Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-04, 10:09
  #1
Medlem
ComedyBalls avatar
Nu är det så att jag flyttat in i lägenhet för första gången på egen hand och ska fixa all skit som TV, bredband och allt sånt där. Ta stor hänsyn till att jag aldrig dealat med detta förr och min kunskap inom området är extremt begränsad.

Jag har fiber till min lägenhet, och är uppkopplad till det lokala stadsnätet där jag bor. Jag kollade runt lite på bredbandstjänsterna jag kunde köpa och beställde tjänsten Bahnhof 100/10 som jag tror kommer funka bra för mig. Ska gälla fr.o.m måndag. I min lägenhet finns ett nätverksuttag där tv boxen ska pluggas in. Finns också ett ”mediaskåp” i hallen med massa uttag o grejer i.

Hur ska jag få bredbandet att fungera till måndag? Måste jag köpa en egen router eller vad det heter? Är helt lost, kan någon kunnig förklara hur jag ska gå till väga? Tänk att du/ni ska berätta för en sexåring eller en utvecklingsstörd
Citera
2018-10-04, 10:14
  #2
Moderator
Elrosss avatar
Du bör kunna plugga in en nätverkskabel direkt in i uttaget och det ska fungera. Om du vill kunna ha wifi så du kan koppla upp telefon eller bärbara enheter behöver du en router. Då kopplar du en nätverkskabel från uttaget i väggen till routern, sedan från routern och de enheterna du vill ha uppkopplade med sladd.

De har support du kan ringa om du inte får igång det men det brukar fungera direkt om allt är aktiverat som de ska (förutsatt att du startat ditt abonnemang från och med måndag).

Jag vet inte vad för mediaskåp du har men uttaget du ska koppla in i ser ut som ett vanligt nätverksuttag. Det kan finnas flera i detta skåp men kolla i handboken vilket som är till för internet.
Citera
2018-10-04, 10:44
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Läs punkt 8 här:
https://www.bahnhof.se/

Du får vad du behöver från dem.
Citera
2018-10-04, 11:02
  #4
Moderator
Elrosss avatar
Det kan tillägga att beroende på hur länge du skriver fast dig brukar man ibland få med en router, det kräver visserligen natt du binder dig på ett år eller två, de borde stå i ditt avtal som du ingick.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback