Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-02, 20:41
  #1
Medlem
Sågade ekpinnar/plank som är ca 5x5 cm i kapade halvmeterslängder. långa. Vågar man elda med enbart det i en vanlig kamin? Virket är skräp och kan inte användas till nåt vettigare än eldning.
Jag har hört mig för och fått blandade svar.

Enligt kompisen som erbjudit mig stora mängder av detta finns ingen garvsyra kvar eftersom allt detta virke torkats i industri (han eldar själv med enbart detta i sin kamin till badtunnan).
Men jag tänker *om* det nu kan vara så skadligt mot kaminen som jag läser på flera ställen, finns det nåt sätt att ta reda på om det finns (för mycket) syra kvar?

Läser också att eldning med enbart ek (och i mitt fall dessutom bara "småpinnar") utvecklar värme som kaminen kan ta skada av. Att jag kan köpa annan blandved och blanda med eken förstår jag, men det blir väldigt krångligt i mitt fall pga platsbrist. Utvecklar det sån tokvärme kanske det funkar om jag eldar lite försiktigare och slänger in mindre mängder och stryper luften lite mer, tex?


Eller hur ligger det till?
Citera
2018-10-02, 20:54
  #2
Medlem
kodsnickrarns avatar
Ja ek är väldigt energirikt och kan ge väldigt höga temperaturer om man lassar på för mycket.
Elda lite lugnt och försiktigt så är det inga problem.

/K
Citera
2018-10-02, 20:59
  #3
Medlem
Denoms avatar
Ja elda lite i taget så funkar det.
Citera
2018-10-02, 21:19
  #4
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Sågade ekpinnar/plank som är ca 5x5 cm i kapade halvmeterslängder. långa. Vågar man elda med enbart det i en vanlig kamin? Virket är skräp och kan inte användas till nåt vettigare än eldning.
Jag har hört mig för och fått blandade svar.

Enligt kompisen som erbjudit mig stora mängder av detta finns ingen garvsyra kvar eftersom allt detta virke torkats i industri (han eldar själv med enbart detta i sin kamin till badtunnan).
Men jag tänker *om* det nu kan vara så skadligt mot kaminen som jag läser på flera ställen, finns det nåt sätt att ta reda på om det finns (för mycket) syra kvar?

Man säger att ekved bör ligga i två år för att garvsyran skall försvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Läser också att eldning med enbart ek (och i mitt fall dessutom bara "småpinnar") utvecklar värme som kaminen kan ta skada av. Att jag kan köpa annan blandved och blanda med eken förstår jag, men det blir väldigt krångligt i mitt fall pga platsbrist. Utvecklar det sån tokvärme kanske det funkar om jag eldar lite försiktigare och slänger in mindre mängder och stryper luften lite mer, tex?


Eller hur ligger det till?
Ekved innehåller mycket energi i sig, att du eldar småbitar gör att förbränningen verkligen kan ta tokfart och etta är ingenting som någon kamin är konstruerad för.

Det verkar som att du har målat in dig i ett hörn, du vill elda med ved men har ingen plats för veden.
Platsbrist eller ej, att enbart elda med ekved är inte att rekommendera
Som du påpekade så tar kaminen stryk av den höga temperaturen, glöm inte att rökgångarna (gäller såväl metall som murade rökgångar) tar stryk av garvsyran och rent kostnadsmässigt så är skador på kaminen det lilla i detta sammanhanget.

Att strypa luften är verkligen ingenting att rekommendera, det enda du uppnår är en ofullständig förbränning. Sådan rök är allt annat än hälsosam att andas in, röken kan även innehålla tjära som kan leda till skorstensbrand.
__________________
Senast redigerad av borriz 2018-10-02 kl. 21:34.
Citera
2018-10-02, 22:04
  #5
Medlem
Nej, du kan elda med flis eller vad fan som helst.

Det är bara en jävla kamin! Är det nån gammal antikvitet eller vad?

Vår kamin på landet var en blå ful sak som förmodligen var omöjlig att elda sönder.
Citera
2018-10-02, 22:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Man säger att ekved bör ligga i två år för att garvsyran skall försvinna.


Ekved innehåller mycket energi i sig, att du eldar småbitar gör att förbränningen verkligen kan ta tokfart och etta är ingenting som någon kamin är konstruerad för.

Det verkar som att du har målat in dig i ett hörn, du vill elda med ved men har ingen plats för veden.
Platsbrist eller ej, att enbart elda med ekved är inte att rekommendera
Som du påpekade så tar kaminen stryk av den höga temperaturen, glöm inte att rökgångarna (gäller såväl metall som murade rökgångar) tar stryk av garvsyran och rent kostnadsmässigt så är skador på kaminen det lilla i detta sammanhanget.

Att strypa luften är verkligen ingenting att rekommendera, det enda du uppnår är en ofullständig förbränning. Sådan rök är allt annat än hälsosam att andas in, röken kan även innehålla tjära som kan leda till skorstensbrand.

Man måste ju inte lägga i allt på en gång och köra upp det i skorstenen också. Många virrpannor här inne.

Fö är det ju bra att sota innan man eldar så slipper man skorstensbränder.
Citera
2018-10-02, 22:15
  #7
Medlem
Dark_drivers avatar
Jag har eldat enbart björkved i en gammal kokskamin det funkade alldeles utmärkt den gick ej sönder
Citera
2018-10-03, 06:20
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Man måste ju inte lägga i allt på en gång och köra upp det i skorstenen också.
Ingen på tråden har mig veterligt påstått detta heller.

Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Många virrpannor här inne.
Ja, du är ju här.

Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Fö är det ju bra att sota innan man eldar så slipper man skorstensbränder.
Sotar du på daglig basis, så har du nog andra saker än skorstensbränder att oroa dig för.
Citera
2018-10-03, 06:27
  #9
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dark_driver
Jag har eldat enbart björkved i en gammal kokskamin det funkade alldeles utmärkt den gick ej sönder
Ek har en smula högre energiinnehåll än björk.
__________________
Senast redigerad av borriz 2018-10-03 kl. 06:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback