Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-04, 08:53
  #1
Avstängd
Verkas avatar
I nästan tusen år har Västs historiker, politiker, författare och journalister deltagit i Moskvas smutsiga spel och felstavat Ukrainas städer. Exempelvis har svenskarna via allt från skolböcker till TV-nyheter lärt sig att Ukrainas huvudstad stavas Kiev istället för det korrekta Kyiv. Sverige och andra länder har med andra ord cementerat det mongolryska sättet att se på Ukraina som en del av Sovjetunionen.

Därför har det ukrainska utrikesdepartementet lanserat en ny och viktig kampanj som heter #KyivnotKiev. Kampanjen drivs på sociala medier av Center for Strategic Communications StratCom Ukraine, en filial till säkerhetsorganisationen NATO. Ett omedelbart mål är att tagga alla artiklar i västlig press där Kyiv stavas fel samt uppmana journalisterna att sluta upp med sitt systematiska förtryck av ukrainarna.

https://www.kyivpost.com/ukraine-pol...s-capital.html

Citat:
“Ukraine has been an independent sovereign nation for more than 27 years, but the Soviet-era versions of many geographic names stubbornly persist in international practice,” the ministry Facebook page says. “The usage of Soviet-era place names – rooted in the Russian language – is unacceptable to the people of Ukraine.”

However, using it today is more than a grammatical mistake — it is inappropriate and disrespectful for Ukraine and Ukrainians.

Jag vill med denna tråd uppmärksamma detta viktiga initiativ och framhålla att stavningen Kiev är ett säkert tecken på att vi i bästa fall har att göra med folk som inte respekterar Ukraina. I värsta fall är det frågan om ryska medlöpare och desinformatörer.

Citat:
“I have a dream: to live in a world where the capital of my country is spelled correctly,” Twitter user Olha Izhyk tweeted in support of the campaign.

Frågeställningar:
* Hur kan vi sprida kampanjen #KyivnotKiev till Sverige? Exempel: Kontakta alla historielärare och berätta att Rurik grundade Kyivriket, inte Kievriket. Andra idéer?
* Varför deltar den svenska regeringen i denna oacceptabla kränkning av det ukrainska folket? De stavar ju för fan också fel! Vad kan få dem att ta sitt förnuft till fånga? Sverige är ju Ukrainas allierade i kampen mot Ryssland!
https://www.swedenabroad.se/sv/utlan.../ukraina-kiev/
* Varför förnekar svenskarna Olha Izhyks rätt att drömma om en bättre värld?
Citera
2018-10-04, 09:06
  #2
Medlem
Oljeapans avatar
Hur stavar dom Stockholm?
Citera
2018-10-04, 09:32
  #3
Avstängd
Verkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Hur stavar dom Stockholm?

Stockholm stavas likadant på ryska och ukrainska, Стокгольм (Stokgolm). Vet inte om Putin har något att göra med den saken, men det är fullt möjligt, tror i alla fall inte han har förnekat saken.

I stora delar av Ukraina (och i södra Ryssland - snart också en del av Ukraina! ) uttalas dock G som H.

Historiskt så har man i Ryssland översatt utländska städer som börjar på H med bokstaven Г (G). Exempelvis skriver man Hollands huvudstad Haag som "Гаага" (Gaaga) och så finns det ju det ryska namnet German som är samma som Herman. Det kanske finns någon lingvist i tråden som kan svara på varför men jag antar att det handlar om hur uttalet av G och H i indoeuropeiska språk förändrades över tiden.
Citera
2018-10-04, 11:00
  #4
Medlem
hieroboams avatar
De går alltså runt och kräver att andra språk ska ändra sig när de inte ens har samma skriftspråk? Mer omogna och enfaldiga utspel får man leta efter.
Citera
2018-10-04, 11:24
  #5
Avstängd
Verkas avatar
En sak som jag alltid tyckt var konstigt är att hela världen utan att reflektera över saken stavar Irlands huvudstad som på engelska, Dublin. Det korrekta stavningen på iriska är ju faktiskt Duibhlinn eller Baile Átha Cliath.

Hur kommer det sig att de irländska myndigheterna inte har lanserat någon liknande kampanj för att stava landets huvudstad rätt? Känns som att irländarna gett upp inför de engelska kolonisatörernas översittarfasoner.

Irländarna har mycket att lära sig av oss ukrainare!
Citera
2018-10-04, 12:43
  #6
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Stockholm stavas likadant på ryska och ukrainska, Стокгольм (Stokgolm). Vet inte om Putin har något att göra med den saken, men det är fullt möjligt, tror i alla fall inte han har förnekat saken.

I stora delar av Ukraina (och i södra Ryssland - snart också en del av Ukraina! ) uttalas dock G som H.

Historiskt så har man i Ryssland översatt utländska städer som börjar på H med bokstaven Г (G). Exempelvis skriver man Hollands huvudstad Haag som "Гаага" (Gaaga) och så finns det ju det ryska namnet German som är samma som Herman. Det kanske finns någon lingvist i tråden som kan svara på varför men jag antar att det handlar om hur uttalet av G och H i indoeuropeiska språk förändrades över tiden.
Ska dom då inte skriva just Stockholm? Det är ju så vi stavar.
Citera
2018-10-04, 14:33
  #7
Avstängd
Verkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Ska dom då inte skriva just Stockholm? Det är ju så vi stavar.

Det naturliga vore väl att svenska UD lanserade en liknande kampanj för att få ordning på stavningen. Det finns ju ett flertal tjänstemän knutna till den svenska utrikesförvaltningen som kan vara behjälpliga, tänker t.ex. på Utrikespolitiska institutet där många av de anställda extraknäcker för NATO-organisationer. Detta bör kanske ingå i arbetsuppgiften? Tycker inte heller det är OK att man t.ex. säger Estocolmo i hela Sydamerika.
Citera
2018-10-04, 14:40
  #8
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Det naturliga vore väl att svenska UD lanserade en liknande kampanj för att få ordning på stavningen. Det finns ju ett flertal tjänstemän knutna till den svenska utrikesförvaltningen som kan vara behjälpliga, tänker t.ex. på Utrikespolitiska institutet där många av de anställda extraknäcker för NATO-organisationer. Detta bör kanske ingå i arbetsuppgiften? Tycker inte heller det är OK att man t.ex. säger Estocolmo i hela Sydamerika.
Får väl fundera på det när jag tar suomifärjan till Turku.
Citera
2018-10-04, 22:31
  #9
Avstängd
Verkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Får väl fundera på det när jag tar suomifärjan till Turku.

Det känns som att du gör dig lustig över ukrainarnas rätt till självbestämmande . Du menar alltså på allvar att det heter Dublin och inte Duibhlinn, Kiev istället för Kyiv? Kan du ens stava till ordet solidaritet? 😠
Citera
2018-10-05, 06:48
  #10
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Det känns som att du gör dig lustig över ukrainarnas rätt till självbestämmande . Du menar alltså på allvar att det heter Dublin och inte Duibhlinn, Kiev istället för Kyiv? Kan du ens stava till ordet solidaritet? 😠
Jag ser det som en icke-fråga. Varje land har olika stavningar på andra länder och deras städer.
Citera
2018-10-05, 09:46
  #11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
En sak som jag alltid tyckt var konstigt är att hela världen utan att reflektera över saken stavar Irlands huvudstad som på engelska, Dublin. Det korrekta stavningen på iriska är ju faktiskt Duibhlinn eller Baile Átha Cliath.

Hur kommer det sig att de irländska myndigheterna inte har lanserat någon liknande kampanj för att stava landets huvudstad rätt? Känns som att irländarna gett upp inför de engelska kolonisatörernas översittarfasoner.

Irländarna har mycket att lära sig av oss ukrainare!
Jag tror de ägnar sig åt vad som är väsentligt i livet som att hålla landet ovanför bananrepubliknivå t.ex.
__________________
Senast redigerad av arbetet 2018-10-05 kl. 09:51.
Citera
2018-10-05, 22:01
  #12
Avstängd
Verkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror de ägnar sig åt vad som är väsentligt i livet som att hålla landet ovanför bananrepubliknivå t.ex.

Det som är väsentligt är att dra in mer pengar från donatorerna samt att skapa arbetstillfällen i Ukraina. Kampanjen ger jobb till ukrainska PR-konsulter och bekostas av Stratcom.

I det sammanhanget glädjer jag mig åt att svenska skattebetalare, genom Sveriges medlemskap i Stratcom, är med och sponsrar den viktiga kampanjen att stava ukrainska städer rätt. Sträck på er, svenskar, ni cementerar freden i Europa genom att skapa lingvistisk historia! Kom ihåg att det är Sveriges frihet som står på spel i Ukraina. Kyiv not Kiev!!!

https://www.sydsvenskan.se/2017-01-1...ats-i-stratcom
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback