Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-03, 13:42
  #1
Medlem
Jag kommer snart behöva en ny mobil. Jag har en samsung 6s just nu och gillar den fortfarande. Problemet är att laddningskontakten är sönder så jag laddar den trådlöst. Dock ska jag ut på långresa nästa sommar och då är det inte aktuellt att ta med laddningsdynan. Den är för otymplig. Ja, dessutom börjar batterietiden bli dålig. Hur som helst är det inte bråttom och kan vänta fram till sommaren om det finns anledning att hålla sig kall.

Den modell jag kikat mest på är en Samsung s9+.

Kommer den modellen sjunka i pris tills nästa sommar?

En s9+ är heller inte ett måste. Det finns dock vissa saker jag gillar med den, dock finns säkerligen samma funktioner i andra modeller. Om jag gillar följande funktioner, vilka alternativ på lurar har jag då?

1. IP68-klassning (Jag befinner mig ofta utomhus under långa perioder)
2. Möjlighet till att använda Micro-SD
3. Superslowmotion är ett stort plus. Jag gillar funktionen.
4. Ju bättre kamera desto bättre är det. Fotar seriöst med systemkamera men vill gärna ha bra backup.
5. Större skärm än på min nuvarande Samsung (5.1") dock inte nödvändigt med en så stor som skärmen på s9+ (6.2")

Vad är egentligen skillnaden mellan Samsung s9 och s9+ förutom själva storleken? (Okej, det där kan jag nog googla snabbt ;-) )

Men om vi beaktar de fem punkterna ovan. Vilka val har jag?

Tusen tack.
Citera
2018-10-03, 14:16
  #2
Medlem
undercover-racists avatar
Köp bara, storleken vänjer man sig vid.
Citera
2018-10-03, 14:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Köp bara, storleken vänjer man sig vid.

Jo, det kan mycket väl bli så (har inget emot storleken på s9+ snarare tvärtom, men det är heller inget inget måste om det finns alternativ) men jag undrar samtidigt och jag kan spara pengar här på att köpa andra billigare märken än Samsung (med funktionerna ovan) och om det är troligt att priset kommer att sjunka på s9/s9+ de närmsta åtta månaderna eller så?
Citera
2018-10-03, 16:28
  #4
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegrandChai
Jo, det kan mycket väl bli så (har inget emot storleken på s9+ snarare tvärtom, men det är heller inget inget måste om det finns alternativ) men jag undrar samtidigt och jag kan spara pengar här på att köpa andra billigare märken än Samsung (med funktionerna ovan) och om det är troligt att priset kommer att sjunka på s9/s9+ de närmsta åtta månaderna eller så?
Hänger gärna på här om det är ok.

Har en S7 Edge som abb gick ut för ett halvår sedan. Kunde bytt till S9 men tänker hålla mig i väntan på S10(?).

Borde väl komma något i vår?

Eftersöker samma funktioner som TS.
Citera
2018-10-07, 11:12
  #5
Medlem
PXfos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Hänger gärna på här om det är ok.

Har en S7 Edge som abb gick ut för ett halvår sedan. Kunde bytt till S9 men tänker hålla mig i väntan på S10(?).

Borde väl komma något i vår?

Eftersöker samma funktioner som TS.

Sitter i exakt samma sits som dig.
Min S7E har blivit alldeles för seg vid det här laget och jag har samtidigt fått ett väldigt bra studenterbjudande på s9an. Frågan är dock om man vill både vänta till s10an OCH betala mer..
Kluven
Citera
2018-10-07, 12:54
  #6
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PXfo
Sitter i exakt samma sits som dig.
Min S7E har blivit alldeles för seg vid det här laget och jag har samtidigt fått ett väldigt bra studenterbjudande på s9an. Frågan är dock om man vill både vänta till s10an OCH betala mer..
Kluven
Känns inte som att S9 är så mkt bättre än S7an.

Väldigt synd att det finns så lite info om nästa Galaxy. Eller också har jag missat något...
Citera
2018-10-09, 21:52
  #7
Medlem
Det blir väldigt bra foto med Samsung s9, det är nog det bästa med den.
Citera
2018-10-17, 13:02
  #8
Medlem
Jag tackar för svar! Dock glömde jag att ta med en sak på listan av önskade funktioner: batteritiden. Den är mycket viktig för mig. Och där vinner Pro 20 med hästlängder. Dock blev jag mycket besviken när jag kollade skärmarnas upplösning.

Skärmen på en Huawei Pro 20 är betydligt sämre än på min nuvarande Samsung s6. Hur kan det komma sig att de släpper en så "dålig" skärm år 2018?

De har en sjukt bra kamera men så är skärmen dålig så att man inte kan se bilderna med respektabel upplösning. Har de inte skjutit sig lite i foten här?

Eller är det så att det inte är så mycket skillnad i praktiken?

Huawei Pro 20: 1080 x 2240 pixels
Samsung S6: 1440 x 2560 pixels
Samsung S9+: 1440 x 2960 pixels

Nu när jag skriver detta så ser jag att ovan antal pixlar är för "display" (kolla länken nedan) men sen står det även "Image Resolution" och det ser det ut så här:

Huawei Pro 20: 7360 x 4912 Pixels
Samsung s9+: 4000 x 3000 Pixels

Där vinner Pro 20. Detta betyder alltså att den kameran tar bättre bilder men inte har styrka nog att visa upp det, medan Samsungtelefonen har sämre kamera men bättre skärm.

Jag är helt enkelt rädd att jag ska tycka bilderna jag tar med min framtida Pro 20 är mindre kvalitativa än de jag tar med min nuvarande Samsung 6s. Finns det risk för detta? Ni som har Pro 20 - är ni besvikna på skärmen?

Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback