Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-03, 05:31
  #13
Medlem
Saumyas avatar
Prova är mitt förslag. Du har inget att förlora! Naturen slutar aldrig att förundra. Vi odlar också chili samt spenat och örtkryddor på bakgården och det är finfint.

Fick mej ett gott skratt när jag läste detta.
Citat:
Ursprungligen postat av smeden80
Kan man extrahera DNA från benrester från stenåldern måste ju fröna från chilliplantan kunna växa??
Citera
2018-11-03, 00:40
  #14
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smeden80

Jag fick (för 3-4 år sedan) en torkad chillifrukt (Naga Jolokia) av en dåvarande kollega som samlade på chillifrukter.

Nu vill jag odla min egen Naga Jolokia..Frågan är, kan dessa torkade frön ännu gro?

I januari 2018 planterade jag olika gamla chillifröer från åren 2007-2011. Ungefär hälften av sorterna kom upp och gav ina plantor, men vissa funkade inte. Sorterna heatwave Orange och Satans Kiss som jag tog frö av från egna plantor 2007 grodde bra, 10,5 år senare.

Vissa gamla fröer ville inte gro, trots att de var yngre och jag skördat och förvarat dem på samma sätt.

Mitt bästa råd är att använda en riktigt bra såjord. När plantorna är större planteras de om i bra jord, helst yrkesodlarjord. Använd extrabelysning om du sår frön under vinterhalvåret.

Min gissning är att det är extremt sälsynt att lyckas med 15 år gamla fröer, trots att jag lyckades med 10,5 år gamla fröer.
__________________
Senast redigerad av TunderTarFyr 2018-11-03 kl. 00:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback