Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-05, 10:37
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Är nog lugnt, frågan är om du behöver öka doseringen av arimidex. Det ser du på blodprovet. Jag fick lägga mig på 0.5mg eod på 350mg testo EW. Aromatiserar som fan, och möjligheten finns nog att du gör det med om du redan har känningar. Alternativt så är du känsligare för ökade nivåer av östrogen än många.
Okej, borde jag testa östro så fort som möjligt då? Eller ska jag vänta tills testot ligger på en jämn nivå dvs ungefär 4 veckor in? Jag frontade ju de två första på 500mg och resterande är på 250mg.

Marxen
Citera
2018-10-05, 15:19
  #14
Medlem
Vänta till 6v in så det blir stabilt.
Citera
2018-10-05, 20:14
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Är nog lugnt, frågan är om du behöver öka doseringen av arimidex. Det ser du på blodprovet. Jag fick lägga mig på 0.5mg eod på 350mg testo EW. Aromatiserar som fan, och möjligheten finns nog att du gör det med om du redan har känningar. Alternativt så är du känsligare för ökade nivåer av östrogen än många.

Aa de känns helt lugnt nu, men fortsätter på 0.25mg eod och om jag får några känningar så ökar jag till 0.5mg. Men som du säger så ser man det på blodprovet hur jag ska dosera, jag kör på blodprov 6 veckor in så jag kan testa båda samtidigt och har även beställt letro hem som sagt, ifall att. Jag tror själv att jag bara nojjade upp mig som fan i onödan och att jag petade, gjorde så jag fick känningar. Jag fick endast känningar på just den jag petade på och idag så har jag inte ens känt något alls o även helt slutat peta, vilket jag aldrig nånsin kommer göra igen!

Marxen
Citera
2018-10-11, 07:38
  #16
Medlem
Update:

Har inga känningar av gyno förutom att det har kommit en ärta bakom båda bröstvårtorna. Har kört 0,25 mg adex eod sen förra inlägget. Bör jag rampa upp adexen till 0,5mg eod eller börja med letro istället?

Marxen
Citera
2018-10-11, 09:39
  #17
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marxen
Update:

Har inga känningar av gyno förutom att det har kommit en ärta bakom båda bröstvårtorna. Har kört 0,25 mg adex eod sen förra inlägget. Bör jag rampa upp adexen till 0,5mg eod eller börja med letro istället?

Marxen

Vad du bör göra är upp till dig att avgöra. Vad du kan göra är att antingen blockera receptor-sidan genom en SERM (Selective Estrogen Receptor Modulator) förslagsvis då clomid då clomid inte sänker IGF-nivåer lika mycket som t.ex. nolvadex*. Eller så höjer du dosen arimidex och hoppas på det bästa. Eller så mäter du östradiol och justerar så att nivåerna och känslan stämmer.
*

Sedan skall även tilläggas att när man kliver på testosteronbehandling för första gången och inte vet vad man kan vänta sig så kan det komma en hel del överraskningar. En utav dessa är hur bröstvårtorna kan reagera. Det verkar finnas ett antal individer som hävdar noll förändring i bröstvårtorna varken visuellt eller vad de kan känna men i övrigt påverkas resten.
Eftersom att ökat testo innebär ökad östradiol kommer aktiviteten att öka kring ER-alpha som beskrivet ovan. Detta leder till att bröstvårtorna kan öka lite i storlek, dvs puffy nipples, eller svida lite, klia/sticka eller på annat vis uppträda onormalt. Detta betyder inte att man har fått gyno som många gör felet att anta. Så länge man har en stabil och dominant androgen aktivitet i kroppen så kommer inte bröstkörtlarna att börja utvecklas till kvinnobröst.
Om mängden östradiol däremot skenar upp mot månen så kommer testot inte att kunna hänga med och bröstkörtlarna börjar då tro att det är dags att växa. Det är i dessa lägen man vill sätta in kraftigare preparat såsom letrozole, förslagsvis även om det är akut även tillsammans med en SERM såsom clomid för att så snabbt som möjligt blockera receptorer då det tar lite tid för kroppen att få ner fritt östradiolvärde genom att hämma enzymet som blockerar uppkomsten av östradiol.

Alltså; var noggrann men pilla inte. En gång varje morgon i duschen kan man känna lite försiktigt hur läget under bröstvårtan är. Sen ger man fan i å gnugga nipplarna så slipper man extra svullnad och känslighet. Sen ska man inte noja upp sig för att det börjar kännas konstigt i bröstvårtorna, det hör till gamet. Kolla istället upp hur testot ligger mot östradiolen och dosera ai så att allt ser fint ut så kommer vägen mot målet lysas upp som en elslinga vartefter och man slipper trevandet i mörkret.

Mvh och lycka till,


-Alfred
__________________
Senast redigerad av -KarlAlfred 2018-10-11 kl. 09:42.
Citera
2018-10-11, 10:10
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -KarlAlfred
Vad du bör göra är upp till dig att avgöra. Vad du kan göra är att antingen blockera receptor-sidan genom en SERM (Selective Estrogen Receptor Modulator) förslagsvis då clomid då clomid inte sänker IGF-nivåer lika mycket som t.ex. nolvadex*. Eller så höjer du dosen arimidex och hoppas på det bästa. Eller så mäter du östradiol och justerar så att nivåerna och känslan stämmer.
*

Sedan skall även tilläggas att när man kliver på testosteronbehandling för första gången och inte vet vad man kan vänta sig så kan det komma en hel del överraskningar. En utav dessa är hur bröstvårtorna kan reagera. Det verkar finnas ett antal individer som hävdar noll förändring i bröstvårtorna varken visuellt eller vad de kan känna men i övrigt påverkas resten.
Eftersom att ökat testo innebär ökad östradiol kommer aktiviteten att öka kring ER-alpha som beskrivet ovan. Detta leder till att bröstvårtorna kan öka lite i storlek, dvs puffy nipples, eller svida lite, klia/sticka eller på annat vis uppträda onormalt. Detta betyder inte att man har fått gyno som många gör felet att anta. Så länge man har en stabil och dominant androgen aktivitet i kroppen så kommer inte bröstkörtlarna att börja utvecklas till kvinnobröst.
Om mängden östradiol däremot skenar upp mot månen så kommer testot inte att kunna hänga med och bröstkörtlarna börjar då tro att det är dags att växa. Det är i dessa lägen man vill sätta in kraftigare preparat såsom letrozole, förslagsvis även om det är akut även tillsammans med en SERM såsom clomid för att så snabbt som möjligt blockera receptorer då det tar lite tid för kroppen att få ner fritt östradiolvärde genom att hämma enzymet som blockerar uppkomsten av östradiol.

Alltså; var noggrann men pilla inte. En gång varje morgon i duschen kan man känna lite försiktigt hur läget under bröstvårtan är. Sen ger man fan i å gnugga nipplarna så slipper man extra svullnad och känslighet. Sen ska man inte noja upp sig för att det börjar kännas konstigt i bröstvårtorna, det hör till gamet. Kolla istället upp hur testot ligger mot östradiolen och dosera ai så att allt ser fint ut så kommer vägen mot målet lysas upp som en elslinga vartefter och man slipper trevandet i mörkret.

Mvh och lycka till,


-Alfred

Tusen tack för ditt utförliga svar, väldigt lärorikt och uppskattas enormt!

Ja det är ju bara en liten ärta och har inga känningar alls, ingen ömhet, inget kliande, inget.

Jag har dock inte clomid hemma, men har nolvadex bör jag använda det? Annars så ökar dosen till 0,5mg adex och kör ett testo och estrogen-test ASAP. Sen ska jag göra som du säger, endast kolla bröstvårtorna på morgonen och om dem fortsätter växa så får jag väl skippa adexen och köra på letro, tänkte köra 2mg sen 1mg ed tills det försvunnit, om det skulle behövas. Men förhoppningsvis räcker det med adexen så man slipper de hårda biverkningarna.

Ska försöka fixa tester på werlabs så fort som möjligt så jag kan få lite information om hur jag ska göra och så det inte blir en gissningslek som du säger. Jag är med i gamet och ska man leken leka, får man leken tåla.

Tack igen!

Marxen
__________________
Senast redigerad av Marxen 2018-10-11 kl. 10:14.
Citera
2018-10-21, 02:36
  #19
Avstängd
Har du börjat få känningar så är letro mitt tips
Citera
2018-10-21, 12:34
  #20
Medlem
-KarlAlfreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymkille2018
Har du börjat få känningar så är letro mitt tips

Behåll ditt fumliga och förhållandevis värdelösa tips för dig själv. Vi vill inte se en massa kids äta letro för att det börjar kännas i nippeln när man kurar för första gången. Eller det kanske du vill? Isåfall förstår jag ditt s.k. tips.

Mvh,

-Alfred
Citera
2023-08-22, 10:38
  #21
Medlem
Hur gick det? Uppdatering tack
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback