Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-03, 18:56
Medlem
Plecebos avatar
Hej lille Flashback,

Jag har ett antal frågor om CSN-lån och lån i allmänhet som jag gärna vill få besvarade:
1. När man tar ett lån av CSN på kanske 150.000 kronor, kommer dom sätta in 150k på ens bankkonto direkt eller får man det sporadiskt utdelat kvartalsvis/månadsvis/veckovis?
2. Hur mycket kan man som max låna, vad är vanligaste summan?
3. Om man skaffar ett lån på 100k med 0.2% ränta, betalar man årligen 200 kronor i ränta isf? Eller ska man betala 0.2% av lånet månadsvis?
4. Finns det något amorteringskrav på CSN lån?

Tacksam för svar!
Citera
2018-10-03, 19:01
Medlem
Du lånar inte ett förutbestämt belopp!

Du får lån beviljat för en termin åt gången. Det kommer en slant varje månad. Så länge du tar dina poäng fortsätter det komma pengar.
Citera
2018-10-03, 19:02
Medlem
Ja du måste amortera.
Citera
2018-10-03, 19:03
Medlem
sparvsylts avatar
1. Det betalas ut månadsvis.
2. Jag vill minnas att det är 280 veckor, alltså 280 x det belopp du får beviljat (beror på studietakt).
3. Räntan ligger på 0,13% och betalas vanligtvis tillbaka 6 månader efter det att du fått din sista utbetalning.
4. Vet ej.
Citera
2018-10-03, 19:09
Bannlyst
Varför inte höra från hästens mun?

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.html
Citera
2018-10-03, 19:13
Medlem
Plecebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Du lånar inte ett förutbestämt belopp!

Du får lån beviljat för en termin åt gången. Det kommer en slant varje månad. Så länge du tar dina poäng fortsätter det komma pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
1. Det betalas ut månadsvis.
2. Jag vill minnas att det är 280 veckor, alltså 280 x det belopp du får beviljat (beror på studietakt).
3. Räntan ligger på 0,13% och betalas vanligtvis tillbaka 6 månader efter det att du fått din sista utbetalning.
4. Vet ej.
Men det finns vissa som tar CSN-lån och lägger in allting på ett sparkonto med bättre ränta än själva lån-räntan så dom tjänar pengar, hur gör dessa? Sätter dom in typ 7000 varje månad i takt med att dom får bidraget?
Senast redigerad av Plecebo 2018-10-03 kl. 19:15.
Citera
2018-10-03, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Men det finns vissa som tar CSN-lån och lägger in allting på ett sparkonto med bättre ränta än själva lån-räntan så dom tjänar pengar, hur gör dessa? Sätter dom in typ 1500 varje månad i takt med att dom får bidraget?
Ja, du får en utbetalning den 25:e varje månad och då kan du investera de pengarna i något som ger högre avkastning än räntekostnaden för studiemedlet/bidraget.
Citera
2018-10-03, 19:20
Medlem
...

Du kan bli beviljad studielån medan du studerar. Hur många poäng du läser och i vilken takt avgör hur mycket pengar du får. Pluggar du heltid kan du få cirka 10 000 i månaden där en del är bidrag och en del är lån. Om det visar sig att du inte pluggat under den tiden du angett får du ett återkrav på hela beloppet. I annat fall börjar du betala av lånet när du slutat plugga (oftast året efter).

Lycka till med dina studier...
Citera
2018-10-03, 19:24
Medlem
Plecebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karga
...

Du kan bli beviljad studielån medan du studerar. Hur många poäng du läser och i vilken takt avgör hur mycket pengar du får. Pluggar du heltid kan du få cirka 10 000 i månaden där en del är bidrag och en del är lån. Om det visar sig att du inte pluggat under den tiden du angett får du ett återkrav på hela beloppet. I annat fall börjar du betala av lånet när du slutat plugga (oftast året efter).

Varför har du en anklagande ton mot mig typ som att jag tar lånet även fast jag inte skulle plugga, självklart kommer jag plugga men jag undrar bara lite generellt över CSN-lånet.
Citera
2018-10-03, 20:27
Medlem
Citat:
...

Jävligt elakt att attackera Plecebo på ett nedsättande sätt. Jag tycker han gör fullkomligt rätt i att investera CSN, det är bra för samhället, inte bara Plecebo.
Citera
2018-10-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plecebo
Hej lille Flashback,

Jag har ett antal frågor om CSN-lån och lån i allmänhet som jag gärna vill få besvarade:
1. När man tar ett lån av CSN på kanske 150.000 kronor, kommer dom sätta in 150k på ens bankkonto direkt eller får man det sporadiskt utdelat kvartalsvis/månadsvis/veckovis?
2. Hur mycket kan man som max låna, vad är vanligaste summan?
3. Om man skaffar ett lån på 100k med 0.2% ränta, betalar man årligen 200 kronor i ränta isf? Eller ska man betala 0.2% av lånet månadsvis?
4. Finns det något amorteringskrav på CSN lån?

Tacksam för svar!

Pluggar just nu har har CSN-lån.

1. Du får ut en summa månadsvis, vanligtvis 25e varje månad.

2. Får ca 10 000kr i månaden där ca 3000 är bidrag och 7000 lån. Du får ansöka om CSN för högst ett helår i taget, du får inte heller välja hur stor summa du vill låna utan det räknas ut åt dig.

3. Räntan är 2018 0,13%. Du betalar inget under tiden du studerar.

4. Ja du måste amortera

EDIT: du kan dock ansöka om mer "speciella" lån, har dock inga koll på dessa.
Citera
2018-10-04, 13:27
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
...

Fyfan vad rövhåligt av dig att bara attackera Plecebo sådär från ingenstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in