Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-03, 20:58
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbarmannen
Säger ni som också hatar? Går ert hat någonsin över? Jag har skolkamrater som jag vill se brinna i helvetet, nu tror jag inte på helvete och himmel så tortyr-liknande förhållanden här på jorden räcker väl! Dock är jag själv totalt ofarlig, jag är faktiskt oerhörd rädd över den skulden jag skulle ha kännt av att ha hatat tillbaks.

Hatar ni också länge? Vad kan det bero på? Är det för att jag är empat och liksom inte riktigt kan acceptera att svinen går fria, för stor sympati så att säga?
Hej!

Du "tar" problemet från fel ände, tycker jag.

1: "Normalt/onormalt" existerar inte.

2: Att ha blivit utsatt för svåra kränkningar kan ge PTSD-liknande symtom länge efteråt - du behöver bearbeta händelserna och känslorna

Jag känner igen det du beskriver, dock! Du är inte ensam.
Har också svårt med att "gå vidare", men jag har diagnosen C-PTSD.
Citera
2018-10-04, 19:22
  #14
Medlem
nonameds avatar
Om jag ska säga. Så beror det på vad människan har gjort. Där har du svaret. Hat och kärlek kan vara hela livet.
Citera
2018-10-05, 22:08
  #15
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbarmannen
Säger ni som också hatar? Går ert hat någonsin över? Jag har skolkamrater som jag vill se brinna i helvetet, nu tror jag inte på helvete och himmel så tortyr-liknande förhållanden här på jorden räcker väl! Dock är jag själv totalt ofarlig, jag är faktiskt oerhörd rädd över den skulden jag skulle ha kännt av att ha hatat tillbaks.

Hatar ni också länge? Vad kan det bero på? Är det för att jag är empat och liksom inte riktigt kan acceptera att svinen går fria, för stor sympati så att säga?

Att hata länge är värdelöst och tärande. Att hata utan agerande är bara förlängning av sitt eget straff. Vill man hämnas på något sätt så gör man det annars är det bäst att bara glömma.
Du kan väl säga "brinn i helvete" varje gång du kommer ihåg de där äcklen men genuint hat förtjänar de knappast så fort de är borta från ditt liv.

Förresten, vilken snygg profilbild du har! Vem är det?
Citera
2018-10-05, 23:28
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Att hata länge är värdelöst och tärande. Att hata utan agerande är bara förlängning av sitt eget straff. Vill man hämnas på något sätt så gör man det annars är det bäst att bara glömma.
Du kan väl säga "brinn i helvete" varje gång du kommer ihåg de där äcklen men genuint hat förtjänar de knappast så fort de är borta från ditt liv.

Förresten, vilken snygg profilbild du har! Vem är det?

Enig här. Hat är ett onödigt tungt bagage.

Adele? -----> https://www.imdb.com/name/nm2650819
Citera
2018-10-06, 13:00
  #17
Medlem
Jag har hatat i några år som barn men gick över. Mitt liv gick vidare och kände att personen bara var barn.
Citera
2018-10-06, 13:16
  #18
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastmaskin
Det är normalt att hata, hat driver en framåt och får en att göra sjuka saker som man mår bra av. Hat är en känsla och känslor ska inte tryckas undan.

Jag har hatat några personer i mitt liv i 9 år nu, och det får mig att må bra. Hatet får mig att göra otroligt grymma saker mot dessa människor flera ggr i veckan, och jag känner aldrig sympati över det.

Hatet är så starkt så jag kommer aldrig släppa det, aldrig sluta. Varje slag varje spark jag utdelar mot dessa är så skönt, så befriande att jag nästa får en känsla av att jag är Gud, min makt min enorma överlägsenhet jag känner gör mig odödlig.

Från början va det bara 1 person men med tiden blev dom 3. 1 och 1 försökte dom lägga sig i och skapa fred, men har nog insett att det gjorde dem till samma utsatta offer. Dom förstår nu att det är jag som bestämmer vad jag gör med dom eller inte.

Hat gör inte att jag slösar min energi utan den ger mig min, min sadistiska natur får sitt bränsle och jag tänker aldrig släppa taget om mina små slavar. Hat Visar vilka vi igentligen är och bör vara.
Om du nu inte trollar så verkar du vara en tragisk människa...

OnTopic: Hat går väl över med tiden, kanske inte till 100%, men åtminstone delvis... Man mår bäst av att inte hata, av att inte älta gammal skit...
__________________
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2018-10-06 kl. 13:18.
Citera
2018-10-06, 17:38
  #19
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
OnTopic: Hat går väl över med tiden, kanske inte till 100%, men åtminstone delvis... Man mår bäst av att inte hata, av att inte älta gammal skit...

Att hat ska gå över med tiden förutsätter att avskum i din närhet och omgivning inte konstant häller bränsle på elden.
Citera
2018-10-06, 17:42
  #20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitch-Moon
Att hat ska gå över med tiden förutsätter att avskum i din närhet och omgivning inte konstant häller bränsle på elden.
Jo, det stämmer förstås...
Citera
2018-10-06, 17:44
  #21
Medlem
Chollens avatar
Det finns folk från när man var liten som man inte ens skulle blinka om man såg de i någon krissituation. (Mer än 10 år sedan som något ens inträffat) Däremot går jag inte och grumlar över det utan det kan komma upp ifall jag ser personen eller blir påmind. Men vad dessa personer har gjort kommer aldrig förlåtas oavsett hur många bearbetningar man gjort. Kanske inte är "hat" längre, kanske eskalerat till något annat.

Men vanligtvis så hatar jag inte på folk, utan det ska vara något rejält hemskt och många gånger kan jag ge folk en andra chans.
Citera
2018-10-06, 17:45
  #22
Medlem
Barbarmannens avatar
Hatet har lagt sig idag är det bara löve
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback