Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 15:21
  #1
Medlem
Hej, jag ska beräkna de trigonometriska funktionernas värden för vinkeln 75 grader och jag har kört fast.
Jag vet att jag ska lösa på sin och cos för vinkeln, men sen står det helt still. Hur går jag vidare?

Jag har ju reglerna:

cos (a - b) = cos a * cos b + sin a * sin B

sin (a-b) = sin a * cos b - cos a * sin B

(skrev a och b för vinklarna då jag ej vet hur man skriver symbolerna)

Men jag har ju bara en vinkel?
__________________
Senast redigerad av hawthorns 2018-10-04 kl. 15:31.
Citera
2018-10-04, 15:50
  #2
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawthorns
Hej, jag ska beräkna de trigonometriska funktionernas värden för vinkeln 75 grader och jag har kört fast.
Jag vet att jag ska lösa på sin och cos för vinkeln, men sen står det helt still. Hur går jag vidare?

Jag har ju reglerna:

cos (a - b) = cos a * cos b + sin a * sin B

sin (a-b) = sin a * cos b - cos a * sin B

(skrev a och b för vinklarna då jag ej vet hur man skriver symbolerna)

Men jag har ju bara en vinkel?
cos x kan skrivas som sin ((pi/2)-x) och sin x kan skrivas som cos ((pi/2)-x) (radianer, pi/2 radianer=90 grader)

Du kan ju skriva vinkeln som en summa av två vinklar också. Tex 1+74 . Försök hitta enkla vinkar du känner till. Det är alltid lättare att göra om till radianer i beräkningarna. (tips 75=30+45).
__________________
Senast redigerad av Appelskrutten123 2018-10-04 kl. 16:04.
Citera
2018-10-04, 15:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
cos x kan skrivas som cos ((pi/2)-x) och sin x kan skrivas som cos ((pi/2)-x)

Du kan ju skriva vinkeln som en summa av två vinklar också. Tex 1+74 . Försök hitta enkla vinkar du känner till. Det är alltid lättare att göra om till radianer i beräkningarna.

Boken tar upp att man ska använda "speglingsegenskaperna" och tar cos 75= sin(90-75) = sin 15 =
√6-√2 / 4.

Det jag inte förstår är hur jag ska använda formlerna ovan för att få ut detta och hur inledningsvis cos 75 blir till sinus, och hur sinus blir till cos.
Citera
2018-10-04, 16:01
  #4
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hawthorns
Boken tar upp att man ska använda "speglingsegenskaperna" och tar cos 75= sin(90-75) = sin 15 =
√6-√2 / 4.

Det jag inte förstår är hur jag ska använda formlerna ovan för att få ut detta och hur inledningsvis cos 75 blir till sinus, och hur sinus blir till cos.
Det var det jag skrev, men jag skrev det i radianer. cos(x)=sin(90-x) grader. Det skulle jag inte kalla speglingsegenskaper, jag skulle nog vilja kalla det genom likformiga trianglar.
Citera
2018-10-04, 16:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Det var det jag skrev, men jag skrev det i radianer. cos(x)=sin(90-x) grader. Det skulle jag inte kalla speglingsegenskaper, jag skulle nog vilja kalla det genom likformiga trianglar.

Okej, men det svarar dock fortfarande inte på frågan jag hade..
Citera
2018-10-04, 17:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hawthorns
Boken tar upp att man ska använda "speglingsegenskaperna" och tar cos 75= sin(90-75) = sin 15 =
√6-√2 / 4.

Det jag inte förstår är hur jag ska använda formlerna ovan för att få ut detta och hur inledningsvis cos 75 blir till sinus, och hur sinus blir till cos.
För att förstå hur cos blir sin och sambanden mellan olika vinklar så föreslår jag att du tar en liten paus från problemet och tar reda på hur sin och cos definieras i enhetscirkeln. Om du inte förstår enhetscirkeln så kan du lika gärna slå igen boken och läsa historia eller något annat!
Men enhetscirkeln är inte svår att förstå, så du kan nog fortsätta dina matematiska studier!
Citera
2018-10-04, 18:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
För att förstå hur cos blir sin och sambanden mellan olika vinklar så föreslår jag att du tar en liten paus från problemet och tar reda på hur sin och cos definieras i enhetscirkeln. Om du inte förstår enhetscirkeln så kan du lika gärna slå igen boken och läsa historia eller något annat!
Men enhetscirkeln är inte svår att förstå, så du kan nog fortsätta dina matematiska studier!

+1

Frågeställningen är något besynnerlig med tanke på att det är basal kunskap som verkar saknas. Är detta dagens skola? Vill minnas vi hade en liknande diskussion tidigare om att rabbla 'standardtrianglar' i enhetscirkeln.

Är TS utsatt för någon putslustig lärare/lärobok som slänger ur sig knep-och-knåp-problem innan man har gjort 50-11 (enklare) standarduppgifter är det bara att beklaga. Man måste krypa innan man kan springa. Efter en hastig okulärbesiktning av Matematik 5000 undrade jag om jag hade fått tag i "Knep och Knåp" sidorna i Hemmets Journal istället för en lärobok i ämnet. …Carl Lidbom in memoriam…
Citera
2018-10-04, 21:16
  #8
Medlem
Använd sin(a+b) med a = 30 grasder och b = 45 grader.

Cos och sin 30 och 45 grader har du på formelbladet om du går gymnasiet. Ska du fortsätta med matte så lär dig härleda värdena istället, det står i matte 3 boken hur man gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback