Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-02, 20:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Borde fungera ja, men routern ska inte bara ha USB utan också funktionen att ha ett 4G modem där.

Tänkte att denna routern kanske kan passa?! https://www.inet.se/produkt/5403179/...t-ac58u-ac1300 Den har stöd för 3G/4G nämligen.
Citera
2018-10-02, 21:15
  #14
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Tänkte att denna routern kanske kan passa?! https://www.inet.se/produkt/5403179/...t-ac58u-ac1300 Den har stöd för 3G/4G nämligen.
Den har bara en USB-port. Tänkte om du i framtiden vill ha skrivare och nätverksdisk, och kanske 4G modemet som en backup för fiber?
Citera
2018-10-02, 21:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Den har bara en USB-port. Tänkte om du i framtiden vill ha skrivare och nätverksdisk, och kanske 4G modemet som en backup för fiber?

Inget som jag har funderat på, men den dagen jag kör igång med fiber så kanske jag skaffar en ny, bättre router tänker jag. Varför vill man egentligen koppla skrivare och nätverksdisk till routern...skriva ut kan jag ju göra från min dator? Det här med routrar, nätverk och dylikt är verkligen ett nästan helt okänt område för mig... :-)

Okej..läste på lite snabbt om NAS och att koppla skrivare till ett nätverk. Känns inte som att jag har något behov av att kunna skriva ut från andra enheter än min stationära dator eller ha en NAS som jag kommer åt över internet. Däremot skulle möjligtvis 4G-modemet kunna vara bra att ha som backup i framtiden så att man aldrig tappar uppkoppling. Så 1 USB-ingång i routern borde räcka då väl?! I annat fall får jag som sagt byta router senare helt enkelt!
Citera
2018-10-03, 01:31
  #16
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Om USB agerar modem, och routern agerar router? Vet dock ej om det fungerar i praktiken.

Vad föregående skribent menar är att själva routern måste ha stöd för ett mobilt 3G/4G modem. Sedan så behöver routern också en speciell drivrutin för modemet som ansluts. Det kan vara rena djungeln att hitta en router som stöder ett specifikt modem, med ett specifikt lands mobiloperatör.
Citera
2018-10-03, 07:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Vad föregående skribent menar är att själva routern måste ha stöd för ett mobilt 3G/4G modem. Sedan så behöver routern också en speciell drivrutin för modemet som ansluts. Det kan vara rena djungeln att hitta en router som stöder ett specifikt modem, med ett specifikt lands mobiloperatör.

Blir det lättare ifall det är möjligt att placera simkortetet (från mobila bredbands-donglen) direkt i routern?
Citera
2018-10-03, 08:58
  #18
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Blir det lättare ifall det är möjligt att placera simkortetet (från mobila bredbands-donglen) direkt i routern?

Antagligen, då behöver inte routern någon speciell drivrutin för tredjepartsprodukter. En annan fördel är att en sådan router har externa antenner som ger bättre täckning. En sådan router brukar också vara något dyrare.
Citera
2018-10-03, 10:24
  #19
Medlem
hashs avatar
Hade jag vart TS, så skulle jag lägga fokus på fiberuppkopplingen istället för en svajig 3G/4G mobiluppkoppling.

Skaffa dig en riktig router som håller för höga hastigheter, t ex Ubiquiti edgerouter.
En separat AP, så blir det ordning på skiten. Värt pengarna om du frågar mig.
Citera
2018-10-03, 22:52
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Hade jag vart TS, så skulle jag lägga fokus på fiberuppkopplingen istället för en svajig 3G/4G mobiluppkoppling.

Skaffa dig en riktig router som håller för höga hastigheter, t ex Ubiquiti edgerouter.
En separat AP, så blir det ordning på skiten. Värt pengarna om du frågar mig.

Du har säkert helt rätt, och det är förstås också en "tankesväng" jag själv tagit nu när jag inser att det inte är helt säkert att en 4G-router kommer fungera smärtfritt. Vidare har jag då också funderat på att kanske skippa Chromecasten och satsa på en pakettjänst som ger både bredband och TV via fiber.

Får se hur det blir helt enkelt. Tack för hjälpen så länge!
Citera
2018-10-04, 11:11
  #21
Medlem
PeterNosters avatar
Innan man köper dongeln kollar man vilka donglar som routern stöder. ASUS-routrarna har stöd för ett antal 3G/4G donglar.

Samlar du allt på Telia så ingår fler tjänster.

Som mest kan du få:

Mobilt bredband 20 GB.
Personlig tekniker hemma. ????
C-more standard.
Chromecast.
Mobil 4G router.

https://www.telia.se/privat/erbjudan...den_telia_life
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback