bli för stor.
Vet inte vad det är för laser, och fult möjligt att den mest läser på korta avstånd. Huawei P20 Pro har laser till kameran.
Citera
2018-10-15, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vet inte vad det är för laser, och fult möjligt att den mest läser på korta avstånd. Huwai P20 Pro har laser till kameran.

Jo - kan ju va värt att kolla. Dock så kanske det inte är väldigt bra om det är en laser med synligt ljus heller. Då kommer folk kanske bli skraja och tro nån står och lyser mot förarna med laserpekare (den lasern i telefonen lär ju inte va stark
- men det finns ju även starka laserpekare som kan va farliga för ögonen och som säkert många har sett på nyheterna så sker det ju attacker med sådana). Dessutom lär det ju skapa distraktion och paja trafikflytet (=pajad mätning). Så det är ju inte heller nån höjdare.
Är det en blå laser lär ju alla tro det är snuten och bromsa direkt

Dom mätare som snuten använder, samt dom jag länkade till där använder IR-ljus som inte är synligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in