Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-03, 14:59
  #1
Medlem
FanMorrans avatar
Nyss skaffat Fortnox. Har lite gamla kvitton som måste registreras. Basplan 2018. Har registrerat ett köp av domän så här:

https://i.imgur.com/hw556B5.png

Det den inte visar är att Kont.mallen ändrade jag till "Inköp av varor," av någon anledning skrivs itne det med när det bokförts.

Är detta korrekt? Jag läste sedan den här:

https://www.fortnox.se/utbildningspd..._bokforing.pdf

Där står det så här: "Behövs inte – Kostnadsställe eller kont.mall. Ändra heller inte serie."

Har jag gjort fel? Vad är rätt? Jag ändrade både kont.mall och serie (Från A för Redovisning till K för kvitto) och trodde att det skulle vara rätt.
Citera
2018-10-03, 15:34
  #2
Medlem
Varför bokför du ett domänköp på 4000? 6230 eller 6540 känns mer lämpligt.
Citera
2018-10-03, 15:43
  #3
Medlem
FanMorrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Varför bokför du ett domänköp på 4000? 6230 eller 6540 känns mer lämpligt.


Detta är de förvalda kontona i Fortnox. 6230 verkar inte finnas, 6540 däremot lät rätt bra. Vet dock inte hur jag ska ha vetat detta innan jag bokförde... Tror intej ag kan ta bort denna verifikationen men kan ju vara bra att veta för framtiden
Citera
2018-10-03, 15:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Detta är de förvalda kontona i Fortnox. 6230 verkar inte finnas, 6540 däremot lät rätt bra. Vet dock inte hur jag ska ha vetat detta innan jag bokförde... Tror intej ag kan ta bort denna verifikationen men kan ju vara bra att veta för framtiden
Kan man inte grundläggande bokföring är det så klart inte lätt att veta. Men då kan det vara bra att läsa på lite. Bara ett tips i all välmening.
Går alldeles utmärkt att göra en ändringsverifikation. Använder dock inte Fortnox själv, så jag vet inte hur man gör rent praktiskt. När det gäller konto 6230 så kan det vara så att det är inaktivt och att du måste aktivera det. Så funkar det för många konton i programmet jag själv använder.
Citera
2018-10-03, 15:58
  #5
Medlem
FanMorrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Kan man inte grundläggande bokföring är det så klart inte lätt att veta. Men då kan det vara bra att läsa på lite. Bara ett tips i all välmening.
Går alldeles utmärkt att göra en ändringsverifikation. Använder dock inte Fortnox själv, så jag vet inte hur man gör rent praktiskt. När det gäller konto 6230 så kan det vara så att det är inaktivt och att du måste aktivera det. Så funkar det för många konton i programmet jag själv använder.


Jo, har försökt i ett par månader att sluka så mycket info jag bara kan. Varje gång jag hittar något nytt så nämner dem hundra fler begrepp jag aldrig hört talas om. Känns som att jag inte kommit någon vart alls trots mitt pluggande.

Jag hade lagt upp en verifikation för domän, en annan för hosting. Då båda går under samma serie kunde jag endast ändra den för hosting, men har bytt den till IT-tjänster som du sa. I framtiden kommer jag vara mer noggrann.

Så när används ex. 4000? Måste jag vara så här specifik med allt?
Citera
2018-10-03, 16:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Jo, har försökt i ett par månader att sluka så mycket info jag bara kan. Varje gång jag hittar något nytt så nämner dem hundra fler begrepp jag aldrig hört talas om. Känns som att jag inte kommit någon vart alls trots mitt pluggande.

Jag hade lagt upp en verifikation för domän, en annan för hosting. Då båda går under samma serie kunde jag endast ändra den för hosting, men har bytt den till IT-tjänster som du sa. I framtiden kommer jag vara mer noggrann.

Så när används ex. 4000? Måste jag vara så här specifik med allt?
Nu är jag ganska novis på bokföring själv, har bara kört två månader, men kontona är ju till för dig och ditt företag. Svårt att veta vad man har för kostnader och intäkter om man bokför allt på ett eller ett fåtal konton. Sen vad bokföringslagen säger om hur "detaljerad" man måste vara vet jag inte. Jag bokför aldrig på gruppkonton själv.
Citera
2018-10-03, 16:55
  #7
Medlem
Awendelas avatar
Ett tips är att ladda ner hela kontoplanen så kan du kika på vad de olika huvudkontona innehåller om du vill lära dig mer om de olika kontotyperna som vanligen används.
https://www.bas.se/wp-content/upload...oplan_2018.pdf

På din fråga om t ex 4000 så säger basplanen:
"4000 Utgifter/kostnader för varor, material och vissa köpta tjänster"
- primärt är det för varor som du köper in för att antingen förädla eller sälja vidare i befintligt skick.
- lagerändringar

För de tipsade konton som du fick är beskrivningen "6230 Datakommunikation" och "6540 IT-tjänster". Båda är klart bättre än på 4000, men som du själv hittade passar 6540 bäst i detta fall.

Så länge kontotypen som används är rätt (tillgång/skuld/intäkt/kostnad) kommer slutresultatet förmodligen bli rätt även om du gör lite småfel när du väljer konton. Däremot så blir det lättare att hålla reda på olika sorters transaktioner om du använder korrekta konton från början.
En tumregel skulle jag säga vara att desto större företag, ju mer specifik vill du vara med kontona.
De konton som du inte vill slarva med är momskontona oavsett storlek på företag.
Citera
2018-10-03, 17:02
  #8
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Måste jag vara så här specifik med allt?

Ärligt talat, ja. Du skulle bara veta hur besvärliga skatteverket kan bli om de bestämmer sig för att göra stickprovskontroll av just din verksamhet.

Men egentligen, viktigast av allt är momsen, resten är enklare att resonera kring om det bara blivit lite galet.
Citera
2018-10-03, 17:39
  #9
Medlem
FanMorrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ärligt talat, ja. Du skulle bara veta hur besvärliga skatteverket kan bli om de bestämmer sig för att göra stickprovskontroll av just din verksamhet.

Men egentligen, viktigast av allt är momsen, resten är enklare att resonera kring om det bara blivit lite galet.


Jag skulle aldrig få för mig att fuska med bokföringen ex, men är det något specifikt baskonto-relaterat du menar när du säger moms? Har inte hunnit läsa igenom alla olika konton, men det handlar väl bara om procentsats och inte mer?
Citera
2018-10-03, 22:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Jag skulle aldrig få för mig att fuska med bokföringen ex, men är det något specifikt baskonto-relaterat du menar när du säger moms? Har inte hunnit läsa igenom alla olika konton, men det handlar väl bara om procentsats och inte mer?
Grunden är vad moms anbelangar att bokföra exakt efter vad som framgår av den handling som utgör allegat. Köper du en vara som kostar 127 kronor inkl moms så lär momsen vara 25,40, då skall just 25,40 bokföras på konto 2640 (förutsätter här att det rör sig om 25% moms). Erfordras öresavrundning sker detta mot vad som är slutsumma att betal på konto 3740. De flesta fakturor är uppdelade på sätt som beskrivits, så det är inget problem i sig. Se sedan till att egna fakturor är korrekta både i avseende på specifikation som med moms också och bokför på 2610 (25% moms även här, välj annat konto vid avvikande momssats).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback