Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 13:21
  #1
Medlem
När fick svenska medborgare möjligheten till socialbidrag?

Jag tänker på socialbidrag ungefär som det ser ut idag... Alltså man får pengar för hyran, mat och lite annat.

Jag har själv aldrig gått på socialbidrag men hur har det sett ut historiskt?
Citera
2018-10-04, 13:27
  #2
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
När fick svenska medborgare möjligheten till socialbidrag?

Jag tänker på socialbidrag ungefär som det ser ut idag... Alltså man får pengar för hyran, mat och lite annat.

Jag har själv aldrig gått på socialbidrag men hur har det sett ut historiskt?

Det heter försörjningsstöd idag. Jag killgissar på att det funnits sedan slutet av 1950-talet i den ungefärliga form som den är idag.
Citera
2018-10-04, 13:28
  #3
Medlem
thenightfoxs avatar
på 1930-talet
Citera
2018-10-04, 13:30
  #4
Medlem
Ett jävla misstag att införa det, för det är orsaken det finns en miljon utlänningar i Sverige idag.

Man borde från början ha krävt heltidsarbete inom kommunen i utbyte mot mat och husrum. Egen lägenhet skulle man inte ha tillgång till, utan tält. De med barn kunde ev få specialbehandling.
Citera
2018-10-04, 13:31
  #5
Medlem
Psychedelicbirds avatar
Här har du en rapport/avhandling i ämnet. Historik inleder. Vad jag kan utläsa är det Fattigvårdslagen 1956 som är svaret på din fråga.

https://www.ifau.se/globalassets/pdf/se/2009/r09-04.pdf
__________________
Senast redigerad av Psychedelicbird 2018-10-04 kl. 13:34.
Citera
2018-10-04, 13:36
  #6
Medlem
Samhället har väl i alla tider strävat efter att alla medborgare åtminstone ska ha tak över huvudet och mat för dagen.

Under medeltiden fanns det något som hette rotegång som innebar att ett antal gårdar var tvungna att turas om att ta hand om fattighjon som inte kunde placeras på fattighuset.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Rotegång
Citera
2018-10-04, 16:09
  #7
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
När fick svenska medborgare möjligheten till socialbidrag?

Jag tänker på socialbidrag ungefär som det ser ut idag... Alltså man får pengar för hyran, mat och lite annat.

Jag har själv aldrig gått på socialbidrag men hur har det sett ut historiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Det heter försörjningsstöd idag. Jag killgissar på att det funnits sedan slutet av 1950-talet i den ungefärliga form som den är idag.


Det fanns vissa regleringar om fattigvård redan på medeltiden, reglerna skärptes successivt och från 1734 blir socknen enligt lag tvingade att ta hand om sina fattiga.

Rotegång som nämnts i tråden var ett alternativ. Fattigauktion en annan.

Folk som ansågs kunna ta hand om sig själva, men ansågs för fattiga för att klara sig ekonomiskt fick understöd i form av mat och kläder från socknen. Dessa kallades understödshjon. Lagen rekommenderade att hjälpen i första hand skulle betalas ut i spannmål, endast undantagsvis fick det betalas ut pengar. Detta var ju också självhushållningens tidsålder.

1847 blev reglerna än mer formaliserade. Under 1800-talets slut skärptes reglerna. 1918 kom en ny liberalare fattigvårdslag. 1956 kom rätten till socialhjälp.
Citera
2018-11-05, 19:54
  #8
Medlem
ekerilars avatar
Från en socken i norra Halland fick en understödstagare i mitten av 1800-talet:

1 1/4 lispund rågmjöl (11kg)
1/4 lispund vetemjöl (2kg)
1/4 tunna sill (ansågs vara ungefär 10 st/vecka)
Kontant 36 shilling (s k mjölkpenning)
Detta delades ut av socknen en gång varje kvartal.

Vid större högtider fick understödstagaren dessutom en bit fläsk.
Citera
2018-11-09, 22:10
  #9
Medlem
ekerilars avatar
Intressant ämne. Efter att ha läst påhar jag förstått att svaret på TS. fråga är 1847. Då blev fattighjälp en rättighet för den fattige och en skyldighet för socknen. Dessutom gavs rätten att få sin sak prövad i domstol.
Citera
2018-11-10, 16:10
  #10
Medlem
Love-Diana-de-Nices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
När fick svenska medborgare möjligheten till socialbidrag?

Jag tänker på socialbidrag ungefär som det ser ut idag... Alltså man får pengar för hyran, mat och lite annat.

Jag har själv aldrig gått på socialbidrag men hur har det sett ut historiskt?

När fick icke-svenska medborgare och s.k. papperslösa, rätt till socialbidrag?
Citera
2018-11-13, 17:03
  #11
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love-Diana-de-Nice
När fick icke-svenska medborgare och s.k. papperslösa, rätt till socialbidrag?

Fattighjälp kunde du få även som "utländsk undersåte" förutsatt att du hade hemortsrätt i socknen. (1800-talet)

Papperslösa har inte heller idag rätt till försörjningsstöd. Trots detta betalar ett 30-tal svenska kommuner ut det ändå, om det handlar om barnfamiljer. Detta för att barn inte skall fara illa.
Man har också rätt till stöd i väntan på att en beslutad utvisning skall verkställas.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2018-11-13 kl. 17:11.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback