Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-03, 18:04
  #13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Släppte inte Eddie Meduza någon singel i början mitten på 1980-talet där ordet och stavningen såsse förekom? Jag kan vara ute och cykla.

Låten heter Såssialdemokraterna.
Citera
2018-10-03, 18:06
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Släppte inte Eddie Meduza någon singel i början mitten på 1980-talet där ordet och stavningen såsse förekom? Jag kan vara ute och cykla.
Jo och den är bra!
https://youtu.be/zZdj5v82Z8s

har ja gått o lagt mej så HAR JA GÅTT O LAGT MEJ
__________________
Senast redigerad av Bubba33 2018-10-03 kl. 18:09.
Citera
2018-10-03, 18:32
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad jag vill minnas var det ett väl använt skällsord inte minst i ärkerödningen Guillous (bok) Ondskan, mot just sossesvin.
Och det var i en överklass skola, Såsse är nog från början stockholmskt och den socialgruppen
__________________
Senast redigerad av mangne 2018-10-03 kl. 18:34.
Citera
2018-10-03, 22:48
  #16
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är ett ganska gammalt och väletablerat uttalsknep, sannolikt med en viss nedsättande ton. Redan 1939 användes uttrycket i en kuplett i en revy. Det var en pastisch på Ernst Rolfs sång Jazzgossen - Å så kommer där en sosse.
https://www.youtube.com/watch?v=8C2PDUz_5Nw

Vi kan således anta att det uttrycket använts även tidigare än så, på tämligen bred front.
Citera
2018-10-03, 23:18
  #17
Moderator
Tinuviels avatar
Vi prövar här:

Partier och partipolitik --> Språk
/Moderator
Citera
2018-10-03, 23:33
  #18
Medlem
I "Sosse från Bagarmossen" från Lorry uttalar de "sosse" med "o" men istället uttalar de "sushi" med kort "u".
Citera
2018-10-03, 23:47
  #19
Moderator
Hamilkars avatar
Sex inlägg från (FB) Den stora tråden där vi gnäller på våra medmänniskors språkbruk flyttade till den här tråden. De var av betydligt tidigare datum, och inleder således numera tråden.

/Mod.
Citera
2018-10-04, 00:02
  #20
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Redan 1939 användes uttrycket i en kuplett i en revy. Det var en pastisch på Ernst Rolfs sång Jazzgossen - Å så kommer där en sosse.
https://www.youtube.com/watch?v=8C2PDUz_5Nw

Vi kan således anta att det uttrycket använts även tidigare än så, på tämligen bred front.

Jag tror inte det användes tidigare än 1939.

"Sosse" är svår-rimmat. Nödrimmet "Bosse" funkar.

I samband med kriget 1939 infördes undantagstillstånd. Då blev det tillåtet att använda krigsrimmet "gosse" - "sosse" .
Citera
2018-10-04, 08:05
  #21
Medlem
JanTalibans avatar
För att krångla till saken kan man fundera på när /o/ i utländska ord började uttalas som svenskt ”o”.

Från början har alltså alla utländska /o/ uttalats som ”å”, som i telefon, logisk, komedi, kommun. Ordet person har alltså en gång i tiden rimmat med telefon.

Övergången har tydligen påbörjats tidigare än jag trodde (jag trodde det var en typisk 1900-talsgrej). Redan i akademiens ordlista från 1891 ser jag att det förekommer o-uttal. Man nämner tex lokal med ”o”, men däremot lojal med ”å” (vilket kanske ofta fortfarande gäller).

Frågan är när sossarna bildades och hur konservativt man då uttalade namnet.
__________________
Senast redigerad av JanTaliban 2018-10-04 kl. 08:08.
Citera
2018-10-04, 10:10
  #22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Jag tror inte det användes tidigare än 1939.

"Sosse" är svår-rimmat. Nödrimmet "Bosse" funkar.

I samband med kriget 1939 infördes undantagstillstånd. Då blev det tillåtet att använda krigsrimmet "gosse" - "sosse" .

Jag utesluter inte att Du har rätt - uttrycksformen kan ju vara uppfunnen i revyn från 1939. Emellertid är det brukligt att för humorns skull anknyta till redan kända företeelser för att dra komisk nytta av igenkänningen. Men visar Du på detta så är jag berädd att ändra min hittillsvarande uppfattning.
Citera
2018-10-16, 01:22
  #23
Avstängd
Juristchefens avatar
Det är en självklarhet för högutbildade överklassmänniskor (iaf i D-ryd, Lidingö, Bromma m.m.) att säga såsse, därför att dom själva anser att det är nedlåtande.
Citera
2018-10-26, 10:56
  #24
Medlem
Ördögs avatar
Nojig insändare från ETC.

Insändare: Sluta använda ordet ”sosse”

https://goteborg.etc.se/debatt/insan...da-ordet-sosse
Citat:
Vi inom vänsterrörelsen borde sluta använda uttrycket ”sosse” och istället säga Socialdemokrat. Ordet ”sosse” är ett starkt nedsättande uttryck flitigt använt av borgare.

Tyvärr används det flitigt även av vänsterdebattörer och vänsterinriktade ledarskribenter. Det är vanligt att ungdomar som tror sig tillhöra någon sorts överklass använder uttrycket för allting som är fel eller tråkigt.

Det finns ingen anledning att vi vänstermänniskor skall använda ett borgerligt skällsord som förringar arbetarrörelsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback