Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 20:10
  #1
Medlem
Hej undrar om de går att köra min orginal eu moped på e85 om blandar 50/50 den är 2taktare med separat oljeblandning blir de billigare att åka på 50/50 än att köra på ren bensin som är så dyr idag?
Citera
2018-10-04, 20:19
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Måste ställa om förgasaren och det är lättare sagt än gjort för alkoholhalten varierar med det även vilka inställningar som är optimalt(läs: mer jobb än det är värt om du frågar mig speciellt som motorn kan haverera om det vill sig illa)
Citera
2018-10-04, 20:24
  #3
Medlem
Jogens avatar
Etanol har lägre energiinnehåll än bensin. Vid bibehållen effekt får du kortare körsträcka, inte precis vad man vill med moppen.
Citera
2018-10-04, 22:23
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har testat.
Skaffade ett större huvudmunstycke till förgasaren.
Moppen lät bättre då det blir mera avgaser som fyller ljuddämparen mera tydligt.
Det fungerar utmärkt på sommaren, och om man kör ofta, helst varje dag.
När det blev kallare blev den svårstartad och när jag körde mera sällan föll skit ut i förgasaren.
Inget jag vill göra igen...
Citera
2018-10-05, 09:01
  #5
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har testat.
Skaffade ett större huvudmunstycke till förgasaren.
Moppen lät bättre då det blir mera avgaser som fyller ljuddämparen mera tydligt.
Det fungerar utmärkt på sommaren, och om man kör ofta, helst varje dag.
När det blev kallare blev den svårstartad och när jag körde mera sällan föll skit ut i förgasaren.
Inget jag vill göra igen...

Behöver man inte högre oljeinblandning också?
Citera
2018-10-05, 11:31
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Behöver man inte högre oljeinblandning också?
Nu var min 4-takt.
Hur man ska göra med en 2-taktare vet jag inte, tänk om oljan inte blandar sig?
Citera
2018-10-05, 17:33
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Hur man ska göra med en 2-taktare vet jag inte, tänk om oljan inte blandar sig?
Påstås att man kan använda vilken 2tolja som helst med separatsmörjning just för att oljan pumpas in separat, direktblandar man i bensinen så måste man däremot ha en olja avsedd för etanol annars skiktar det sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback