Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-03, 00:11
  #1
Medlem
Om föräldrar idag vill att ens barn ska läsa "otidsenliga"/"rasistiska"/"könsstereotypa" (dvs vanliga serietidningar, så som den var tidigare, och så som faktiskt är normalt egentligen) serietidningar (både engelskspråkiga och svenskspråkiga), vilka titlar för barn finns då att titta närmare på? Dvs som våra terapeutiska Storebrors-makthavare/-tjänstemän till politruker, har stoppat längst bak i arkiven, eller i princip skickat till "Minneshålet" (referens till 1984)?

Diskutera gärna en del lite extra provokativa titlar

Tveka inte att gå tillbaka till 10-20-30-40-50-60-talet också. (Även om titlarna inte finns i nytryck så kanske dom finns inscannade osv)


Folk får gärna även allmänt tipsa om "sunda" serietidningar/album, t ex Linda & Valentin är ett bra exempel. Dvs som inte nödvändigtvis är "icke PK", men som bara rent allmänt har sunda värderingar i sig. Linda och Valentin kanske många skulle säga är vänster/PK. Ur Wikipedia "Allteftersom serien framskrider handlar historierna alltmer om situationer som uppstår från missförstånd eller ideologiska motsättningar. Problemen löses genom resonemang och tålamod. Kärnan är en optimistisk liberal humanism: äventyren handlar inte om att besegra fiender, utan istället om utforskning, att övervinna svårigheter samt att omfamna och uppskatta mångfald. Ett annat tema som utvecklas är ett Galaxity som representant för västerländsk demokrati. I motsats till sin egen självuppfattning som god och välvillig, visar sig Galaxity besitta imperialistiska drag och fallenhet för realpolitik." Jag vill påstå att detta inte stämmer. I Linda och Valentin så framhävs bra dygder, och en "sann" humanism, folkets rätt / direktdemokrati, yttrandefrihet, moraliska dilemman, folks rätt till överlevnad och sin kulturella/etniska särart, kamp mot byråkrati och maktfullkomlighet, anti-imperialism, samt ett holistiskt perspektiv osv. Point Central är ju t ex ett praktexempel på separatistisk (men ändå samarbetande) etnopluralism, där alla olika folkslag lever sitt eget liv och sköter sig själva osv.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2018-10-03 kl. 00:33.
Citera
2018-10-03, 00:15
  #2
Medlem
Flytt-lasses avatar
Svenska Mad kanske...
Citera
2018-10-03, 00:18
  #3
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Om föräldrar idag vill att ens barn ska läsa "otidsenliga"/"rasistiska"/"könsstereotypa" (dvs vanliga serietidningar, så som den var tidigare, och så som faktiskt är normalt egentligen) serietidningar (både engelskspråkiga och svenskspråkiga), vilka titlar för barn finns då att titta närmare på? Dvs som våra terapeutiska Storebrors-makthavare/-tjänstemän till politruker, har stoppat längst bak i arkiven, eller i princip skickat till "Minneshålet" (referens till 1984)?

Diskutera gärna en del lite extra provokativa titlar

Mvh

Pyton ligger väl bra till hands där. En av mina favorittidningar som yngre (och så klart nedrans rolig än idag).
Citera
2018-10-03, 00:19
  #4
Medlem
Judge Dredd kunde vara väldigt icke-PK vill jag minnas? Nästan rakt ut fascistisk?

Den finns väl inte fortfarande på svenska? Finns den som enstaka segment ibland i andra serietidningar (dvs inte som en egen serietidning), på svenska?
Citera
2018-10-03, 00:20
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Pyton ligger väl bra till hands där. En av mina favorittidningar som yngre (och så klart nedrans rolig än idag).

Ja Pyton är ju GUUUUULD!!!

Dom drev ju med allt och alla, politiker, bögar, kvinnor, tjockisar, mongos, handikappade, debila, invandrare osv


Jag har nästan alla inbundna årsutgåvor.
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2018-10-03 kl. 00:24.
Citera
2018-10-03, 00:24
  #6
Medlem
Jag vet också att Tintin i Kongo, den första svartvita, versionen, var väldans rasistisk och rolig. Den finns i engelsk översättning att ladda ned gratis ute på nätet.
Citera
2018-10-03, 00:50
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Kan du inte söka lite, istället för att spamma med samma fråga på flera ställen?

För att svara på din fråga, Kalle Anka, där har du precis allt du frågar efter, du kanske får gå till gamla 80-tals serier, men de kostar typ ingenting på loppisar...
Citera
2018-10-03, 00:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Kan du inte söka lite, istället för att spamma med samma fråga på flera ställen?

För att svara på din fråga, Kalle Anka, där har du precis allt du frågar efter, du kanske får gå till gamla 80-tals serier, men de kostar typ ingenting på loppisar...

Vilka flera ställen? Fattar inte?
Citera
2018-10-03, 02:49
  #9
Medlem
FarbrorBerits avatar
EPIX och Tung Metall borde kvala in.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Epix
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tung_Metall
Citera
2018-10-03, 06:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Judge Dredd kunde vara väldigt icke-PK vill jag minnas? Nästan rakt ut fascistisk?

Den finns väl inte fortfarande på svenska? Finns den som enstaka segment ibland i andra serietidningar (dvs inte som en egen serietidning), på svenska?


Judge Dredd publicerades i grabbiga Magnum på 90-talet, där hittade man också Franco Saudellis bondage-satiriska Blondinen, en serie som nog vore otryckbar i "normala" serietidningar i Sverige numera.
Citera
2018-10-03, 07:38
  #11
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Vilka flera ställen? Fattar inte?
Du startade 3 nya trådar, i princip samma slags tråd, på 5 minuter...
Citera
2018-10-03, 09:08
  #12
Medlem
Europes avatar
Det beror lite på hur renlärig man ska vara. Om den svenska ideologin med att bekämpa "könsnormer" ska hållas mer renlärigt, så är nog de flesta serier med folk med uppenbar könsidentitet haram, d.v.s. i stort sett alla serier har har skapats. Det är bara att se hur man på många förskolor i Sverige har ändrat alla "hon" och "han" till "hen" i barnböckerna, alternativt har helt enkelt tagit bort alla barnböcker, utom möjligtvis några nyproducerade där alla är homosexuella, transvestiter och "könsöverskridande".

Citat:
Ursprungligen postat av Flytt-lasse
Svenska Mad kanske...

Jag minns hur jag läste en kommentar från MAD:s amerikanska redaktion (i samband med återutgivning av verk från 1970-talet) om att de p.g.a. PK inte idag skulle våga publicera många av de saker de publicerade på 1970-talet. Det exemplet de tog var ett inslag med "Du kan aldrig vinna en argumentation med en rasist...". Det riktigt lustiga var att hela inslaget ju snarast argumenterade mot och skämtade med folk som är mot invandring o.s.v., men redan att låta någon framföra invandringskritiska argument är alltså för känsligt idag för att det inte skulle gå att publicera, helt oavsett vilken vinkel man har tagit på det hela.

Som jag har skrivit tusentals gånger tidigare, så är PK giftet som kväver humorn, konsten, samhällsdebatten, den vetenskapliga forskningen o.s.v. Den är totalitär och är helt oförenlig med allt annat. Dess konsekvenser kommer att bli värre än allt annat som någonsin har drabbat Västvärlden, då den kommer ersätta allt som fungerar med det som "låter bra". Digerdöden m.m. var bara strunt i jämförelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback