Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-10, 00:36
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Division.Bell
Men dem flesta budgetrouters har väl ingenting av försvar att erbjuda ändå och är enbart till för att kunna använda flera datorer+wifi?

Om man jämför med "riktiga" brandväggar, nej normalt inte. Men de är ett hinder på vägen. De flesta attacker är automatiserade. De letar efter kända luckor. Ta WannaCry ransomware masken häromåret. Det var en svaghet i Windows som gjorde det möjligt. Med en brandvägg så skulle man skyddats bättre då masken inte kommer längre än brandväggen. Så för att kunna drabbas måste de både ha en svaghet i routern OCH operativet samtidigt (förutsatt att man säkerhetspatchar router och dator). Sedan kan jag inte svara på om ett bra antivirus eller windows inbyggda brandvägg hade räckt som skydd.

Tänk brandväggen som en låst fastighetsgrind utan porttelefon. Enda sättet att komma igenom är att du öppnar. Kommer man oväntat gäller det att man kan ditt telefonnummer så man kan ringa och be om att bli insläppt, annars blir man kvar utanför. Ungefär så
Citera
2018-10-10, 07:59
  #14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Division.Bell
Hej, som rubriken säger funderar jag kring att slopa routern för att koppla in min internetkabel rakt in i väggen. Eventuella problem med detta? Säkerhetsrisk? Större möjlighet till virus? Datorn använder Norton. Hade också uppskattat tips på någorlunda billig all around router.

Enbart ett Av räcker inte om du inte vill att obehöriga ska kunna ta sig in i din dator. En router med Bv eller en Bv på datorn är ett minimum.
Citera
2018-10-10, 10:24
  #15
Medlem
skillnads avatar
Oroa dig inte. Virus kommer inte bara av sig själva, utan oftast som resultat av att man själv "sökt upp dem" på olika mer eller mindre suspekta sidor.

Förslagsvis kan du skapa en ny (icke administrativ) användare på din dator för surfande så borde det vara lugnt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback