Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-03, 13:38
  #1
Medlem
Hej! Ska nu under sista året på gymnasiet driva ett UF-företag som i samarbete med ett lokalt tryckeri och en frilansdesigner ska designa och tillverka modellanpassade dekalkit till olika mopeder. Detta är något som bara ett enda företag säljer i Sverige, och dem importerar ett annat märke från utlandet och säljer alldeles för dyrt (enligt min marknadsundersökning). Jag har en produktionskostnad på ca 250kr/dekalkit, och marknadsundersökningen, med 800 svar, visar att ett rimligt försäljningspris är runt 600-800kr. Undersökningen visar också att 87% är intresserade av att köpa ett dekalkit.

Nu till frågan. Egen webshop eller försöka sälja in till återförsäljare? Det finns fördelar och nackdelar med båda alternativ. Här är dem jag kommit på:
Återförsäljare (Tänkt Twostroke.se isf, sveriges största mopeddelsbutik)
Fördelar:
* Möjligen större spridning, många besökare på deras hemsida. Dem äger även sveriges största mopedforum och moped-facebookgrupp (30k+ mopedungdomar). Ingen annan får annonsera i dessa.
* Större ordrar. Man slipper att själv beställa och förvara massa dekalkit, och riskera att dem inte säljs. Får man bara stora ordrar så kan man producera efter behov, inte producera i förväg.
* Man slipper sköta frakt/logistik osv.
Nackdelar:
* Man tjänar mycket mindre pengar på varje dekalkit

Egen webshop (Gratis via skolan)
Fördelar:
* Tjänar säkert dubbelt så mycket på varje dekalkit
* "Märket" kanske blir mer i fokus än om man bara är en leverantör
Nackdelar:
* Man tar större risker. Man får beställa hem ett antal dekalkit för 250kr/st och hoppas att det säljer. Att beställa i efterhand är inte ett alternativ då tryckeriet har en startkostnad, så man måste göra ett par stycken i taget. Ju fler desto bättre.
* Svårare att nå ut, dock inte omöjligt


Vad tycker ni? Det är ett riskkapitalbolag, jag kan som mest få in 10.000kr i riskkapital att starta med. Designern tar 300kr per design, satt på hur många olika moppar som helst. Så jag räknar med att lägga ca 1500kr på designer. Så jag har som mest 8500kr att jobba med + att lite andra utgifter ska räknas in.
Citera
2018-10-03, 15:54
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Börja med att sätta upp egen webshop (speciellt eftersom det är gratis) och försök få igång försäljningen. Rekrytera några som du ger bort dekal-kit till och be dom ta bilder och lägga på sina Instagram med en tagg som du vill (ditt företagsnamn t.ex). Försök rekrytera i olika delar av landet så det ser ut som att det har stor spridning. I storstad, mindre städer och någon i en liten by.

Sen börjar du hinta för återförsäljare att du är intresserad av att låta dom få sälja dina dekal-kit. Naturligtvis så vill dom ha vinst och du får avstå en del av omsättningen. Däremot så kanske dom kan öka försäljningen åt dig med hundratals, kanske tusentals %. Någon återförsäljare kanske kan ta det utomlands.

Sen rullar det på utan att du behöver tänka så mycket på det och hipp som happ så säger en återförsäljare att dom vill köpa ditt företag för 10 miljoner. Du säljer och puttar in pengarna i något annat företag, köper grym bil och en nice villa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback