Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 23:18
  #1
Medlem
Jag har alltid älskat djur och naturen och har en passion för allt som har med biologi att göra.
Detta är vad jag vill jobba med men vet inte hur jag lättast ska kunna få jobb sen.

Har länge varit inställd på att plugga kanditatprogrammet i Biologi men har lite frågor:
Vad för slags jobb är det man kan få?
Är det för det mesta jobb åt staten eller kommunen osv?
Vad är erat tips för att få jobba så mycket med natur och djur som möjligt?
Hur får man det bästa CV:T?

Tacksam för svar från en som gått biologiprogrammet!
Citera
2018-10-04, 23:27
  #2
Medlem
Köör bara! Du kommer hitta något att jobba med, jag lovar, speciellt om du är passionerad.
Citera
2018-10-04, 23:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Köör bara! Du kommer hitta något att jobba med, jag lovar, speciellt om du är passionerad.

Vad glad jag blir!
Tack för peppen!
Citera
2018-10-05, 01:16
  #4
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matildasframtid
Jag har alltid älskat djur och naturen och har en passion för allt som har med biologi att göra.
Detta är vad jag vill jobba med men vet inte hur jag lättast ska kunna få jobb sen.

Har länge varit inställd på att plugga kanditatprogrammet i Biologi men har lite frågor:
Vad för slags jobb är det man kan få?
Är det för det mesta jobb åt staten eller kommunen osv?
Vad är erat tips för att få jobba så mycket med natur och djur som möjligt?
Hur får man det bästa CV:T?

Tacksam för svar från en som gått biologiprogrammet!

Sikta på att läsa en Master efter kandidatexamen. Bara en grundutbildning kommer du inte långt på.
Citera
2018-10-05, 05:49
  #5
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Jobb är tyvärr väldigt svårt att få efter biologikandidat. Men jag tror att det generellt är bra med universitetsutbildning dock.
Citera
2018-10-05, 11:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jogen
Sikta på att läsa en Master efter kandidatexamen. Bara en grundutbildning kommer du inte långt på.


Alltså inrikta mig på något mer på djupet menar du?

Låter smart!
Citera
2018-10-05, 11:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StickmanRevolution
Jobb är tyvärr väldigt svårt att få efter biologikandidat. Men jag tror att det generellt är bra med universitetsutbildning dock.


Varför är det bra då om man inte kan få jobb? :/
Citera
2018-10-07, 19:13
  #8
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matildasframtid
Varför är det bra då om man inte kan få jobb? :/

För då ser arbetsgivare att du har lite driv iaf.
Citera
2018-10-07, 19:18
  #9
Medlem
Läs på kurser om miljölagar och naturvård. Gör din uppsats i någon fråga som kan intressera din framtida arbetsgivare. Kolla ut vad som efterfrågas i Arbetsförmedlingen. Att åka ut till Namibia och studera ödlor som uppsats kan vara roligt men leder inte jobb.
Citera
2018-10-07, 20:09
  #10
Medlem
dödsknivens avatar
Pratet om biologijobbsdöden är en smula överdriven imho... Visst att det inte slängs jobb efter dig som om du hade blivit exempelvis lärare, men nog jobbar majoriteten av de utbildade biologerna med något relevant efter sin examen. Är du intresserad, driftig och visar lite framfötter ska du se att du hittar något skoj jobb tillslut, även om många harvar runt på korta vikariat ett par år. Gillar du biologi så kan du nog se fram emot att faktiskt ha ett ganska kul jobb i framtiden.

Kommun, länsstyrelse, konsult eller inom akademin är väl de största arbetsgivarna för biologer. Beroende på vad du gillar för arbetsuppgifter så kan du väl sikta in dig på något av det. Även om det kan kännas lite träligt så är det ofta klokt att ha läst lite statistik och lagstiftning, det har du nytta av när du ska söka jobb. Å andra sidan så har jag klarat mig trots att jag bara läste roliga kurser
Citera
2018-10-09, 20:01
  #11
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Nu provar vi lyckan i U&S ett tag.

Ekologi, natur, djur och växter --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2018-10-12, 08:00
  #12
Medlem
skitmackans avatar
Plugga till veterinär och läs någon kvällskurs om växter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback