Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-02, 14:28
  #13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Men har du verkligen läst vad Ukrainian Institute of the Future har kommit fram till i sin analys? Skulle inte tro det!

Den enda analys jag kunde hitta från den Tankesmedjan (som roligt nog består av de personer som skulle tjäna stort på att denna scam genomförs) var en utredning av dess ekonomiska aspekter. Jag hittade ingenting om deras analys av de TEKNISKA svårigheterna.

Kanske Du kan bjuda på en länk där denna information finns?
__________________
Senast redigerad av Trolltestet 2018-10-02 kl. 14:33.
Citera
2018-10-02, 14:43
  #14
Avstängd
Verkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Den enda analys jag kunde hitta från den Tankesmedjan (som roligt nog består av de personer som skulle tjäna stort på att denna scam genomförs) var en utredning av dess ekonomiska aspekter. Jag hittade ingenting om deras analys av de TEKNISKA svårigheterna.

Kanske Du kan bjuda på en länk där denna information finns?

Jag bjuder inte på länkar, misstänker att du arbetar för ryssarna. Säger bara som Walt Disney: "if you can dream it you can do it!"

Plus att Ukraina har en reformorienterad och mycket ärlig regering som absolut inte skulle satsa donatorernas pengar på fel saker. Du får helt enkelt lita på att Ukrainian Institute of the Future har koll, tycker själv att deras laguppställning slår det mesta!

Chefen har t.ex. varit administrativ chef i Kramatorsk, en stor ukrainsk stad. Tycker han ser smart ut!
https://www.uifuture.org/en/experts/...ector-andrusiv

Grundaren till institutet är f.d. lokalpolitiker i Lugansk som numera har ett eget investmentbolag. Bra med folkvalda som har kommersiellt sinnelag!
https://www.uifuture.org/en/experts/...1924-igorliski

Jag har en känsla av att Victor och Igor vet mer än du om det här med Hyperloops. Det är väl bara att du mejlar dem om du har frågor, det finns ju en Gmail-adress om du klickar på "Contacts".
__________________
Senast redigerad av Verka 2018-10-02 kl. 14:53.
Citera
2018-10-02, 14:59
  #15
Medlem
En ärlig fråga, även om jag tror jag vet svaret: har någon byggt en fungerande testanläggning för HyperLoop och faktiskt transporterat en människa en betydande sträcka? Och med betydande menar jag minst fem kilometer. För utan testanläggning är det svårt att säga att konceptet fungerar.

-----------


Personligen är jag väldigt skeptisk, inte så mycket mot Ukraina som första land med HyperLoop, utan mot konceptet som sådant: jag ser för många tekniska problem för att det skall kunna fungera på ett vettigt sätt.

Om vi börjar med något enkelt: rören som HyperLoop är tänkt att röra sig i kommer att bli världens största vakuumkammare. Det är inte billigt (eller snabbt!!) att pumpa ut så mycket luft ut systemet. Dessutom får du problemet att rören måste vara väldigt starka för att inte knycklas ihop av undertrycket inuti dem.

Sen uppstår det praktiska problemet hur man får ut/in passagerarna som skall resa i HL: de kan ju inte direkt kliva ut i röret och hoppa in i första bästa vagn som kommer farande. Inte ens om vagnen står still. Alltså måste man på något sätt antingen bryta vakuumförseglingen eller ta vagnen ur vakuumkammaren. Det låter omständligt och tidskrävande. Det kan mycket väl tänkas vara dyrt också.

Sedan frågan om var rören HL skall gå i: skall de gå ovan jord eller vara nergrävda? Oavsett vilken lösning man väljer så får man tekniska problem att ta hand om: ovan jord kommer rören att påverkas av solens värme, och kan expandera mycket under sommaren. Om de istället grävs ner blir det problem om det blir en läcka i systemet, eller om man plötsligt måste evakuera alla passagerare.

Sen en rent praktisk sak: hur långa sträckor är det tänkt att man skall kunna åka, som kortast? Jag tror nämligen att det kommer att vara så mycket runt-omkring att ett stop för vagnarna kommer att ta minst tio minuter, plus den tid det tar för passagerarna att kliva av och sedan låta nya kliva på. Totalt kan det bli minst tjugo minuter. Om detta skall löna sig måste kortaste sträckan man färdas i HL bli bortåt 100km.
Citera
2018-10-02, 15:06
  #16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Jag bjuder inte på länkar,

Då får vi helt enkelt utgå ifrån att du ljuger när du säger att tankesmedjan har analyserat konceptet i sin helhet.


Citat:
Ursprungligen postat av Verka
misstänker att du arbetar för ryssarna.

Eftersom du är ny på forumet så kan jag förlåta dig för din ignorans.
Till nästa gång: Googla "trolltestet" "ryssland" "flashback" , så får du kvickt se lite posthistorik som skvallrar om var Jag står.


Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Plus att Ukraina har en reformorienterad och mycket ärlig regering som absolut inte skulle satsa donatorernas pengar på fel saker.

Regeringen är säkert övertygad om att de satsar rätt, på samma sätt som att U.S. Department of Transportation fullt och fast var övertygade om att satsningen på "Solar Frickin' Roadways" var en bra idé (vilket det ju bevisligen inte var).


Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Du får helt enkelt lita på att Ukrainian Institute of the Future har koll,

De består av folk som representerar företag som kommer att kunna tjäna stora pengar på byggkontrakt och annat när detta fiasko börjar byggas.
Det HÖJER inte deras trovärdighet, utan snarare SÄNKER den.

Att samtliga representanter har haft poster i städer som numera fallit och tillhör ryska separatister är inte heller det någon vidare fjäder i hatten. Nöjda medborgare börjar inte stödja separatister och krig you know.


Alltså, kan DU argumentera för detta, eller vill du fortsätta med att lägga ut villospår i diskussionen för att lura bort frågeställningen från själva SAKfrågan, att Hyperloop är en Ogenomförbar Tankeprodukt och att Ukraina har åkt på Århundradets Blåsning iom denna satsning?


Citera
2018-10-02, 15:54
  #17
Medlem
Japhys avatar
Coolt att Ukraina försöker bli först. Då jag är pessimist, antar jag att pengarna försvinner i korruption.
Citera
2018-10-02, 18:56
  #18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Kul om det går vägen. Ännu roligare vore om vi själva fick en hyperloop mellan Stockholm och Helsingfors.
Citera
2018-10-03, 09:16
  #19
Avstängd
Verkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Då får vi helt enkelt utgå ifrån att du ljuger när du säger att tankesmedjan har analyserat konceptet i sin helhet.

Tycker inte du har fog för att säga att jag ljuger bara för att jag inte vill bjussa på en länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Eftersom du är ny på forumet så kan jag förlåta dig för din ignorans.
Till nästa gång: Googla "trolltestet" "ryssland" "flashback" , så får du kvickt se lite posthistorik som skvallrar om var Jag står.

Jag gjorde faktiskt som du sa och fick inte fram någonting. PMa mig i så fall så slipper vi OT i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Regeringen är säkert övertygad om att de satsar rätt, på samma sätt som att U.S. Department of Transportation fullt och fast var övertygade om att satsningen på "Solar Frickin' Roadways" var en bra idé (vilket det ju bevisligen inte var).

Det finns ingen nersida för Ukraina. EU betalar för detta som tack för allt vi gjort för DIN frihet. Utan oss hade du levt under Moskva idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De består av folk som representerar företag som kommer att kunna tjäna stora pengar på byggkontrakt och annat när detta fiasko börjar byggas.
Det HÖJER inte deras trovärdighet, utan snarare SÄNKER den.

Det är väl toppen om våra duktiga ukrainska företagsledare kan tjäna pengar på Hyperloop?

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Att samtliga representanter har haft poster i städer som numera fallit och tillhör ryska separatister är inte heller det någon vidare fjäder i hatten. Nöjda medborgare börjar inte stödja separatister och krig you know.

Kramatorsk tillhör det fria och suveräna Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Alltså, kan DU argumentera för detta, eller vill du fortsätta med att lägga ut villospår i diskussionen för att lura bort frågeställningen från själva SAKfrågan, att Hyperloop är en Ogenomförbar Tankeprodukt och att Ukraina har åkt på Århundradets Blåsning iom denna satsning?

Jag tror inte att det är Ukraina som har åkt på Århundradets Blåsning

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kul om det går vägen. Ännu roligare vore om vi själva fick en hyperloop mellan Stockholm och Helsingfors.

En kilometer Hyperloop kostar 11 miljoner dollar, d.v.s. 100 miljoner kronor. Avståndet Stockholm-Helsingfors är 500 kilometer och en Hyperloop skulle alltså kosta 50 miljarder kronor.

Tycker också det vore kul med en Hyperloop mellan Stockholm och Helsingfors. Jag tycker det vore toppen om Sverige kunde anlita ukrainska entreprenörer för projektet när det väl genomförts. 50 miljarder kronor i ukrainska byggherrars fickor = 5% av Ukrainas BNP och således ett viktigt tillskott för oss.
__________________
Senast redigerad av Verka 2018-10-03 kl. 09:19.
Citera
2018-10-03, 19:23
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
Det där var helt och hållet ryssarnas fel. Vi i Ukraina hade inget med Tjernobyl att göra.



Du kommer att skratta lagom mycket när Hyperloopen är på plats om ett par år. Eller så kanske du sväljer förtreten och kommer ner till vackra Odessa och testar den. Det går mycket bättre för Ukraina än vad du tror. Plus att det är Ukraina som gör studien men sen kommer utländska donatorer att betala för vår Hyperloop. Det här är väldigt smart uttänkt faktiskt, mycket smartare än du tror.

Vill också säga att Ukraina verkligen inte är något korrupt skämtland. I år fick vi 30 poäng av 100 av Transparency International och Ryssland fick bara 29. Snart passerar vi Moldavien som fick 31 poäng. Det går åt rätt håll!
https://www.ukrinform.net/rubric-soc...ons-index.html

Lagom är nog bäst och det givetvis Kiev. Man bygger ju upp den eftersatt "ryska" infrastrukturen och som du säger tar ett steg i taget med en klättring i alla internationella indexskalor.

Hyperloop? nja, möjligen om internationella aktörer är intresserade av att investera i ett sådant riskabelt projekt. Vem vet, kanske Japan eller någon annan viktig handelspartner eller regering kanske vill bidra. Och en fortsatt demokratisk och reforminriktad politik kan ju kanske behövas kryddas med lite framtidsdrömmar nu när man börjat få fart på utvecklingen i Ukraina. Och en hyperloop skulle ju faktiskt kunna framhäva Ukrainas miljöpolitik på ett bra sätt.

Men ekonomi får nog förstärkas lite innan man Kiev shoppar loss.
Citera
2018-10-03, 19:47
  #21
Moderator
bernad_laws avatar
Detta ligger just nu MYCKET nära en ren tramstråd. Ta det i beaktande. /Mod
Citera
2018-10-04, 08:26
  #22
Avstängd
Verkas avatar
För att få tråden på spåret igen: Detta handlar om potentiella jättelönsamma miljardinvesteringar i ukrainsk infrastruktur som inte fått den positiva uppmärksamhet den förtjänar i Väst. Att Ukraina är världsledande just nu inom transportlösningar. Och att detta kan få positiva effekter över hela världen.
Citera
2018-10-23, 21:47
  #23
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verka
För att få tråden på spåret igen: Detta handlar om potentiella jättelönsamma miljardinvesteringar i ukrainsk infrastruktur som inte fått den positiva uppmärksamhet den förtjänar i Väst. Att Ukraina är världsledande just nu inom transportlösningar. Och att detta kan få positiva effekter över hela världen.
Saudierna förlorade sin störste investerare i hyperloop pga. styckmordet på den kände journalisten.
Detta betyder att pilotprojektet aldrig blir av.
Att Ukraina skulle få världens första Hyperloop är en ren utopi och tankevurpa.
Citera
2021-04-15, 20:56
  #24
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Saudierna förlorade sin störste investerare i hyperloop pga. styckmordet på den kände journalisten.
Detta betyder att pilotprojektet aldrig blir av.
Att Ukraina skulle få världens första Hyperloop är en ren utopi och tankevurpa.
Hur går det med hyperloopen i Ukraina?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback