Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 20:35
  #1
Medlem
Tja!

Mitt internet är ovanligt långsamt ikväll och jag ville starta om mitt "hemma intranät", men jag har kopplat in datorn direkt in i ett vägguttag för TP-kabel. Det måste väl finnas något sätt att starta om det lokalt?
Citera
2018-10-04, 22:10
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airmax95
Det måste väl finnas något sätt att starta om det lokalt?

Nej. Varför tycker du att det "måste" det? Kör du direkt mot din internetleverantör har du ingen kontroll över ögon utrustning bortom din dator.
Citera
2018-10-04, 22:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Varför tycker du att det "måste" det? Kör du direkt mot din internetleverantör har du ingen kontroll över ögon utrustning bortom din dator.

För att det hade varit lämpligt att ha sådant tillhanda, om ett nät är långsamt bör det startas om asap?
Men som tur är så verkar BBB ha startat om något, då internet försvann under drygt 5 minuter och kom tillbaka, lika snabbt som alltid
Citera
2018-10-05, 06:38
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airmax95
För att det hade varit lämpligt att ha sådant tillhanda, om ett nät är långsamt bör det startas om asap?
Men som tur är så verkar BBB ha startat om något, då internet försvann under drygt 5 minuter och kom tillbaka, lika snabbt som alltid

"starta om saker" är inte ett sätt som används för att "snabba upp saker" i utrustning för enterprise/carrier-utrustning
Citera
2018-10-05, 23:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
"starta om saker" är inte ett sätt som används för att "snabba upp saker" i utrustning för enterprise/carrier-utrustning

Förstår inte riktigt vad du menar ^^
Citera
2018-10-06, 08:10
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airmax95
Förstår inte riktigt vad du menar ^^

Man "startar inte om" utrustning som används i transmissionsnät, det behövs liksom inte. Saker blir definitivt inte "snabbare" av det.

Det gör man inte med utrustning hemma heller om man har vett att välja bra prylar.
Citera
2018-10-07, 23:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Man "startar inte om" utrustning som används i transmissionsnät, det behövs liksom inte. Saker blir definitivt inte "snabbare" av det.

Det gör man inte med utrustning hemma heller om man har vett att välja bra prylar.

Vet inte om jag håller med dig riktigt, hårdvara/mjukvara som står igång 24/7 med relativt hög trafik har en tendens att strula lite då och då. Det hjälper med omstarter eftersom systemet nollställs.
Citera
2018-10-08, 07:02
  #8
Avstängd
iAmLanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airmax95
Vet inte om jag håller med dig riktigt, hårdvara/mjukvara som står igång 24/7 med relativt hög trafik har en tendens att strula lite då och då. Det hjälper med omstarter eftersom systemet nollställs.
Eeeh, nej? Hur mår försvaret hos varje land världen över då? Har dom ett "maintenance-window" där allt stängs av under en timma?
Citera
2018-10-08, 11:15
  #9
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airmax95
Vet inte om jag håller med dig riktigt, hårdvara/mjukvara som står igång 24/7 med relativt hög trafik har en tendens att strula lite då och då. Det hjälper med omstarter eftersom systemet nollställs.

En del hårdvara behöver startas om med jämna mellanrum, men din internetoperatör borde ha utrustning som är gjord för 24/7 drift. Min egen internetoperatör brukar sällan starta om sin utrustning. Bredbandsroutern loggar sådant och det syns när WAN porten har varit nere. Under en tioårsperiod så har detta hänt en eller två gånger.

Din egen utrustning är bara en TP-kabel direkt i vägen och där är det bara din dator som eventuellt behöver startas om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback